MODELE BUDOWANIA RELACJI PODATNIKA Z ADMINISTRACJĄ PODATKOWĄ

Autor

  • Jerzy Sikorski Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku

Abstrakt

DOI: 10.19251/ne/2018.27(6)

Streszczenie
Zmiany jakie zaszły w obrębie polskiej administracji podatkowej znalazły wyraz w utworzeniu jednolitej Krajowej Administracji Skarbowej, której celem jest dostosowanie istniejącej organizacji do „realiów rynkowych”. Zmiany te nie obejmą jednak tylko samej struktury organizacyjnej administracji podatkowej i zatrudnionych w niej osób, ale również w istotny sposób wpłyną na relacje z klientem zewnętrznym, jakim z pewnością jest Podatnik [Ministerstwo Finansów, 2016]. Nowopowstała administracja skarbowa
„musi spełnić dwie podstawowe funkcje:
1) zapewnić efektywny pobór danin publicznych poprzez wzmocnienie funkcji kontrolnych, opartych o analizę ryzyka (uszczelnienie systemu poboru). Zapewnić efektywniejsze wykorzystanie posiadanych kompetencji przez istniejące dziś służby i skoncentrować je w celu optymalnego zarządzania posiadanymi zasobami;
2) zapewnić nowoczesne i przyjazne wykonywanie obowiązków podatkowych i celnych – stworzyć jednolity i spójny model obsługi podatnika, w pełnym zakresie usług –wdrożyć model usługowego podejścia do podatnika, z zastosowaniem nowoczesnych zintegrowanych narzędzi informatycznych – w konsekwencji zwiększyć poziom dochodów budżetowych w wyniku dobrowolnego regulowania obowiązków podatkowych.” [Ministerstwo Finansów, 2016].
Wymagało to będzie zmiany stosunku urzędników skarbowych do podatnika (jako klienta zewnętrznego), a także przestawienia się na biznesowy sposób zarządzania administracją (a więc uwzględnienia kosztów funkcjonowania do wypracowanych rezultatów) przy zapewnieniu wpływów do budżetu państwa (z naciskiem na dobrowolność regulowania zobowiązań przez Klientów). Tematem opracowania jest przedstawienie tradycyjnych czy innowacyjnych sposobów obsługi klienta zewnętrznego przez administrację skarbową.

Słowa kluczowe: podatni, administracja podatkowa, innowacyjne modele, tradycyjne modele

Bibliografia

Literatura

Futrell Charles M. 2004. Nowoczesne techniki sprzedaży: metody prezentacji,

profesjonalna obsługa, relacje z klientami. Kraków: Wolters Kluwer.

[Gilowska red.,2007a] Gilowska Zyta (red.), Izdebski Henryk i Raczkowski Konrad.

Efektywna Administracja Skarbowa. Warszawa: Ministerstwo Finansów.

[Gilowska red., 2007b] Gilowska Zyta (red.), Tadeusiewicz Ryszard i Tchórzewski

Jerzy. 2007. Nowoczesna Administracja Skarbowa. Warszawa: Ministerstwo

Finansów.

Mellibruda Leszek. (red.). 2005. Poradnik szefa urzędu – Jak zorganizować nowoczesny

i przyjazny urząd. Poznań.

Łodygowska Ewa i Rajewska Karolina. 2001. Psychologia kontaktu z klientem.

Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza.

Pałgan Ryszard. 2011. CRM Relacje z klientem - kształtowanie i zarządzanie

z przykładami, Gdańsk: Gdańska Wyższa Szkoła Administracji.

Ministerstwo Finansów. 2016. Koncepcja Organizacji Krajowej Administracji

Skarbowej. Warszawa.

[Ministerstwo Finansów, 2015a] Ministerstwo Finansów. 2015. Standardy dotyczące

wyjaśnień i wezwań. Warszawa.

[Ministerstwo Finansów, 2015b] Ministerstwo Finansów. 2015. Standardy obsługi

bezpośredniej w jednostkach Administracji Podatkowej. Warszawa.

[Ministerstwo Finansów, 2015c] Ministerstwo Finansów. 2015. Koncentracja wyspecjalizowanych

urzędów skarbowych na kluczowych podatnikach. Warszawa.

[Ministerstwo Finansów, 2015d] Ministerstwo Finansów. 2015. Procedura obsługi

przez asystenta podatnika. Warszawa.

[Ministerstwo Finansów, 2015e] Ministerstwo Finansów. 2015. Usługi Administracji

Podatkowej w centrum obsługi – założenia pilotażu. Zielona Góra.

[Ministerstwo Finansów, 2015f] Ministerstwo Finansów. 2015. Centrum Obsługi.

Warszawa.

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Kontakt z klientem zewnętrznym urzędu,

skrypt. Warszawa.

Uzasadnienie projektu ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Warszawa

[www 1] www.dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/pliki/101.pdf.

[www 2] www.epodatki.mf.gov.pl.

[www 3] www.mc.gov.pl (dostęp: 18.01.2017 r.).

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. 2013. Program zintegrowanej informatyzacji

państwa. Warszawa.

[www 4] www.mf.gov.pl: projekty: e-Podatki, e-Deklaracje 2 i e-Rejestracja.

[www 5] www.mf.gov.pl.

##submission.downloads##

Opublikowane

2019-01-02

Numer

Dział

Articles