DIGITAL ECONOMY AND FUNCTIONING OF MODERN ENTERPRISES ON THE POLISH MARKET

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/ne/2021.33(2)

Keywords:

digital economy, digital transformation of enterprises, digital economy index, digital intensity index

Abstract

The purpose of this article is to present con­siderations on the relationship between the digital economy and the functioning and development of enterprises. The features of the digital economy were discussed, and the manifestations of digitalization of enterpris­es under the influence of the digital economy were indicated. Digital economy and digital society index in Poland was assessed against the average values for the EU countries. Un­fortunately, this evaluation confirmed the very low level of the digital economy index for Poland. The article also discusses the use of a variety of information and communi­cation technologies in enterprises, fostering the functioning, development and raising the level of their competitiveness. It also in­dicated a very low level of digital intensity of enterprises in Poland.  It means that it is necessary to improve digital skills of employ­ees, to use ICT technologies more widely and to use them in practice of Polish enterprises functioning.

References

Jabłoński, A., Jabłoński, M. (2019). Modele biznesu przedsiębiorstw. Perspektywy rozwoju – uję¬cie koncepcyjne. CeDeWu. Warszawa.

Jankowski, J. (2019). Trendy cywilizacji informacyjnej. Nowy techno totalitarny porządek świa¬ta. Wolters Kluwer. Warszawa.

Kołodko, G., Koźmiński A. (2017). Nowy pragmatyzm kontra nowy nacjonalizm. Prószyński i spółka. Warszawa.

Kozielski, R., Mardosz, A., Matuszewska, A. (2017). Sukces rynkowy organizacji, podejście wie-lowymiarowe. Wydawnictwo Nieoczywiste. Piaseczno.

Obłój, K. (2017). Praktyka strategii firmy, jak zarządzać przeszłością, radzić sobie z teraźniej¬szością i tworzyć przyszłość. Poltex. Warszawa.

Pachura, P. (2019). O przestrzeni w zarządzaniu. Studium metodologiczne. PWN. Warszawa.

Polska. Raport o konkurencyjności 2019. (2019). Konkurencyjność międzynarodowa w kontek¬ście rozwoju przemysłu 4.0. (2019). M. Waresa, A. Kowalski. (red.). SGH. Warszawa.

Shapiro, C., Varian, H.R. (2007). Potęga informacji. Strategiczny przewodnik po gospodarce sie¬ciowej. Onepress.

Surma, J. (2017). Cyfryzacja życia w erze Big Data, Człowiek, Biznes Państwo. PWN. Warszawa.

Sułkowski, Ł., Kaczorowska-Spychalska, D. (2018). Internet of things. Nowy paradygmat rynku, Difin. Warszawa.

Raporty i inne źródła

Przewodnik po Jednolitym rynku cyfrowym dla MŚP. (2017). Digital Economy Lab. Uniwersytet Warszawski. Warszawa.

Raport Przemysł 4.0. (2016). PWC. Warszawa.

Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych 2015-2019. (2019). GUS. Warszawa.

Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 roku. (2020). GUS. Warszawa.

Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy COM 2015/0192 final

Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI). Sprawozdanie krajowe na 2020 r. Polska, https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/scoreboard/poland

https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/zarzadzania-procesami-i-strategiczne/topics/prze¬mysl40.htm

Published

2021-07-07

Issue

Section

Articles