ZARZĄDZANIE NALEŻNOŚCIAMI W SIECI FRANCZYZOWEJ

Autor

  • Maria Andrzejak Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Abstrakt

DOI: 10.19251/ne/2019.29(10)

Streszczenie
Zarządzanie należnościami jest jednym z kluczowych obszarów zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Odpowiednie przygotowanie tego procesu oraz jego należyte wykonanie skutkuje zwiększeniem korzyści oraz ograniczeniem ryzyka związanego z należnościami. Każde przedsiębiorstwo tworzy własną politykę kredytowania odbiorców, różnicując ją niekiedy w stosunku do kontrahentów. W sieci franczyzowej głównymi partnerami
dla franczyzodawcy są franczyzobiorcy, z którymi operator poprzez umowę tworzy silną relację. W artykule został scharakteryzowany i omówiony proces zarządzania należnościami oraz wpływ franczyzy na należności. Celem artykułu jest przedstawienie wyników analizy wpływu działalności w formie franczyzy na zarządzanie należnościami z perspektywy franczyzodawcy.

Słowa kluczowe: należności, zarządzanie
należnościami, franczyza

Bibliografia

LITERATURA

Ackermann Jeff, The Effect of Franchising on Store Performance: Evidence

from an Ownership Change, MPRA Paper No. 76185, posted 14 January 2017

Bień Witold, Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Wydanie 9., Difin, Warszawa,

Firlej Krzysztof,, Uwarunkowania funkcjonowania systemów franczyzowych

w handlu żywnością w Polsce, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów

Rolnictwa i Agrobiznesu, tom XV, zeszyt 6, 2013, str. 76-82

Folga Jacek, Kredyt kupiecki jako źródło należności [w:] Płynność finansowa

przedsiębiorstwa. Red. Katarzyna Kreczmańska-Gigol, Difin, Warszawa, 2015

Grzywacz Jacek, Cieplińska Danuta, Kredyt kupiecki w skutecznym zarządzaniu

należnościami przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku, Tom

/2018, ss. 165-182

Heropolitańska Izabela, Prawne zabezpieczenia należności przedsiębiorstw

[w:] Płynność finansowa przedsiębiorstwa. Red. Katarzyna Kreczmańska-Gigol,

Difin, Warszawa, 2015

Michalski Grzegorz, A Portfolio Management Approach in Accounts Receivable

Management, Journal South East European Journal of Economics and Business,

Vol. 3, No. 2, pp. 89-96, November 2008

Raport o franczyzie w Polsce 2017, Profit SYSTEM, Warszawa 2017

Świętek Agnieszka, Innowacyjność sieci franczyzowych, Prace Komisji Geografii

Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, nr 20, 2012, str. 168-181

Turek Izabela, Identyfikacja wartości przedsiębiorstw franczyzowych, Zeszyty

Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

nr 46, 2011

Ziółkowska Marta., Franczyza nowoczesny model rozwoju biznesu, CeDeWu,

Warszawa,2010

Źródła internetowe:

https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/carrefour-express-oferta-franczyzowa-

,47302

https://franchising.pl/abc-franczyzy/4592/zaufanie-poreczone-wekslem/

https://www.spar.pl/dlaczego-warto/,

https://www.lista.esieci.pl/173,Delikatesy,Centrum,Eurocash.html

https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/pokusa-oferta-franczyzowa-

,47334

https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/zabka-oferta-franczyzowa,41676

https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/livio-oferta-franczyzowa-

,47330

https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/drogerie-natura-oferta-franczyzowa,

https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/chorten-oferta-franczyzowa-

,47305

https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/topaz-express-oferta-franczyzowa,

##submission.downloads##

Opublikowane

2019-12-19

Numer

Dział

Articles