ZARZĄDZANIE WARTOŚCIĄ KLIENTA NA RYNKU USŁUG MEDYCZNYCH W POLSCE

Authors

  • Katarzyna Nagraba Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Abstract

Summary
The Customer Lifetime Value is crucial in every kind of economic activity as
the customer is the good that brings profits to the companies. This is the main
reason why entrepreneurs and managers should always think how to satisfy
needs of its clients. One of markets, on which the customer value should be
thoroughly analyzed is medicine.
The article presents the theoretical basis of customer lifetime value management
and tries to explain how it is being introduced on medical services market in Poland. 

As the health care in Poland seems to be on initial stage there is a lot of space for
new, private medical centers to be set up. Majority of institution operates basing
on contracts with National Health Fund (NFZ) and there are fully dependent
from the amounts of money granted by the institution. It is renegotiated after
certain period and there is always the risk of not winning it again. Unfortunately
due to weaknesses of public health care system in Poland, many customers are
disappointed with its quality and management form.
In these conditions the private medicine services are improving. Unfortunately
there is no possibility in choosing the form of health insurance (all are paying
contribution to National Health Fund). In this case there is a hope for development
of a competitive market, which would be certainly supported by private insurance.
The article is an introduction to deeper considerations regarding medicine in
Poland and the effectiveness of managing medical centers (especially hospitals).
Key words: Customer Lifetime Value, medical services, health care, private
medicine, hospitals

 

References

Bibliografia

• Amit R., Zott Ch., Business Model Innovation: Creating Value in Times of Change,

working paper, czerwiec 2010, http://www.iese.edu/research/pdfs/DI-0870-E.pdf, [2012.09.20].,

• Casadesus-Masanell R., Ricart J. E., Competing Through Business Models, IESE

working paper, listopad 2007, http://www.iese.edu/research/pdfs/DI-0713-E.pdf

09.20];

• Doligalski T., Budowa wartości klienta z wykorzystaniem internetu; w: Zarządzanie

wartością klienta, red. naukowa B. Dobiegała-Korona, T. Doligalski, Poltext,

Warszawa 2009.

• Doligalski T., Charakterystyka koncepcji zarządzania wartością klienta, [w:] B. Dobiegała-

Korona, T. Doligalski (red. nauk.) Teoria i praktyka zarządzania wartością

klienta, Poltext, Warszawa 2012

• Doligalski T., Sposoby pozyskiwania klientów i rozwój relacji z klientami, [w:]

Zarządzanie wartością klienta w przedsiębiorstwach w Polsce, red. nauk. B. Dobiegała-

Korona, T. Doligalski, Oficyna wydawnicza SGH, 2011.

• Doligalski T., Wartość a rentowność klienta; w: Zarządzanie wartością klienta, red.

naukowa B. Dobiegała-Korona, Doligalski T., Poltext, Warszawa 2009.

• Doligalski T., Współtworzenie wartości z klientami zorientowane na innych klientów,

E-mentor nr 1 (38)/2011.

• Paszkowska M., Finansowanie świadczeniodawców rynku usług medycznych w Polsce,

eFinanse, finansowy kwartalnik internetowy, http://www.e-finanse.com/artykuly_

eng/66.pdf [22.09.2012]

• Sikorska K., Rozwija się rynek usług medycznych w Polsce, eGospodarka.pl

http://www.egospodarka.pl/68708,Rozwija-sie-rynek-uslug-medycznych-w-Polsce,

,39,1.html, [21.09.2012]

• Sikorska K., Rozwija się rynek usług medycznych w Polsce, eGospodarka.pl

http://www.egospodarka.pl/68708,Rozwija-sie-rynek-uslug-medycznych-w-Polsce,

,39,1.html, [21.09.2012]

• Steawart A., Czy satysfakcja klienta to tylko spełnienie jego oczekiwań?, Studia

i materiały Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, 2/2005 (2)

• Tomczyk P., Wartość klienta. Od definicji do formuły, wpis na blogu Instytutu

Zarządzania Wartością SGH, 2012.06.16, http://www.valuecomesfirst.pl/

wartosc-klienta/20.09.2012r.

• Art. 33. ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej

Published

2017-03-21

Issue

Section

Articles