DIGITAL ECONOMY AND FUNCTIONING OF MODERN ENTERPRISES ON THE POLISH MARKET
DOI:
https://doi.org/10.19251/ne/2021.33(2)Keywords:
digital economy, digital transformation of enterprises, digital economy index, digital intensity indexAbstract
The purpose of this article is to present considerations on the relationship between the digital economy and the functioning and development of enterprises. The features of the digital economy were discussed, and the manifestations of digitalization of enterprises under the influence of the digital economy were indicated. Digital economy and digital society index in Poland was assessed against the average values for the EU countries. Unfortunately, this evaluation confirmed the very low level of the digital economy index for Poland. The article also discusses the use of a variety of information and communication technologies in enterprises, fostering the functioning, development and raising the level of their competitiveness. It also indicated a very low level of digital intensity of enterprises in Poland. It means that it is necessary to improve digital skills of employees, to use ICT technologies more widely and to use them in practice of Polish enterprises functioning.
References
Jabłoński, A., Jabłoński, M. (2019). Modele biznesu przedsiębiorstw. Perspektywy rozwoju – uję¬cie koncepcyjne. CeDeWu. Warszawa.
Jankowski, J. (2019). Trendy cywilizacji informacyjnej. Nowy techno totalitarny porządek świa¬ta. Wolters Kluwer. Warszawa.
Kołodko, G., Koźmiński A. (2017). Nowy pragmatyzm kontra nowy nacjonalizm. Prószyński i spółka. Warszawa.
Kozielski, R., Mardosz, A., Matuszewska, A. (2017). Sukces rynkowy organizacji, podejście wie-lowymiarowe. Wydawnictwo Nieoczywiste. Piaseczno.
Obłój, K. (2017). Praktyka strategii firmy, jak zarządzać przeszłością, radzić sobie z teraźniej¬szością i tworzyć przyszłość. Poltex. Warszawa.
Pachura, P. (2019). O przestrzeni w zarządzaniu. Studium metodologiczne. PWN. Warszawa.
Polska. Raport o konkurencyjności 2019. (2019). Konkurencyjność międzynarodowa w kontek¬ście rozwoju przemysłu 4.0. (2019). M. Waresa, A. Kowalski. (red.). SGH. Warszawa.
Shapiro, C., Varian, H.R. (2007). Potęga informacji. Strategiczny przewodnik po gospodarce sie¬ciowej. Onepress.
Surma, J. (2017). Cyfryzacja życia w erze Big Data, Człowiek, Biznes Państwo. PWN. Warszawa.
Sułkowski, Ł., Kaczorowska-Spychalska, D. (2018). Internet of things. Nowy paradygmat rynku, Difin. Warszawa.
Raporty i inne źródła
Przewodnik po Jednolitym rynku cyfrowym dla MŚP. (2017). Digital Economy Lab. Uniwersytet Warszawski. Warszawa.
Raport Przemysł 4.0. (2016). PWC. Warszawa.
Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych 2015-2019. (2019). GUS. Warszawa.
Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 roku. (2020). GUS. Warszawa.
Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy COM 2015/0192 final
Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI). Sprawozdanie krajowe na 2020 r. Polska, https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/scoreboard/poland
https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/zarzadzania-procesami-i-strategiczne/topics/prze¬mysl40.htm