Wychowanie muzyczne uczniów klas 1-4 w szkołach podstawowych Ukrainy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.19251/rtnp/2022.14(12)

Słowa kluczowe:

muzyka, sztuka, szkoła, nauczanie, uczniowie, nauczyciel

Abstrakt

Artykuł poświęcony został problematyce wychowania muzycznego uczniów szkół podstawowych klas 1-4. Organizacja procesu nauczania przewiduje dla klas 1-4 zajęcia zintegrowane (w klasach 1-2 – z przewagą gier i zabaw). Edukacja muzyczna w klasach młodszych podzielona została na dwa cykle: klasy 1-2 oraz klasy 3-4. W szkołach na lekcjach muzyki wykorzystywane są trzy formy nauczania: śpiew chóralny, nauka podstaw zapisu muzycznego oraz słuchanie muzyki. Nauczyciele prowadzą również zajęcia z wykorzystaniem gry na instrumentach muzycznych oraz gier i zabaw ruchowo-muzycznych. Lekcje muzyki w szkole są prowadzone w klasach muzycznych, czyli w specjalnych salach, które wyposażono w odpowiedni sprzęt i pomoce dydaktyczne. Koncepcja wychowania muzycznego uczniów w Ukrainie oparta jest na rozwijaniu zainteresowania i zamiłowania uczniów do muzyki ludowej i klasycznej oraz rozwoju uzdolnień muzycznych. Wśród uczniów popularnością cieszą się zespoły muzyki ludowej, gdzie z reguły uczniowie grają na takich instrumentach muzycznych, jak: kobzy, bandury, akordeony, skrzypce, gitary, bębny, barabany i in. Godziny fakultatywne poświęcone są organizacji spotkań z lokalnymi muzykami, wycieczkom, braniu udziału w koncertach i festynach muzycznych.

Bibliografia

Barvinok I.V., Teoretychni pidkhody do rozuminnia osoblyvostei spryimannia muzyky molodshnymy shkolaramy, Molodyi Vchenyi, nr 4 (42), 2017, s. 1-6.

Cherkasov V.F., Periodyzatsiia muzychno-osvitnoi systemy v Ukraini v druhii polovyni XX stolitta, Naukovi Zapysky KDPI im. V. Vynnuchenka, Seria: Pedahohichni Nauky, Pedahohichni Nauky: Teoriia, Istoriia, Innovatsiini Tekhnolohiiб Vypusk 93, 2011, s. 10-14.

Didych H.S., Heichenko M.I., Pryroda yak zasib muzychno-estetychnoho vykhovannia molodshykh, KDPU im. Vynnychenka, Naukovi Zapysky, Seriia: Pedahohichni Nauky, Vypusk 88, 2010, s. 84-88.

Lobova O.V., Natsionalne vykhovannia molodshykh shkolariv na urakakh muzychnoho mystetstva, Pedahohichni Nauky: Teoriia, Istoriia, Innovatsiini Tekhnolohii, 2013, nr 3 (29), s. 323-332.

Kushnir K. V., Klimishyna I. A., Cuchasni pohliady na problem formuvannia muzychnoi kultury molodshnykh shkolariv, Molodyi Vchenyi, nr 1 (53), 2018 r, s. 808-811.

Metodyka muzychnoho vykhovannia, Ministerstvo Osvity i Nauky Ukrainy, Mukahcivskyi Derzhavny Universyet, Mukachevo 2017, ss. 16

Mitieva A., Vrubel H., Formuvannia etnoiokulturnoi kompetetnosti uchniv v umovach novoi ukrainskoi shkoly, Mystestvoznavstvo. Aktualnie Pytannia Humanitarnych Nauk, Vypusk 35, tom 3, 2021, s. 76-81, DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-3-10. Nazarenko M.P., Muzychno-rytmichne vykohovannia molodshykh shkolariv na urokakh muzychnoho mystetstva, Vypusk 101, Seriia: Pedahohichnii nauky, Naukovi Zapysky, KDPU im. V. Vynnychenka, 2011, s. 216-223.

Okolovych I.M. Kutniak I.M., Suchasni kontsepcii muzychnoho vykhovannia v khudoznhno-osvitniomu prostori, Molodyi Vchenyi, nr 8 (96), 2021, s. 52-55, DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-8-96-11.

Ostapenko L.V., Voichenko O.M., Shportko O.V., Aktualni problemy muzychno-estetychnoi osvity ta vykchovannia na pochatku XXI stolittia, Molodyi Vchenyi, nr 1 (53), 2018, s. 153-157.

Palamarchuk V.M., Problemy vykhovannia osobystosti zasobamy muzychnoho mystetstva: suchasnyi stan, Molodyi Vchenyi, nr 6 (46), 2017, s. 279-283.

Pecherska , E.P., Uroky muzyky v pochatkovych klasach, Lybid, Kyiv 2001.

Posiak O.I. Vplyv muzyky na rozvytok osobystosti molodshoho shkoliara, Molodyi Vhcenyi, nr 5 (57), 2018, s. 103-106 (s. 103-104).

Pro zatverdzhnennia Derzavnoho standardu pochatkovoi osvity, Kabinet Ministriv Ukrainy Postanova vid 21 liutoho 2018 r., nr 87, Kyiv, https://zakon.rada.gov.ua/go/87-2018p.

Sbitnieva L.M., Sutnisna kharaktererystyka systemy muzychno-estetychnoho vykhovannia ditei i molodi v Ukraini, Duhkovnist Osobystosti: Metodolohiia, Teoriia i Praktyka, nr 2 (83), 2018, s. 157-163.

Serhiienko S.M. Muzychne vykhovannia shkolariv zasobami muzychnoi literatury, Naukovyi zhurnal , „Λ′ΟΗΟΣ”, Mystetstvo Naukovoi Dumky”, nr 1, 2018, s. 113-116.

##submission.downloads##

Opublikowane

2023-05-24