OCENA POZIOMU DOJRZAŁOŚCI JAKOŚCIOWEJ PRZEDSIĘBIORSTWA
Abstrakt
DOI: 10.19251/ne/2018.28(22)
Streszczenie
Celem artykułu jest przedstawienie istoty dojrzałości jakościowej organizacji jako zmiennej decyzyjnej. Dojrzałość to zdolność do zmiany i rozwoju, oznacza gotowość organizacji do spełniania określonych zadań, w sposób kompleksowy. Dojrzałość jakościowa jest również oznaką zdolności organizacji do stosowania narzędzi i technik zarządzania jakością. Dojrzałość jakościowa organizacji powinna być mierzona i poddawana ciągłej analizie. Do pomiaru stopnia dojrzałości jakościowej organizacji służy samoocena. Informacja i wiedza, uzyskana z procesu samooceny, pozwala menedżerom przeorientować funkcjonowanie organizacji na doskonałość. Warunkuje to możliwość rozwoju i osiągnięcia stałego sukcesu w przyszłości. Przedstawiono proces samooceny organizacji ,przeprowadzonej na podstawie modelu, zawartego w standardzie PN-ISO 10014:2008. Określono poziom dojrzałości jakościowej organizacji.
Słowa kluczowe: zarządzanie przez jakość, dojrzałość jakościowa organizacji
Bibliografia
Literatura
Bugdol Marek. 2011. Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej : teoria i praktyka, Warszawa: Difin.
Cieśliński Wojciech B. 2011. Doskonalenie procesowej orientacji przedsiębiorstw. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Grajewski Piotr. 2007. Organizacja procesowa. Warszawa: Polskie Wydawnic¬two Ekonomiczne.
Grudzewski Wiesław, Hejduk Irena. 2004. Zarządzanie wiedzą w przedsiębior¬stwach. Warszawa: Difin.
Łukasiński Wiesław, Sikora Teresa. 2008. Wpływ Modelu Doskonalenia PNJ na jakość funkcjonowania organizacji. W Problemy Jakości, Warszawa, nr 4.
Łukasiński Wiesław. 2016. Dojrzałość organizacji zarządzanej projakościowo, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
PN-EN ISO 9004:2010 Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organiza¬cji – Podejście wykorzystujące zarządzanie jakością, Warszawa: Polski Komitet Normalizacyjny.
PN-ISO 10014:2008 Zarządzanie jakością. Wytyczne do osiągania korzyści finan¬sowych i ekonomicznych, Warszawa: Polski Komitet Normalizacyjny.
Skrzypek Adam. 2014. Dojrzałość organizacyjna i jej wpływ na doskonalenie zarządzania przedsiębiorstwem. W Problemy Jakości, Warszawa nr 10.
Skrzypek Elżbieta, Hofman Mariusz. 2010. Zarządzanie procesami w przedsię¬biorstwie, Warszawa: Wolters Kluwer.
Skrzypek Elżbieta. 2013. Dojrzałość jakościowa a wyniki przedsiębiorstw zorien¬towanych projakościowo, Warszawa: Difin.
Szczepańska Katarzyna. 2012. Podstawy zarządzania jakością, Warszawa: Ofi¬cyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Wolniak Radosław. 2011. Parametryzacja kryteriów oceny poziomu dojrzałości systemu zarządzania jakością, Gliwice, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.