GLOBALIZM JĘZYKOWY W GOSPODARCE ŚWIATOWEJ

Authors

  • Danuta Pietrzak Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku

Abstract

Summary
The article presents the issue of linguistic competences significant in terms of globalization
of the world’s economy. The author’s intention is to exploit the correlation between the economic
success of individuals and their foreign language skills, based on the results of selected
research. Language policy is briefly described in relation to the definitions suggested within
the European Union. Additionally, foreign language learning is defined as a key competence
necessary for further development of business. Arising awareness of entrepreneurs concerning
the importance of high language competences is also presented. Finally, the text concentrates
on the perspectives of language education, with vocational English study in particular.
Key words: lingua franca, language policy, key competences, linguistic competences, language
for specific purposes, language education, human capital

References

Bibliografia

Bennet M.J., How not to be a fluent fool: Understanding the Cultural Dimension of Language

w: A. Fantini, (red.) New ways in teaching culture, TESOL, Alexandria 1997

Fulton O., OECD Reviews on Tertiary Education. Poland, 2007 ELAN: Effects on the European

economy of shortages of foreign language skills in enterprise, CILT, Londyn 2006

Grin F., Economic approaches to language and language planning: an introduction. International

Journal of the Sociology of Language 121 (1) 1996

Grin F., Using language economics and education economics in language education policy,

Council of Europe, Stasbourg 2002

Klein C., The valuation of plurlingual competences in an open European labour market.

International Journal of Multilingualism 4 (4), 2007

Komorowska H., Wielojęzyczność w Europie. Tendencje w polityce językowej Unii Europejskiej

i Rady Europy a prace Grupy Wysokiego Szczebla ds. Wielojęzyczności. Referat wygłoszony

na konferencji „Komunikacja międzykulturowa: Języki integrują”, IBE, Warszawa 2010

Konkluzje Rady w sprawie kompetencji językowych pozwalających zwiększyć mobilność

(2011C/372/07), Rada Unii Europejskiej 2011

Kowalska A., Raport z badania losów zawodowych studentów PWSZ w Płocku, PWSZ, Płock

Kutyłowska K., Polityka językowa w Europie – Raport analityczny, IBE, Warszawa 2013

Komunikat z Brugii w sprawie ściślejszej europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia

i szkolenia zawodowego w latach 2011-2020, 2010

Language learning at pre-primary school level: making it efficient and sustainable. A policy

handbook Komisja Europejska 2011

Melitz J., Language and foreign trade, European Economic Review 2008, s. 667-699.

Pisarek W., Polityka językowa w wybranych krajach europejskich. W: Warchala, J., Krzyżyk,

D. (red.), Polska polityka językowa w Unii Europejskiej , WUŚ, Katowice 2008, s.79-105

Philipson R., English-only Europe?: Challenging language policy, Routledge, London, New

York 2003

Rezolucja Rady z dnia 14 lutego 2002 w sprawie wspierania różnorodności językowej i nauki

języków obcych w ramach realizacji celów Europejskiego Roku Języków 2001 (2002/C 50/01),

Rada Unii Europejskiej 2002

Rezolucja Rady z dnia 14 lutego 2002 w sprawie wspierania różnorodności językowej i nauki

języków

SamovarL., Porter R.E., Intercultural processes: A reader twelfth Edition, Wadsworth Publishing,

Boston 2008

Special Eurobarometer 386. Europeans and their languages, Komisja Europejska, 2012.

Toomet O., Learn English, not the local language! Ethnic Russians in the Baltic States. American

Economic Review 101 (3) 2011, s. 526-531

Williams D.R., The economic returns to multiple language usage in Europe, Working Papers

Series, Luxemburg 2005

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2006/962/WE z dnia 18 grudnia 2006 r.

w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie [Dz.U. L

z 30.12.2006].

Published

2017-03-20

Issue

Section

Articles