SZARA STREFA EDUKACJI NA PRZYKŁADZIE ZESPOŁU SZKÓŁ NR 1 W SIERPCU
Abstrakt
Summary
The matter of private lessons regardless passing of time has still been of big importance. Despite
the prevalence of private lessons being common and on a bigger scale, its problematic
issue seems to be ignored quite often. There is a split between their existing within grey zone
of education and ignoring private lessons in public disputation. The object of this paper is
to intimate the motives of benefiting from private lessons, their scale and extent, and their
advantages and disadvantages.
Key words: private lessons, students, high education
Bibliografia
Bibliografia
Bray M., The shadow education system: private tutoring and its implications for planners,
UNESCO International Institute for Educational Planning, Paris 1999.
Gutmann M., The Subterranean Economy, ”Financial Analysts Journal”, vol. 33, November
– December, 1997,
Nowacka A., Szewczyk-Jarocka M., Korepetycje jako szara strefa edukacji we współczesnej
gospodarce otwartej – badania własne [w:] J. Grzywacz, S. Kowalski (red.), Przedsiębiorstwo
w otoczeniu gospodarczym. Przestępczość gospodarcza, Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły
Zawodowej w Płocku, Płock 2011.
Nowacka A., Szewczyk – Jarocka M., Korepetycje jako problem systemu edukacji w Polsce,
Zarządzanie i Edukacja, Dwumiesięcznik Szkoły Wyższej im. Bogdana Jańskiego, nr 82-Maj/
Czerwiec Warszawa 2012.
Nowacka A., Szewczyk – Jarocka M., Studenci Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku
wobec problemu szarej strefy edukacji, [w:] J. Grzywacz, S. Kowalski (red.) Bankowość
i rozwój lokalny w gospodarce rynkowej, Nauki Ekonomiczne, tom XV, Wyd. Państwowej
Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, Płock 2012.
Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza „Graf Punkt” , Warszawa 2000, s. 29
Mróz B., Gospodarka nieoficjalna w systemie ekonomicznym, SGH, Warszawa 2002,
Przyczyny pracy nierejestrowanej, jej skala, charakter i skutki społeczne, pod red. M. Bednarskiego,
E. Kryńskiej, K. Patera, M. Walewskiego, Raport przygotowany na zlecenie Departamentu
Rynku Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach projektu „Przyczyny
pracy nierejestrowanej, jej skala, charakter i skutki społeczne” współfinansowanego ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego. Wykonawcy projektu: Instytut Badań i Spraw
Socjalnych, Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS), CASE – Centrum Analiz Społeczno
– Ekonomicznych, Millward – Brown SMG/ KRC,
Putkiewicz E., Korepetycje – szara strefa edukacji, Analizy i Opinie, Instytut Spraw Publicznych,
nr 56 12/2005.
Szewczyk-Jarocka M., Nowacka A., Korepetycje – współczesny problem szkolnictwa średniego
w Polsce, Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, Płock 2012.
Szewczyk – Jarocka M., Nowacka A., Korepetycje – Aktualny problem szkolnictwa ponad
gimnazjalnego. Badania w Płocku, Notatki Płockie 1/234 2013, s. 41.
Szewczyk – Jarocka M., Nowacka A., Zjawisko korepetycji jako kluczowy problem szarej strefy
edukacji szkolnictwa średniego, [w:] J. Grzywacz, S. Kowalski (red.), Gospodarka rynkowa
w warunkach kryzysu, Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, Płock 2012
Wiśniewski M., Korepetycje jako szara strefa edukacji na przykładzie Zespołu Szkół Nr 1
w Sierpcu, PWSZ, Płock 2014 (praca licencjacka).