https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/issue/feed Społeczeństwo. Edukacja. Język 2022-12-23T00:00:00+01:00 Adam Grudzień sej@mazowiecka.edu.pl Open Journal Systems <p><span style="font-size: medium;"><span style="color: black;"><span style="font-size: medium;"><span style="color: black;">SOCIETY. EDUCATION. LANGUAGE</span></span></span></span></p><p><span style="font-size: medium;"><span style="color: black;"><span style="font-size: medium;"><span style="color: black;">ISSN 2353-1266 e-ISSN 2449-7983</span></span></span></span></p><p> </p><p><span style="font-size: medium;"><span style="color: black;"> Czasopismo jest indeksowane w Index Copernicus (ICV 2018: <span class="ng-binding">90.26</span>) oraz dostępne w bazach: ERIH Plus, BazHum oraz CEJSH (The Central European Journal of Social Sciences and Humanities).<br /></span></span></p> https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1055 WYBRANE SYMPTOMY MENTALNOŚCI WSPÓŁCZESNEGO CZŁOWIEKA JAKO ZAGROŻENIA DLA WYCHOWANIA MŁODEGO POKOLENIA 2022-11-15T15:46:59+01:00 Ewa Wiśniewska e.wisniewska@mazowiecka.edu.pl <p>Niniejszy tekst podejmuje problematykę wychowania dzieci i młodzieży w kontekście wybranych symptomów mentalności współczesnego człowieka. Celem autorki jest zwrócenie uwagi na fakt, że zjawiska takie jak globalizacja czy rozwój technologii informacyjnych kształtują nowe modele życia współczesnego człowieka. Niejednokrotnie prowadzi to tego, że dzieci i młodzież, szczególnie ta jej część, która pozbawiona jest umiejętnego i dojrzałego patronatu wychowawczego ze strony rodziców i nauczycieli, przejawia niepożądane, a czasem patologiczne zachowania, uzależnienia, problemy ze zbudowaniem adekwatnego obrazu siebie i swoich możliwości oraz wartościowych relacji z otoczeniem. Rozważania podjęte w niniejszym opracowaniu mają zatem za cel przybliżenie istoty wybranych kategorii określających mentalność współczesnego człowieka, determinujących odmienne od dotychczasowych modele życia, zakres potrzeb oraz charakter relacji międzyludzkich</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1035 NOWORODEK W RODZINIE MILLENIALSÓW – NOWE SPOJRZENIE NA ROLĘ OJCA 2022-11-11T02:32:12+01:00 Agnieszka Byrwa agnieszka.byrwa@umed.lodz.pl Izabela Niziolek izabela.niziolek@stud.umed.lodz.pl Miriam Komarowska miriam.komarowska@stud.umed.lodz.pl Adrian Jamroch adrian.jamroch@stud.umed.lodz.pl Elzbieta Jakubowska-Pietkiewicz elzbieta.jakubowska-pietkiewicz@umed.lodz.pl <p>Wprowadzenie: W dzisiejszych czasach niewiele lub wręcz wcale nie dyskutuje się o roli ojca millenialsów w opiece nad noworodkiem i o tym, jaki jest ich wkład w tę rolę.</p> <p>Cel: Celem pracy jest analiza roli ojca w opiece nad noworodkiem oraz ocena, jak zmieniła się jego pozycja w rodzinie.</p> <p>Materiał i metody: Kwestionariusz był anonimowy i poddany na losowej próbie 169 ojców noworodków i składał się z 25 pytań.</p> <p>Wyniki: W badanej grupie 95,2% ojców wie, w którym tygodniu urodziło się ich dziecko, rośnie liczba porodów rodzinnych. Ojcowie są zaangażowani w opiekę zdrowotną nad swoim dzieckiem. Zapewniają również opiekę przedporodową, np. uczęszczają do szkoły rodzenia. Starają się spędzać coraz więcej czasu ze swoimi noworodkami.</p> <p>Wnioski: Ojciec pokolenia millenialsów ma coraz większą wiedzę i świadomość swojej nowej roli.