MODEL KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W PUBLICZNYM WYŻSZYM SZKOLNICTWIE ZAWODOWYM
DOI:
https://doi.org/10.19251/ne/2021.34(3)Słowa kluczowe:
kształcenie ustawiczne, wyższe szkolnictwo zawodowe, publiczne uczelnie zawodoweAbstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie opracowanego przez autora modelu kształcenia ustawicznego w publicznych uczelniach zawodowych, który wspierałby proces rozwoju społeczno-gospodarczego na szczeblu regionalnym i lokalnym. Model został skonstruowany na podstawie obserwacji publicznego wyższego szkolnictwa zawodowego i doświadczeń autora w zarządzaniu jedną z uczelni należących do tego sektora. Fundamentalnym warunkiem wdrożenia zaproponowanego modelu wydają się być zmiany w sposobie postrzegania zachodzących zjawisk i procesów przez władze uczelni, przedstawicieli podmiotów otoczenia społeczno-gospodarczego oraz społeczności lokalne i regionalne. Implementacja omawianego modelu stworzyłaby mieszkańcom mniejszych miast i obszarów wiejskich nowe perspektywy rozwoju osobistego oraz przyczyniłaby się do budowania umiejętności samorozwoju społecznego.
Bibliografia
Bank Danych Lokalnych GUS. https://bdl.stat.gov.pl
Barometr zawodów. http://barometrzawodow.pl
Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. J. Czapiński, T. Panek (red.). Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.
Dąmbska, I. (1962). Dwa studia z teorii naukowego poznania. Polska Akademia Nauk, Toruń.
Kształcenie dorosłych 2016. (2018). Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Gdańsku, Gdańsk.
Longworth, N. (2006). Learning Cities, Learning Regions, Learning Communities. Lifelong Learning and Local Government. Routleedge Taylor & Francis Group, London and New York.
Magda, I., Ruzik-Sierdzińska, A., Perek-Białas, J. (2015). Kształcenie i dokształcanie się z perspektywy aktywności zawodowej, w: Uwarunkowania decyzji edukacyjnych. Wyniki drugiej rundy badania panelowego gospodarstw domowych. Raport tematyczny z badania. M. Rószkiewicz, K. Saczuk (red.). Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Marszałek, A. (2010). Rola uczelni w regionie. Difin, Warszawa.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2019 r. w sprawie sposobu podziału środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego znajdujących się w dyspozycji ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki oraz na zadania związane z utrzymaniem powietrznych statków szkolnych i specjalistycznych ośrodków szkoleniowych kadr powietrznych. Dz.U. z 2019 r., poz. 1838, Załącznik nr 2.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania. Dz.U. z 2014 r., poz. 1145 ze zm.
Słownik języka polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl
Street, J.H. (1987). The Institutional Theory of Economic Development. Journal of Economic Issues, 4(21).
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Dz.U. z 2018 r., poz. 1668 ze zm.
Zimny, A. (2009). Profil potencjalnych kandydatów na studia podyplomowe. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4(67).
Zimny, A. (2017). Publiczne uczelnie zawodowe w procesie rozwoju społeczno-gospodarczego w Polsce. CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa.