JAKOŚĆ A BEZPIECZEŃSTWO ŻYWNOŚCI
Abstrakt
DOI: 10.19251/ne/2019.29(2)
Streszczenie
Celem artykułu jest przedstawienie wieloznaczności
pojęcia jakości oraz określenie
czynników tworzących elementy
definicji jakości żywności. W pierwszej
części artykułu przedstawione zostały
różne próby i podejścia tworzenia definicji
jakości. Wyjaśniono przyczyny trudności
jednoznacznego określenia terminu
jakości. Podkreślono rolę postrzegania jakości
przez konsumenta we współczesnej
perspektywie widzenia jakości. Dokonano
wyjaśnienia pojęć: jakość oczekiwana,
jakość wymagana, jakość dostarczona
oraz jakość postrzegana. Relacja między
jakością postrzeganą a oczekiwaną powinna
być podstawą do pomiaru satysfakcji
klientów. Jakość postrzegana jest
subiektywną oceną klienta. Jest ona uwarunkowana
jego oczekiwaniami związanymi
z produktem i wpływa na proces
decyzyjny związany z zakupem. W drugiej
części artykułu omówiono czynniki
wpływające na jakość produktów spożywczych
ze szczególnym uwzględnieniem ich bezpieczeństwa zdrowotnego.
W części trzeciej artykułu przedstawiono
wyniki badań empirycznych dotyczących
postrzegania jakości i zagrożeń u konsumentów
mięsa drobiowego. Skoncentrowano
się na badaniu świadomości
klientów związanych z zagrożeniami wynikającymi
z obecności: – genów zmodyfikowanych,
– pasz GMO podawanym
zwierzętom, – antybiotyków i hormonów.
Słowa kluczowe: jakość, jakość produktu,
jakość i bezpieczeństwo żywności,
zarządzanie jakością
Bibliografia
LITERATURA
Bank John. 1996. Zarządzanie przez jakość. Warszawa: Gebethner i S-ka.
Bankenstein Martin. 1997. Strategisches Marketing. Sutthard: Verlag W. Kohlhammer.
Banović Marija, Grunert Klaus G. , Barreira Maria Madalena. 2010. Fontes
M. Consumers’ quality perception of national branded, national store branded,
and imported store branded beef. Meat Science. No. 84.
Cardello Armand.V. 1995. Food Quality: relativity, context and consumer expectations.
Food Quality & Preference. No. 6.
Edvardsson Bo. 1997. Quality in new service development: Key concepts and
Frame of reference. International Journal of Production Economics. No. 52
(1997).
Garvin David A. 1988. Managing Quality. New York: The Free Press.
Giering Annette, Homburg Christian. 2000. Kundenzufriedenheit: Ein Garant
fuer Kundenloyalitaet. Absatzwirtschaft, nr 1-2/2000.
Górska-Warsewicz Hanna. 2001. Konsumencka ocena jakości. Przemysł spożywczy.
Warszawa, nr 12/2001.
Karaszewski Robert. 2006. Nowoczesne koncepcje zarządzania jakością. Toruń:
Wydawnictwo Dom Organizatora.
Kłosowski Andrzej. 2013. Marketingowa istota jakości usług. Problemy jakości.
Warszawa, Nr 1/2013.
Kotler Philip. 1994. Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa:
Gebethner i S-ka.
McCarthy Edmund Jerome. 1993. Perreault W.D. Jr. Basic Marketing. A Global
Managerial Approach. IRWIN INC.
Mohr-Jackson Iris. 1998. Managing a Total Quality Orientation. Factors Affecting
Customer Satisfaction. Industrial Marketing Management. No. 27.
Niewczas Magdalena. 2013. Postrzeganie jakości żywności przez konsumentów.
Problemy jakości. Warszawa, nr 4/2013.
Oude Ophuis Peter A.M., Van Trijp Hans. 1955. Perceived quality: market driven
and consumer oriented approach. Food Quality and Performances No. 6.
Opolski Krzysztof. 2002. Marketing i jakość – wzajemne związki. Problemy
Jakości. Warszawa, nr 3 (2002).
Otto Jacek. 2004. Marketing Relacji. Koncepcja i stosowanie. Warszawa: Wydawnictwo
C.H. Beck.
Payne Adrian. 1996. Marketing usług. Warszawa: PWE.
Pilska Magdalena, Jeżewska-Zychowicz Marzena. 2018. Psychologia żywienia.
Wybrane zagadnienia. Warszawa Wydawnictwo SGGW.
Przybyłowski Krzysztof, Hartley Steven W. , Kerin Roger A. , Rudelis William.
Marketing. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC.
Sajdakowska Marta. 2013. Etnocentryzm konsumencki – czynnik wpływający
na decyzje nabywcze konsumentów na rynku żywności. Technologia Alimentaria.
Nr. 2(1), 2013.
Szymczak Jadwiga, Urbaniak Maciej. 1997. Jakość w decyzjach nabywczych
konsumentów artykułów spożywczych. Materiały Konferencyjne. Poznań: Wydawnictwo
Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
Urbaniak Maciej. 2000. Postrzeganie jakości na rynku dóbr produkcyjnych. Materiały
konferencyjne „Marketing przełomu wieków – paradygmaty, zastosowania”.
Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
Urbaniak Maciej. Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka.2004. Warszawa: Dyfin.
Wasilewski Lesław. Podstawy zarządzania jakością.1998. Warszawa: Wydawnictwo
WSPiZ im. L. Koźmińskiego.
Wheelock Verner J. 1994 Food quality and consumer choice. British Food Journal.
Vol. 94, No. 3.
Verdu Jover Antonio J. i in. 2014. Measuring perception of qualitying food products:
the case of red wine. Food Quality and Preference. No. 15/2014.