</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1032 WSPARCIE EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ – PROPOZYCJA ROZWIĄZAŃ METODYCZNYCH 2022-09-19T18:19:54+02:00 Barbara Skałbania skalbania@op.pl <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;Edukacja i terapia ukierunkowane są na wszechstronny rozwój jednostki. Oba działania łączą się i uzupełniają w edukacji uczniów z utrudnieniami w rozwoju i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, która aktualnie realizowana jest w formie kształcenia specjalnego, integracyjnego i włączającego. Celem artykułu jest prezentacja innowacyjnego zestawu edukacyjno-terapeutycznego M-Terapia jako propozycji dla nauczycieli XXI wieku realizujących kształcenie uczniów o dużej różnorodności potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Przedstawiono w nim główne założenia zestawu w kontekście trwających prac badawczych oraz możliwości jego wykorzystania w szeroko rozumianej terapii pedagogicznej.&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1060 HUMANIZM RELIGIJNY - MIŁOŚĆ. MIĘDZY TEORIĄ A KORCZAKOWSKIM DOŚWIADCZENIEM 2022-11-04T17:45:20+01:00 Adam Solak solak.adamo@gmail.com <p>Ponadczasowość idei Janusza Korczaka poddawana jest ciągłym rewizjom naukowym. Punktem spornym w owym humanizmie jest miedzy innymi jego religijna postawa. Na łamach artykułu zaprezentowano ogólny dyskurs dotyczący teorii humanizmu z perspektywy dokonań Wielkiego Pedagoga, w którym zaakcentowano nadrzędne wartości, takie jak miłość i oddanie dziecku. Treści zawarte w publikacji nie wyczerpują pełnej analizy omawianych zagadnień. Są jedynie wyznaczeniem kierunków do dalszych strukturalnych opracowań na gruncie nauk społecznych, w szczególności w pedagogice. The content of the publication does not exhaust the full analysis of the issues discussed. They are only an indication of the directions for further structural studies in the field of social sciences, in particular in pedagogy.</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1015 OBRAZ DZIECI Z ZESPOŁEM ASPERGERA W OPINIACH NAUCZYCIELI 2022-12-06T13:14:36+01:00 Hanna Żuraw h.zuraw@onet.eu <p>Niniejszy artykuł ukazuje wyniki badań własnych na temat postaw kandydatek do zawodu nauczycielki edukacji początkowej wobec dzieci z zespołem Aspergera.</p> <p><strong>Problem badawczy</strong>: Jakie postawy wobec dzieci z zespołem Aspergera prezentują nauczycielki edukacji początkowej?</p> <p><strong>Metoda badań</strong>: sondaż diagnostyczny oparty o ankietę własnej konstrukcji</p> <p><strong>Badana próba</strong>: 200 nauczycielek edukacji początkowej w wieku 25-32 lata z wykształceniem wyższym, mieszkające w mieście.</p> <p><strong>Wyniki: </strong>Ustalono, że dzieci z zespołem Aspergera – w ocenie nauczycielek- są często spotykane w szkołach. Mają trudności w relacjach z rówieśnikami. Są osamotnione , wycofane, niedostosowane ale nie agresywne. Nie stwarzają zagrożenia. Ten czynnik powoduje, że wobec ucznia z zespołem Aspergera przejawiany jest relatywnie mały dystans społeczny. Badane osoby wyraziły chęć aprobowania takiego dziecka jako członka rodziny ,dawcy narządów do transplantacji i ucznia szkoły masowej. Za niepokojące należy uznać ujawnioną przez badane wiedzą o przyczynach zespołu Aspergera. Ustalono, że 20% badanych wiąże je ze szczepieniami. Źródłem informacji są media.</p> <p><strong>Wnioski</strong> :Dziecko z zespołem Aspergera jest oceniane jako podwójnie słabe jako dziecko i jako osoba z niepełnosprawnością. Zarazem codzienne ,bezpośrednie kontakty w szkołach pozwalają dziecko takie poznać i wyeliminować lęki wzbudzane przez osoby z problemami zdrowia psychicznego. Co oznacza, że edukacja inkluzyjna spełnia swoje zadania jako forma spotkania osób pełnosprawnych z niepełnosprawnymi. Istotne jest też upowszechnianie naukowej wiedzy o przyczynach i skutkach zespołu Aspergera. aby zapobiegać upowszechnianiu uprzedzeń wobec szczepień.