ZARZĄDZANIE NALEŻNOŚCIAMI W SIECI FRANCZYZOWEJ
Abstrakt
DOI: 10.19251/ne/2019.29(10)
Streszczenie
Zarządzanie należnościami jest jednym z kluczowych obszarów zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Odpowiednie przygotowanie tego procesu oraz jego należyte wykonanie skutkuje zwiększeniem korzyści oraz ograniczeniem ryzyka związanego z należnościami. Każde przedsiębiorstwo tworzy własną politykę kredytowania odbiorców, różnicując ją niekiedy w stosunku do kontrahentów. W sieci franczyzowej głównymi partnerami
dla franczyzodawcy są franczyzobiorcy, z którymi operator poprzez umowę tworzy silną relację. W artykule został scharakteryzowany i omówiony proces zarządzania należnościami oraz wpływ franczyzy na należności. Celem artykułu jest przedstawienie wyników analizy wpływu działalności w formie franczyzy na zarządzanie należnościami z perspektywy franczyzodawcy.
Słowa kluczowe: należności, zarządzanie
należnościami, franczyza
Bibliografia
LITERATURA
Ackermann Jeff, The Effect of Franchising on Store Performance: Evidence
from an Ownership Change, MPRA Paper No. 76185, posted 14 January 2017
Bień Witold, Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Wydanie 9., Difin, Warszawa,
Firlej Krzysztof,, Uwarunkowania funkcjonowania systemów franczyzowych
w handlu żywnością w Polsce, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów
Rolnictwa i Agrobiznesu, tom XV, zeszyt 6, 2013, str. 76-82
Folga Jacek, Kredyt kupiecki jako źródło należności [w:] Płynność finansowa
przedsiębiorstwa. Red. Katarzyna Kreczmańska-Gigol, Difin, Warszawa, 2015
Grzywacz Jacek, Cieplińska Danuta, Kredyt kupiecki w skutecznym zarządzaniu
należnościami przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku, Tom
/2018, ss. 165-182
Heropolitańska Izabela, Prawne zabezpieczenia należności przedsiębiorstw
[w:] Płynność finansowa przedsiębiorstwa. Red. Katarzyna Kreczmańska-Gigol,
Difin, Warszawa, 2015
Michalski Grzegorz, A Portfolio Management Approach in Accounts Receivable
Management, Journal South East European Journal of Economics and Business,
Vol. 3, No. 2, pp. 89-96, November 2008
Raport o franczyzie w Polsce 2017, Profit SYSTEM, Warszawa 2017
Świętek Agnieszka, Innowacyjność sieci franczyzowych, Prace Komisji Geografii
Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, nr 20, 2012, str. 168-181
Turek Izabela, Identyfikacja wartości przedsiębiorstw franczyzowych, Zeszyty
Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia
nr 46, 2011
Ziółkowska Marta., Franczyza nowoczesny model rozwoju biznesu, CeDeWu,
Warszawa,2010
Źródła internetowe:
https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/carrefour-express-oferta-franczyzowa-
,47302
https://franchising.pl/abc-franczyzy/4592/zaufanie-poreczone-wekslem/
https://www.spar.pl/dlaczego-warto/,
https://www.lista.esieci.pl/173,Delikatesy,Centrum,Eurocash.html
https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/pokusa-oferta-franczyzowa-
,47334
https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/zabka-oferta-franczyzowa,41676
https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/livio-oferta-franczyzowa-
,47330
https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/drogerie-natura-oferta-franczyzowa,
https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/chorten-oferta-franczyzowa-
,47305
https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/topaz-express-oferta-franczyzowa,