ZNACZENIE HANDLU ZAGRANICZNEGO W ROZWOJU GOSPODARCZYM
Abstract
Streszczenie:
Handel zagraniczny traktowany jest jak siła napędowa rozwoju gospodarczego.
Współcześnie, wzrost znaczenia handlu zagranicznego wywołany jest
przez postępujący proces globalizacyjny oraz związany z nim intensywny rozwój
współpracy gospodarczej na arenie międzynarodowej. W Polsce znaczące
zmiany w stosunkach gospodarczych z zagranicą miały miejsce po 1989 roku
i związane one były z transformacją systemową, której jedna z zasadniczych
cech zakładała otwarcie gospodarki na świat i w tym samym rozwój współpracy
handlowej z innymi krajami. Współcześnie, niemal każde przedsiębiorstwo
ma przynajmniej w pośrednim stopniu kontakty handlowe w zagranicą.
Handel zagraniczny wpływa na rozmiar PKB oraz jego strukturę, prowadzi
do specjalizacji, umożliwia i ułatwia postęp technologiczny, prowadzi do korzyści
osiąganych dzięki konkurencji, zwiększenie wydajności, wzrost jakości
produktów i redukcję kosztów.
Słowa kluczowe: handel zagraniczny, znaczenie, transakcje, struktura
References
Literatura
• Bożyk Paweł. 2002. Międzynarodowe stosunki ekonomiczne. Warszawa: PWE.
• Budzowski Klemens. 2008. Ekonomiczne problemy w handlu międzynarodowym.
Kraków: Oficyna wydawnicza AMF.
• Czarny Elżbieta, Śledziewska Katarzyna. 2009. Polska w handlu światowym.
Warszawa: PWE.
• Falkowski Krzysztof, Olszyński Józef (red.). 2012. Zmiana miejsca Niemiec i Rosji
w gospodarce światowej w pierwszej dekadzie XXI wieku. Implikacje dla Polski.
Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH..
• Główny Urząd Statystyczny. 2015. Sytuacja makroekonomiczna w Polsce na tle
procesów w gospodarce światowej w 2014 roku. Warszawa.
• Hoekman Bernard, Kostecki Michał Maciej. 2011. Ekonomia światowego systemu
handlu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
• Nowak Alojzy, Kozioł Waldemar (red.).2011. Handel zagraniczny. Perspektywa
Europejska. Warszawa: Wyd. WZ UW
• Nowakowski Marcin K. (red.). 2000. Biznes międzynarodowy. Obszary decyzji
strategicznych. Warszawa: Wyd. Key Text.
• Piklinkiewicz Maciej (red.). 2000. Międzynarodowe stosunki gospodarcze na
przełomie wieków. Warszawa: Difin.
• Rymarczyk Jan. 1996. Handel zagraniczny. Organizacja i technika. Warszawa:
PWE.
• Rymarczyk Jan. 2007. Współczesne tendencje w handlu zagranicznym. Wrocław:
Wyd. Arboretum.
• Rymarczyk Jan. 2012. Biznes międzynarodowy. Warszawa: PWE.
• Rynarzewski Tomasz, Zielińska-Głębocka Anna. 2006. Międzynarodowe stosunki
gospodarcze. Warszawa: PWE.
• Stępień Beata. 2007. Handel zagraniczny. Poradnik dla praktyków. Warszawa.
PWE.