</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1052 UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU W SZKOLE SPECJALNEJ – ASPEKTY PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE 2022-11-15T15:53:18+01:00 Adam Grudzień grudzien.psych@gmail.com Beata Płaczkiewicz redakcja@mazowiecka.edu.pl <p>Zgodnie z art. 127 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, kształcenie specjalne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością może być realizowane w szkołach ogólnodostępnych oraz szkołach i oddziałach integracyjnych i specjalnych, a zatem rodzice mają pełną możliwość wyboru drogi edukacyjnej ich dziecka. Podstawowym kryterium, przy podejmowaniu tak istotnej z punktu widzenia rozwoju dziecka decyzji, powinno być dopasowanie do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, co stwarza szansę na osiągnięcie progresu rozwojowego. Część dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu obowiązek szkolny realizuje w szkołach specjalnych – placówkach, których dorobek trudno kwestionować. Doświadczenie kadry pedagogicznej, potencjał szkoły specjalnej przekładają się na możliwość uzyskania specjalistycznej, wielokierunkowej pomocy zarówno dla ucznia z niepełnosprawnością, jak i jego rodziny.</p> <p>Celem artykułu jest przedstawienie wybranych aspektów dotyczących edukacji, wychowania, opieki i terapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. W niniejszym tekście podjęta zostanie także kwestia pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, którzy wspierając, sami doświadczają stresu i psychofizycznego obciążenia. Pandemia koronawirusa i będąca jej konsekwencją konieczność wdrożenia nauczania zdalnego pokazały potrzebę tworzenia i doskonalenia narzędzi i sposobów przekazywania wiedzy i kształtowania umiejętności uczniów w formie online. Stąd fragment opracowania poświęcony zostanie na przegląd możliwości wykorzystania Internetu do wspomagania terapii oraz edukacji zdalnej z uczniami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Cel opracowania zostanie zrealizowany na bazie analizy literatury naukowej, przepisów prawa oświatowego oraz rekomendowanych zasobów internetowych</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1025 RODZICIELSKA PARTYCYPACJA W KSZTAŁCENIU SPECJALNYM W POLSCE 2022-11-24T21:37:04+01:00 Katarzyna Jadach kjuam@amu.edu.pl <p>Artykuł ma na celu ukazanie formalnego kontekstu działania placówek oświatowych w Polsce opartego na implikacji założeń edukacji inkluzyjnej. Punktem wyjścia prowadzonych rozważań jest uznanie przemiany, jaka zaszła w podejściu do osób niepełnosprawnych. Dokonała się ona na drodze ewolucji od medycznego modelu i edukacji segregacyjnej, przez model niepełnosprawności skoncentrowany na potrzebach i edukacji integracyjnej, aż po społeczny model i edukację inkluzyjną. W aktualnie obowiązujących przepisach oświatowych gwarantowane jest pełne poszanowanie praw osób niepełnosprawnych w edukacji. W artykule sformułowana została teza, iż przy implikowaniu założeń modelu społecznego niepełnosprawności obecność rodzica w edukacji ucznia niepełnosprawnego należy uznać za warunek <em>sine qua non</em>. W toku wywodu rozpoznane zostały oraz bliżej scharakteryzowane przejawy rodzicielskiej partycypacji w edukacji włączającej w polskim systemie oświaty. Zdaniem autorki widoczne są one na dwóch poziomach: decydowania o rodzaju placówki oświatowej, do której będzie uczęszczać dziecko oraz współuczestnictwa w organizacji procesu edukacyjnego.