GOSPODARKA CYFROWA A FUNKCJONOWANIE WSPÓŁCZESNYCH PRZEDSIĘBIORSTW NA RYNKU POLSKIM
DOI:
https://doi.org/10.19251/ne/2021.33(2)Słowa kluczowe:
gospodarka cyfrowa, transformacja cyfrowa przedsiębiorstw, indeks gospodarki cyfrowej, intensywność cyfrowaAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie rozważań dotyczących powiązań gospodarki cyfrowej z funkcjonowaniem i rozwojem przedsiębiorstw. Omówiono cechy gospodarki cyfrowej, wskazano na przejawy cyfryzacji przedsiębiorstw pod wpływem gospodarki cyfrowej. Dokonano charakterystyki oraz oceny indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego w Polsce na tle przeciętnych wartości dla krajów Unii Europejskiej. Niestety ocena ta potwierdziła bardzo niski poziom indeksu gospodarki cyfrowej dla Polski. W artykule omówiono także zastosowanie różnorodnych technologii informacyjno – komunikacyjnych w przedsiębiorstwach, sprzyjających funkcjonowaniu, rozwojowi i podnoszeniu poziomu ich konkurencyjności. Wskazano również na bardzo niski poziom intensywności cyfrowej przedsiębiorstw w Polsce. Oznacza to, iż koniecznym się staje ciągłe doskonalenie umiejętności cyfrowych pracowników, szersze zastosowanie technologii ICT oraz pełniejsze ich wykorzystanie w praktyce funkcjonowania polskich przedsiębiorstw.
Bibliografia
Jabłoński, A., Jabłoński, M. (2019). Modele biznesu przedsiębiorstw. Perspektywy rozwoju – uję¬cie koncepcyjne. CeDeWu. Warszawa.
Jankowski, J. (2019). Trendy cywilizacji informacyjnej. Nowy techno totalitarny porządek świa¬ta. Wolters Kluwer. Warszawa.
Kołodko, G., Koźmiński A. (2017). Nowy pragmatyzm kontra nowy nacjonalizm. Prószyński i spółka. Warszawa.
Kozielski, R., Mardosz, A., Matuszewska, A. (2017). Sukces rynkowy organizacji, podejście wie-lowymiarowe. Wydawnictwo Nieoczywiste. Piaseczno.
Obłój, K. (2017). Praktyka strategii firmy, jak zarządzać przeszłością, radzić sobie z teraźniej¬szością i tworzyć przyszłość. Poltex. Warszawa.
Pachura, P. (2019). O przestrzeni w zarządzaniu. Studium metodologiczne. PWN. Warszawa.
Polska. Raport o konkurencyjności 2019. (2019). Konkurencyjność międzynarodowa w kontek¬ście rozwoju przemysłu 4.0. (2019). M. Waresa, A. Kowalski. (red.). SGH. Warszawa.
Shapiro, C., Varian, H.R. (2007). Potęga informacji. Strategiczny przewodnik po gospodarce sie¬ciowej. Onepress.
Surma, J. (2017). Cyfryzacja życia w erze Big Data, Człowiek, Biznes Państwo. PWN. Warszawa.
Sułkowski, Ł., Kaczorowska-Spychalska, D. (2018). Internet of things. Nowy paradygmat rynku, Difin. Warszawa.
Raporty i inne źródła
Przewodnik po Jednolitym rynku cyfrowym dla MŚP. (2017). Digital Economy Lab. Uniwersytet Warszawski. Warszawa.
Raport Przemysł 4.0. (2016). PWC. Warszawa.
Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych 2015-2019. (2019). GUS. Warszawa.
Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 roku. (2020). GUS. Warszawa.
Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy COM 2015/0192 final
Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI). Sprawozdanie krajowe na 2020 r. Polska, https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/scoreboard/poland
https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/zarzadzania-procesami-i-strategiczne/topics/prze¬mysl40.htm