ZNACZENIE HANDLU ZAGRANICZNEGO W ROZWOJU GOSPODARCZYM

Autor

  • Michał Jaszczyński Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Abstrakt

Streszczenie:
Handel zagraniczny traktowany jest jak siła napędowa rozwoju gospodarczego.
Współcześnie, wzrost znaczenia handlu zagranicznego wywołany jest
przez postępujący proces globalizacyjny oraz związany z nim intensywny rozwój
współpracy gospodarczej na arenie międzynarodowej. W Polsce znaczące
zmiany w stosunkach gospodarczych z zagranicą miały miejsce po 1989 roku
i związane one były z transformacją systemową, której jedna z zasadniczych
cech zakładała otwarcie gospodarki na świat i w tym samym rozwój współpracy
handlowej z innymi krajami. Współcześnie, niemal każde przedsiębiorstwo
ma przynajmniej w pośrednim stopniu kontakty handlowe w zagranicą.
Handel zagraniczny wpływa na rozmiar PKB oraz jego strukturę, prowadzi
do specjalizacji, umożliwia i ułatwia postęp technologiczny, prowadzi do korzyści
osiąganych dzięki konkurencji, zwiększenie wydajności, wzrost jakości
produktów i redukcję kosztów.
Słowa kluczowe: handel zagraniczny, znaczenie, transakcje, struktura

Bibliografia

Literatura

• Bożyk Paweł. 2002. Międzynarodowe stosunki ekonomiczne. Warszawa: PWE.

• Budzowski Klemens. 2008. Ekonomiczne problemy w handlu międzynarodowym.

Kraków: Oficyna wydawnicza AMF.

• Czarny Elżbieta, Śledziewska Katarzyna. 2009. Polska w handlu światowym.

Warszawa: PWE.

• Falkowski Krzysztof, Olszyński Józef (red.). 2012. Zmiana miejsca Niemiec i Rosji

w gospodarce światowej w pierwszej dekadzie XXI wieku. Implikacje dla Polski.

Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH..

• Główny Urząd Statystyczny. 2015. Sytuacja makroekonomiczna w Polsce na tle

procesów w gospodarce światowej w 2014 roku. Warszawa.

• Hoekman Bernard, Kostecki Michał Maciej. 2011. Ekonomia światowego systemu

handlu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

• Nowak Alojzy, Kozioł Waldemar (red.).2011. Handel zagraniczny. Perspektywa

Europejska. Warszawa: Wyd. WZ UW

• Nowakowski Marcin K. (red.). 2000. Biznes międzynarodowy. Obszary decyzji

strategicznych. Warszawa: Wyd. Key Text.

• Piklinkiewicz Maciej (red.). 2000. Międzynarodowe stosunki gospodarcze na

przełomie wieków. Warszawa: Difin.

• Rymarczyk Jan. 1996. Handel zagraniczny. Organizacja i technika. Warszawa:

PWE.

• Rymarczyk Jan. 2007. Współczesne tendencje w handlu zagranicznym. Wrocław:

Wyd. Arboretum.

• Rymarczyk Jan. 2012. Biznes międzynarodowy. Warszawa: PWE.

• Rynarzewski Tomasz, Zielińska-Głębocka Anna. 2006. Międzynarodowe stosunki

gospodarcze. Warszawa: PWE.

• Stępień Beata. 2007. Handel zagraniczny. Poradnik dla praktyków. Warszawa.

PWE.

##submission.downloads##

Opublikowane

2017-03-08

Numer

Dział

Articles