</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1040 ASERTYWNOŚĆ NAUCZYCIELEK EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ Z WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO 2022-11-15T18:25:49+01:00 Justyna Sala-Suszyńska justyna.s.sala@gmail.com Marta Miechowicz marta.miechowicz@vp.pl <p>Artykuł poświęcony jest zagadnieniu asertywności nauczycielek edukacji przedszkolnej z województwa lubelskiego. W części teoretycznej wyjaśnia pojęcie asertywności w ujęciu wybranych autorów, charakteryzuje typologię asertywności oraz podkreśla istotność tej cechy w zawodzie nauczyciela. Badania prowadziły do poszukiwania odpowiedzi na postawione pytanie badawcze: Jaki jest poziom asertywności nauczycielek edukacji przedszkolnej w stosunku do wychowanków oraz ich rodziców? W badaniach posłużono się ankietą własnej konstrukcji opartej na technice skali typu Likerta. Na podstawie analizy wyników badań stwierdza się, iż badane nauczycielki edukacji przedszkolnej cechują się wysokim poziomem asertywności w stosunku do wychowanków, natomiast niższym w stosunku do rodziców swoich wychowanków.</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1041 TERAPEUTYCZNY WYMIAR BAJEK W PRACY LOGOPEDY 2022-11-15T13:06:43+01:00 Mariola Żelazkowska m.zelazkowska@mazowiecka.edu.pl Martyna Czarnecka m.zelazkowska@wp.pl <p>Bajka stanowi istotny element kultury większości społeczeństw. Jest jednym z kluczowych gatunków epiki ludowej, w której poruszane są zagadnienia, ważne w rozwoju każdego dziecka, a mianowicie stosunki międzyludzkie, ideały dobra i sprawiedliwości oraz kryteria oceny ludzkich zachowań. Pozwala ona lepiej zrozumieć otaczający świat, utrwalać zdobyte w nim doświadczenia, lepiej funkcjonować, pokonywać różnorodne trudności. Bajka wpływa na rozwój społeczny, pomaga w nawiązywaniu kontaktów, w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych, jak również na rozwój poznawczy, emocjonalny i moralny. Czytanie tego gatunku literatury sprzyja ponadto szybszej nauce mówienia, dostarcza dziecku wzorów poprawnej wymowy, wzbogaca słownictwo. Wyjątkowość bajek można wykorzystać&nbsp; zarówno w procesie nauczania, kształcenia, wychowania, jak i &nbsp;terapii.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; W niniejszej publikacji autor będzie chciał odnieść się do kwestii zastosowania bajkoterapii w praktyce logopedycznej. Idea logopedycznej bajki terapeutycznej zawiera się w zapewnieniu dziecku wielowymiarowego wsparcia, między innymi w obszarze rozwoju językowego, poznawczego czy emocjonalnego. Bajka logopedyczna oprócz tego, że usprawnia narządy mowy dziecka, to również uwrażliwia na różnorodność świata dźwięków, mobilizuje do myślenia i poprawnej werbalizacji.</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1042 E-LEARNING COURSES AND THEIR USEFULNESS IN THE WORK OF A MATHEMATICS TEACHER REPORT ON THE PROJECT "MODERN MATHEMATICS TEACHER" 2022-12-03T15:29:31+01:00 Joanna Kandzia j.kandzia@uksw.edu.pl <p>Artykuł jest raportem z prowadzonego przez Autorkę projektu współfinansowanego ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju ze środków europejskich POWR.03.01.00-IP.08-00-MOC/18 pt.: Nowoczesny nauczyciel matematyki. Jest on dedykowany nauczycielom matematyki z całego kraju, uczących w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz przyszłym nauczycielom matematyki - zdobywający uprawnienia do nauczania matematyki. Strategicznym celem projektu było podnoszenie jakości i efektywności pracy nauczycieli matematyki poprzez aktywne uczestnictwo w innowacyjnych kursach e-learningowych – na platformie navoica.pl, dotyczących nowych metod nauczania w ścisłej korelacji z technologiami informacyjnymi. Przedstawiono krótką charakterystykę projektu oraz wyniki badań przeprowadzonych wśród uczestników jednego z czterech kursów - „Multimedia w pracy nauczyciela matematyki”.