STRATEGIE ORGANIZACJI W SYTUACJI KRYZYSOWEJ
Abstract
Summary
The subject of corporate crises is important and in recent years has gained great importance,
mainly by the subprime crisis, where the majority of companies in the world felt its effects
and had to adapt their operations to the changed market realities. Currently, the corporate
crisis topic is not often discussed because as the world economy has improved and gained
momentum. Nevertheless, this is an ideal situation for the existence of a crisis as managers
attention, in the possibility of a crisis occurring in their company, has decreased.
This article presents the issues related to the anti-crisis management, which apply to prevention
and further development of crises in companies, as well as methods which can eliminate the
crisis once it occurs. Different management styles are being examined in terms of effectiveness
and strategic options for recovery. The article adopted the thesis that changes in the market
and lack of response to them can cause a corporate crisis. On the basis of the arguments used
in the article, it can be concluded that any changes in the market should be analyzed and
evaluated. If the analysis indicates any potential hazard then strategies shall be developed
and implemented in the company at the appropriate time.
Key words: Crisis, Anti-crisis management, Crisis strategies
References
Bibliografia
Antoszkiewicz J., Rozwiązywanie problemów firmy. Praktyka zmian, Poltext, Warszawa 1998.
Barton, L., Crisis in Organizations: Managing and Communicating in the Heat of Chaos,
South-Western College Publishing, Cincinnati, OH 1993.
Bednarski L., Problemy oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, „Zeszyty teoretyczne
Rady Naukowej SK w Polsce”, Nr 46/1998.
Dorozik L., Restrukturyzacja ekonomiczna przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2006.
Gaughan P., Mergers, acquisitions and corporate restructurings, John Wiley & Sons, Hoboken
Koźmiński A. (red.), Zarządzanie w warunkach niepewności, PWN, Warszawa 2005.
Krzakiewicz K., Zarządzanie antykryzysowe w organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej
w Poznaniu, Poznań 2008.
Lichniak I. (red.), Nauka o przedsiębiorstwie wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza-
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2009.
Nogalski B., Macinkiewicz H., Zarządzanie antykryzysowe przedsiębiorstwem. Pokonać kryzys
i wygrać, Difin, Warszawa 2004.
Regester M., Larkin J., Zarządzanie kryzysem, PWE, Warszawa 2005.
Rosenthal U., Pijnenburg B., Crisis management and decision making, Kluwer Academic
Publishers, Dordrecht ; Boston 1991.
Wawrzyniak B., Zarządzanie w kryzysie. Koncepcje. Badania. Propozycje, PWE, Warszawa
Wieczerzyńska B., Kryzys w przedsiębiorstwie, CeDeWu, Warszawa 2009.
Zarzecki D., Zarządzanie finansami: zarządzanie ryzykiem i kreowanie wartości, Wydział Nauk
Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007.
Zelek A., Zarządzanie kryzysem w przedsiębiorstwie, Orgmasz, Warszawa 2003.
Zelek A., Zarządzanie strategiczne. Diagnozy, decyzje, strategie, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej
Szkoły Biznesu, Szczecin 2000.