LIFELONG LEARNING MODEL IN PUBLIC HIGHER PROFESSIONAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/ne/2021.34(3)

Keywords:

lifelong learning, higher professional education, state schools of higher professional education

Abstract

The aim of the article is to present the lifelong learning model in state schools of higher professional education developed by the author which would support the process of socio-economic development at the regional and local level. The model was constructed on the basis of observations of public higher professional education and the author's experience in managing one of the higher school belonging to this sector. The fundamental condition for implementing of the proposed model seems to be changes in the perception of phenomena and processes by the university authorities, representatives of socio-economic environment and local and regional communities. Implementation of the discussed model would create new perspectives for personal development for the inhabitants of smaller cities and rural areas and would contribute to building the skills of self-development.

 

References

Bank Danych Lokalnych GUS. https://bdl.stat.gov.pl

Barometr zawodów. http://barometrzawodow.pl

Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. J. Czapiński, T. Panek (red.). Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.

Dąmbska, I. (1962). Dwa studia z teorii naukowego poznania. Polska Akademia Nauk, Toruń.

Kształcenie dorosłych 2016. (2018). Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Gdańsku, Gdańsk.

Longworth, N. (2006). Learning Cities, Learning Regions, Learning Communities. Lifelong Learning and Local Government. Routleedge Taylor & Francis Group, London and New York.

Magda, I., Ruzik-Sierdzińska, A., Perek-Białas, J. (2015). Kształcenie i dokształcanie się z perspektywy aktywności zawodowej, w: Uwarunkowania decyzji edukacyjnych. Wyniki drugiej rundy badania panelowego gospodarstw domowych. Raport tematyczny z badania. M. Rószkiewicz, K. Saczuk (red.). Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Marszałek, A. (2010). Rola uczelni w regionie. Difin, Warszawa.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2019 r. w sprawie sposobu podziału środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego znajdujących się w dyspozycji ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki oraz na zadania związane z utrzymaniem powietrznych statków szkolnych i specjalistycznych ośrodków szkoleniowych kadr powietrznych. Dz.U. z 2019 r., poz. 1838, Załącznik nr 2.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania. Dz.U. z 2014 r., poz. 1145 ze zm.

Słownik języka polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl

Street, J.H. (1987). The Institutional Theory of Economic Development. Journal of Economic Issues, 4(21).

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Dz.U. z 2018 r., poz. 1668 ze zm.

Zimny, A. (2009). Profil potencjalnych kandydatów na studia podyplomowe. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4(67).

Zimny, A. (2017). Publiczne uczelnie zawodowe w procesie rozwoju społeczno-gospodarczego w Polsce. CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa.

Published

2021-12-31

Issue

Section

Articles