</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1062 DYLEMATY ŻYCIOWE I ZAWODOWE STUDENTÓW PRACY SOCJALNEJ JAKO WYZWANIE DLA BUDOWANIA WSPIERAJĄCEGO ŚRODOWISKA AKADEMICKIEGO 2022-11-04T18:36:09+01:00 Kamila Kucharczyk k.zdanowicz.kucharczyk@mazowiecka.edu.pl Ewa Bartuś redakcja@mazowiecka.edu.pl <p>Zawodom pomocowym, a takim jest zawód pracownika socjalnego, przypisane są wyjątkowe obszary nie tylko w zakresie kwalifikacji, ale szeroko pojętych kompetencji, w tym osobowościowych. Wysokie wymagania, co do sylwetki współczesnego pracownika socjalnego, są wyzwaniem dla ośrodków akademickich przygotowujących do tego bardzo wymagającego zawodu. Istotnym czynnikiem wpływającym na kształtowanie cech osobowych pracowników zawodów pomocowych jest klimat środowiska społecznego uczelni. Badania sondażowe przeprowadzone wśród studentów i absolwentów pracy socjalnej ujawniają ich potrzeby i oczekiwania związane z realizacją indywidualnych dróg/ścieżek osobistych i zawodowych w kontekście przygotowania do roli zawodowej w zawodzie pomocowym.</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1023 ROLA I KOMPETENCJE NAUCZYCIELA W PRACY Z UCZNIEM NIEDOSTOSOWANYM SPOŁECZNIE 2022-12-03T15:47:37+01:00 Alicja Skibicka - Piechna a.skibicka-piechna@mazowiecka.edu.pl <p>Rola nauczyciela w pracy z uczniem niedostosowanym społecznie nie jest łatwa. Aby być skutecznym w swoich działaniach, nauczyciel powinien odznaczać się wieloma kompetencjami, na które składają się: wiedza, umiejętności i adekwatne cechy osobowościowe. Nie można ustalić konkretnej i zamkniętej listy tych kompetencji, ponieważ &nbsp;&nbsp;„niedostosowanie społeczne” jest złożonym, różnorodnym problemem. Kompetencje nauczyciela bez wątpienia stanowią ważny element jego warsztatu pracy, decydującym o profesjonalnym podejściu do problemu niedostosowania. Bardzo często to właśnie nauczyciel jest tym dorosłym, który jako pierwszy dostrzega nieprawidłowe funkcjonowanie dziecka. Dlatego warto zastanowić&nbsp; się, jakie kompetencje są mu potrzebne, aby rozpoznał trudność, odpowiednio zinterpretował zaobserwowaną nieprawidłowość, zidentyfikował&nbsp; przyczyny oraz umiał podjąć odpowiednie działania wspierające ucznia.</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1009 COACHING SKONCENTROWANY NA PRZYWÓDZTWIE (LFC) I SUPERWIZJA JAKO PODEJŚCIE PRACOWNIKÓW OŚWIATOWYCH- ETNOGRAFICZNE PORÓWNAWCZE STUDIUM PRZYPADKU 2022-09-19T13:59:51+02:00 Dorota Okrasińska dorota.okrasinska@phd.usz.edu.pl <p>Niniejsze opracowanie opisuje podejście LFC Leadership-Focused Coaching oraz superwizję jako metodę ewaluacji wśród&nbsp; pracowników oświaty. Celem analizy jest zwrócenie uwagi na pojęcie refleksyjności, odwołanie się do idei partnerstwa oraz do równomiernego wspierania kadry dydaktycznej i zarządzającej w życiu zawodowym. Tym samym poprzez badania etnograficzne poparte doświadczeniem na przykładzie comperative case study w trzech różnych sytuacjach edukacyjnych nastąpiło porównanie tych metod. Wyodrębnione podobieństwa oraz różnice pomogły wskazać szanse oraz wyłonić nowe założenia do pracy refleksyjnej na podstawie obserwacji badawczych jak i analizy teoretycznej pojęć. Wnioski przeprowadzonych badań zwróciły uwagę na rolę wsparcia grupowego, znaczenie mentoringu jak i ukazały potrzeby rozwoju osobistego, emocjonalnego oraz poszerzyły&nbsp; zakres wsparcia o grupę liderów i studentów. Obydwie formy ewaluacji okazały się mieć wiele podobieństw, dzięki czemu badania pomogły ustalić, że integrują one zdobytą wiedzę dzięki funkcji refleksyjnej. Kolejne wnioski i podejścia zamknęły obszar badań w konkluzjach, iż przywództwo edukacyjne także wymaga facylitacji, natomiast współpraca grupowa stanowi dodatkowe narzędzie ewaluacji. Opracowanie to przyczynia się tym samym do wyeksponowania znaczenia superwizji refleksyjnej jak i LFC w kształtowaniu nowoczesnej kadry dydaktycznej i zarządzającej w kontekście troski o szacunek, wsparcie jak i mentorską facylitację.