WPŁYW PROCESÓW GLOBALIZACJI NA PRZEOBRAŻENIA RYNKU TURYSTYCZNEGO I EKSPANSJĘ GRUPY NAJWIĘKSZYCH DZIAŁAJĄCYCH NA NIM MIĘDZYNARODOWYCH SIECI HOTELOWYCH W XXI W

Autor

  • Włodzimierz Kędziorek Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku
  • Eliza Różycka Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku

Abstrakt

Streszczenie:
Globalizacja aktywuje wolnorynkowy mechanizm swobodnej alokacji czynników
produkcji, co powoduje wyrównywanie się cen, a w konsekwencji
jednakowe szanse na dochody. Globalizacja nie jest procesem jednolitym
i spójnym, jej przyczyny, swoiste motory, takie jak liberalizacja,
prywatyzacja
czy postęp techniczny. W turystyce obserwujemy z jednej strony globalizację
konsumpcji i popytu, a z drugiej globalizację produkcji i sektora. Globalizacja
skutkuje narastaniem polaryzacji rynku turystycznego i jednocześnie bezpośrednią
rywalizacją przedsiębiorstw lokalnych i ponadnarodowych. Rozwój
przedsiębiorstw międzynarodowych może zostać zobrazowany na przykładzie
internacjonalizacji międzynarodowych systemów hotelowych (MSH). Stanowią
one ponad 60 tysięczną grupę międzynarodowych korporacji, z których
37% prowadzi działalność usługową. Transformacja systemowa, liberalizacja
i integracja zintensyfikowały zainteresowanie międzynarodowych grup hotelowych
polskim rynkiem hotelarskim. Ekspansja MSH na polski rynek spowodowała
zwiększenie konkurencji, uzupełnienie struktury rodzajowej obiektów
hotelarskich oraz zmusiła rodzimych
hotelarzy do podniesienia standardu
świadczonych usług i wdrażania nowych strategii działania.
Słowa kluczowe: największe grupy hotelowe świata; najpopularniejsze marki
hotelowe świata; dziesięć największych sieci hotelowych w Polsce

Bibliografia

Bibliografia

• Adamczyk Jadwiga, Bartkowiak Piotr. 2004. Determinanty rozwoju małych i średnich

przedsiębiorstw. Warszawa: Wyd. Naukowo-Techniczne

• Balcerowicz Leszek. 1987. Międzynarodowe przepływy gospodarcze. Warszawa:

PWN

• Bednarczyk Małgorzata. 2006. Konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw

na polskim rynku turystycznym. Kraków: Wydawnictwo UJ

• Brzeg-Wieluński Stanisław. 2004. „Otwarte niebo nad Polską”. Skrzydlata Polska,

nr 4.

• Budnikowski Adam. 2006. Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Warszawa:

PWE

• Cho M. (2005). The Key Factors for a Successful Cooperation Between SMEs,

OECD, Korea: Gwangju

• Dziedzic T., Łopaciński K., Saja A., Szegidewicz J. 2009. Wpływ światowego kryzysu

gospodarczego na stan i perspektywy rozwoju sektora turystyki w Polsce.

Warszawa

• Czarny Elżbieta. 2002. Teoria i praktyka handlu wewnątrzgałęziowego. Warszawa:

SGH

• Drucker Peter. 1998. W kierunku organizacji nowego typu W: Hasselbein F.,

Goldsmith M., Beckhard R. (red.). Organizacja przyszłości. Warszawa: Business

Press

• Jankowska Barbara. 2011. „Konsekwencje globalizacji dla klastrów”. Studia Ekonomiczne,

nr 2

• Januszewska Małgorzata, Nawrocka Elżbieta. 2011. Wpływ procesów transformacyjnych

na konkurencyjność podmiotów na rynku turystycznym

• Kachniewska Magdalena. 2010. Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstwa

hotelowego. Warszawa: Oficyna wydawnicza SGH

• Kachniewska Magdalena, Nawrocka Elżbieta, Pawlicz A. 2012 Globalizacja

i internacjonalizacja działalności turystycznej W: Kachniewska Magdalena, Nawrocka

Elżbieta, Niezgoda Agnieszka, Pawlicz A. red. Rynek Turystyczny. Ekonomiczne

zagadnienia turystyki. Warszawa: Wolters Kluwer business

• Krugman P., Venables A., J. 1995. “Globalisation and the Inequality of Nations”.

The Quarterly Journal of Economics, no. 4

• Liberska Barbara 2002. Globalizacja. Warszawa: PWE

• Nawrocka Elżbieta. 2008. Rozwój międzynarodowych systemów hotelowych

w dobie globalizacji W: Dworzecki Zbigniew, Romanowska Maria red. Strategie

przedsiębiorstw w otoczeniu globalnym. Warszawa: SGH

• Nowakowska Anna. 2006. Turystyka a proces globalizacji. W: Gołembski Grzegorz

red. Turystyka w ujęciu podmiotowym i przestrzennym. Poznań: Wyd. AE

w Poznaniu

• Rymarczyk Jan. 2006. Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Warszawa: PWE

• UNWTO (2014). Tourism Highlights. 2014 Edition

• Smeral E. 1998. “The Impact of Globalisation on Small and Medium Enterprises:

New Challenges for Tourism Policies in European Countries”. Tourist Management,

no. 19(4)

• Stankiewicz Marek Jacek. 2002. Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie

konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Dom

Organizatora

• Tulibacki Tadeusz. (2000). Międzynarodowe systemy hotelowe. Warszawa: Wyd.

Wyższej Szkoły Hotelarstwa, Gastronomii i Turystyki

• Turner L.W., Reisinger Y., Witt S. 1998. “Tourism Demand Analysis Using Structural

Equation Modeling”. Tourist Economics, no. 4, s. 301-323 [za:] Panasiuk

Aleksander. 2007. Ekonomika Turystyki. Warszawa: PWN

• Wysokińska Zofia., Witkowska Janina. 2004. Innowacyjność małych i średnich

przedsiębiorstw w procesie integracji europejskiej. Łódź: Wyd. UŁ

• Yu L. 1999. The international Hospitality Business. Management and Operations.

Binghampton: Haworth Hospitality Press

• Zorska Anna. 1998. Ku globalizacji? Warszawa: PWN

• [www1] MKG Hospitalilty database - June 2014: http://www.hotel-online.com/

press_releases/release/global-hotel-rankings-the-leaders-grow-stronger-ihg-retains-

top-spot (stan na 12.05. 2015r.)

• [www2] http://hospitality-on.com/en/news/2012/04/11/worldwide-hotel-ranking-

/(stan na:12.05.2015r.)

• [www3] http://www.hotel-online.com/press_releases/release/global-hotel-

ranking-2015-a-second-chinese-operator-climbs-into-the-top-10 (stan na:

05.2015r.)

• [www4] http://www.rankingthebrands.com/The-Brand-Rankings.aspx?rankingID=

&nav=category (stan na: 12.05.2015r.);

• [www5] http://hospitality-on.com/en/news/2013/04/04/exclusive-mkg-hospitality

-world-ranking-2013-of-hotel-groups-and-brands/ (stan na: 12.05.2015r.).

• [www6] http://www.propertynews.pl/hotele/liczba-pokoi-hotelowych-w-polsceszybko-

rosnie-a-to-rodzi-nowe-wyzwania,29752.html (stan na: 12.05. 2015 r.)

##submission.downloads##

Opublikowane

2017-03-08

Numer

Dział

Articles