</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1013 SLANG MŁODZIEŻOWY JAKO PRZEDMIOT BADAŃ – PROBLEMY Z PISANIEM O JĘZYKU NASTOLATKÓW 2022-12-06T12:47:21+01:00 Anna Dąbrowska anna.dabrowska@uw.edu.pl <p>Jedną z przyczyn trudności związanych z pisarstwem naukowym stanowi osobliwość przedmiotu opisu. Celem artykułu jest wskazanie problemów wynikających z jego swoistości, na przykładzie socjolektu młodzieżowego. Określone niedogodności w badaniu i opisie języka nastolatków występują w związku z jego cechami, wynikającymi ze społecznych funkcji, jakie pełni. Rozpoznanie charakteru oraz świadomość osobliwości przedmiotu opisu i związanych z nią potencjalnych trudności pozwoli przewidzieć i trafnie rozstrzygać kwestie problemowe, pojawiające się podczas tworzenia tekstu naukowego.</p> <p>&nbsp;</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1024 FATYCZNOŚĆ INTERNETOWYCH PRAKTYK AUTOBIOGRAFICZNYCH 2022-12-04T22:59:25+01:00 Marta Więckiewicz-Archacka marta.wieckiewicz@gmail.com <p>Artykuł dotyczy wzrostu znaczenia fatyczności praktyk autobiograficznych prowadzonych w komunikacyjnym środowisku sieci. Przyczynę podjęcia badań nad tym zjawiskiem stanowi dostrzeżenie złożoności problemu ewoluowania praktyk autobiograficznych w internecie oraz potrzeba zrozumienia etapów i kierunków tych przemian. Celem przedstawionego artykułu jest scharakteryzowanie procesu nasilania się fatyczności internetowych praktyk autobiograficznych. Zostanie on omówiony na podstawie genologicznej charakterystyki stron domowych, blogów, serwisów społecznościowych oraz aplikacji służących do przekazywania efemerycznych treści. Metodologiczne podłoże prowadzonych analiz stanowią koncepcje funkcji języka Romana Jakobsona oraz wspólnoty fatycznej Bronisława Malinowskiego, a także opracowana przez Vincenta Millera teoria kultury fatycznej, łącząca m.in. perspektywę językoznawczą i kulturoznawczą. Z analiz z zakresu genologii internetowej wynika, że użytkownicy sieci prowadzą praktyki autobiograficzne w internecie coraz częściej nie po to, aby uwieczniać własne doświadczenia i zachowywać je dla siebie oraz dla przyszłych pokoleń, ale po to, aby być w nieustannym kontakcie z innymi.</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1039 DEPRESJA I ZACHOWANIA SAMOBÓJCZE WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY W DOBIE WSPÓŁCZESNYCH ZAWIROWAŃ SPOŁECZNYCH 2022-11-15T16:06:51+01:00 Dariusz Szadkowski d.szadkowski@mazowiecka.edu.pl Joanna Podemska joanna-podemska@wp.pl <p>Depresja i samobójstwo<em> – </em>to powiązane ze sobą zagadnienia, które obecnie <em>– </em>jak pokazują statystyki – bardzo nasiliły się wśród młodego pokolenia z powodu pandemii, która miała przełożenie na stan psychiczny dorosłych i dzieci – tak od początku jej wybuchu sugerowali eksperci. Dziś jest to widoczne na twardych danych. Samotność, ucieczka od życia, wyizolowania z części społeczeństwa, grupy i rodziny daje młodemu człowiekowi pozorne poczucie bezpieczeństwa. Skutki depresji rzutują na ich dalsze życie, a jej epizody mogą się powtarzać i prowadzić do prób samobójczych (udanych i nieudanych). Samobójstwo jest zjawiskiem wstrząsającym, wynikiem dramatycznej decyzji młodego człowieka pogrążonego w cierpieniu i desperacji. Atak na własne życie świadczy między innymi o wadliwym systemie wsparcia, dezintegracji rodziny, o nerwicy neogennej. Programy profilaktyki powinny prowadzić do odwrócenia zachowań autodestrukcyjnych i wzmocnienia swojej struktury osobowości.</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1046 PSYCHOLOGICZNE SKUTKI IZOLACJI SPOŁECZNEJ WYNIKAJĄCE Z PANDEMII WIRUSA SARS-COV-2 WŚRÓD MŁODZIEŻY W WIEKU PONADPODSTAWOWYM 2022-09-27T12:27:37+02:00 Andżelika Popielska andzelika.popielska@gmail.com <p>W niniejszym artykule zostały zaprezentowane badania przeprowadzone w 2022 roku z wykorzystaniem metody sondażu diagnostycznego na próbie 98 uczniów z terenu Polski.</p> <p>Poruszony w nim został rozwój psychiczny adolescentów, najczęstsze zaburzenia psychiczne mogące się pojawić w trakcie tego okresu oraz funkcjonowanie osób z danej grupy wiekowej w środowisku rodzinnym i rówieśniczym, z uwzględnieniem sytuacji pandemicznej oraz wynikającej z niej izolacji jako czynnika stresującego.</p> <p>Analiza wyników badania pozwala stwierdzić, że przeważający procent młodzieży dobrze poradził sobie z czasem pandemii i wynikającej z niej izolacji społecznej, jednak niepokojąco liczna grupa uczniów (39,80%) wykazuje objawy mogące świadczyć o rozwijających się u nich problemach natury psychicznej, takich jak zaburzenia depresyjne, lękowe lub inne zaburzenia wynikające z ekspozycji na traumatyczne wydarzenia w ich życiu.</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1016 TWARZE CIERPIENIA. DZIECI W LINII NARRACYJNEJ MUZEUM GETTA RYSKIEGO I HOLOKAUSTU NA ŁOTWIE 2022-09-19T17:23:44+02:00 Marcin Zaborski mzaborski@swps.edu.pl <p>Autor analizuje stałą wystawę poświęconą Holokaustowi, prezentowaną w Muzeum Getta Ryskiego i Holokaustu na Łotwie. Wykorzystuje metodę analizy wizualnej, badając kompozycję, zawartość, obiekty materialne oraz możliwe znaczenia ekspozycji. Sprawdza, jakie miejsce zajmują najmłodsze ofiary Zagłady w linii narracyjnej tej ekspozycji? Pyta, czy poświęcone są im odrębne elementy stałej wystawy, czy raczej dziecięce losy są „wpisane” w ogólny przekaz dotyczący dokumentowych tutaj wydarzeń? Czy twórcy placówki skupili się na tragicznym wymiarze dziecięcych losów czy raczej zaprezentowali je przez pryzmat bohaterskich czynów i dokonujących ich postaci? I wreszcie – czy jest tu miejsce na prezentowanie Ocalonych? Badania, których efekty prezentowane są w artykule, dotyczą również tego, czy narracja w muzeum jest poświęcona konkretnym, indywidualnym postaciom czy raczej społeczności anonimowych uczestników wojennych wydarzeń.</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/1054 Recenzja czasopisma naukowego „Studia Włocławskie” , t. 24, 2022, ss. 696 wydanego przez Teologiczne Towarzystwo Naukowe Wyższego Seminarium Duchownego we Włocławku. 2022-10-06T17:52:41+02:00 Marian Stepulak m.stepulak@mazowiecka.edu.pl <p>Recenzja odnosi się do czaspisma "Studia Włocławskie", t.24/2002 dotyczy trzech części publikacji, Część pierwsza zawiera teksty o ks. prof. Idzim Radziszewskim, część druga to interdyscyplinarne artykuły, natomiast część trzecia dotyczy problemów diecezji włocławskie. Praca ma wysokie znaczenie naukowe, a ponadto można ją zaliczyć do monografii jubileuszowych, tym razem poświeconych postaci ks. Idziego Radziszewskiego. Jest bogatym studium teologicznym, filozoficznym, prawnych, historycznym, pedagogicznym oraz psychologicznym.</p> 2022-12-23T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2022 Społeczeństwo, Edukacja, Język