OCZEKIWANIA PRACODAWCÓW W ZAKRESIE KOMPETENCJI ABSOLWENTÓW WYŻSZYCH UCZELNI

Authors

  • Andrzej Jagodziński

Abstract

Key words: g raduate, employees a nd organizations competence,
hard and soft competence, key and social competence, new professions,
ideal graduate.
Summary
From the general perspective the competence includes skills, attitudes
and/or methods of activity. The contemporary labour market
means globalization, i.e. management of diversity, new technologies
of communications, enormous significance of knowledge,
omnipotent change creating generalized uncertainty, clients’ and
employers’ growing expectations. How can a higher school graduate
manage such a situation, what are employers’ expectations?
The author makes an attempt to answer these questions. This is
why the analysis of secondary materials about the discussed issues
was made, experts’ statements as well as available research reports
were used in this paper.

References

Bibliografia:

„Doradca Zawodowy” nr 2/2007,

„Doradca Zawodowy” nr 1/2008,

Filipowicz G.: Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Warszawa: PWE

„Informator Kariera” 2007/2008

„Informator Kariera” 2008/2009,

Karpiński K.: Przyszłość gospodarki opartej na wiedzy w Polsce a rynek pracy.

W: Polska 200 Plus. Biuletyn nr 1/2004.

Kubicka J. – Daab: Budowa modeli kompetencji. W: Najlepsze praktyki zarządzania

kapitałem ludzkim. Red. A. Ludwiczyński. Warszawa: Polska Fundacja

Promocji Kadr 2002.

Levy-Leboyer C.: Kierowanie kompetencjami. Bilanse doświadczeń zawodowych.

Warszawa: 1997.

„Magazyn Kariera” 2006

„Magazyn Kariera” 2010.

Moczydłowska J.: Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników.

Warszawa: Difin 2008.

Oleksyn T.: Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza

Pocztowski A.: Zarządzanie zasobami ludzkim. Strategie – procesy – metody. Warszawa:

PWE 2003.

Portaski M.: Opracowanie badawczo - ekspertalne nt. „Kadry z wyższym

wykształceniem w powiecie płockim w kontekście lokalnego rynku pracy

(tendencje ostatniego dziesięciolecia, stan obecny i perspektywy). NOT Rada

w Płocku 2011.

Rostkowski T.: Zarządzanie kompetencjami jako przyszłość zzl w Polsce. „Zarządzanie

Zasobami Ludzkimi” nr 6/2002.

Sidor-Rządkowska M.: Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Przygotowanie,

wdrażanie i integrowanie z innymi systemami ZZL. Kraków: Oficyna Ekonomiczna

Spik A. ( i in.): Nowe kierunki w zarządzaniu ludźmi – zaangażowanie organizacyjne.

W: Nowe kierunki w zarządzaniu. Red. M. Kostera. Warszawa: Wydawnictwo

Akademickie i Profesjonalne 2008.

Wodecka-Hyjek A.: Określanie listy kompetencji dla stanowiska pracy – wprowadzenie

do wybranych metod. „Organizacja i Kierowanie” nr 3/2001.

Raporty z badań:

„Znajomość oczekiwań pracodawców i pracobiorców w zakresie umiejętności i kwalifikacji

zawodowych - kluczem do walki z bezrobociem” Badania przeprowadziła w 2006 r.

ABM Agencja Badań Marketingowych. Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego

Funduszu Społecznego oraz ze środków budżetu państwa. 2007 r.

„Oczekiwania pracodawców i pracowników dotyczące edukacji zawodowej na Mazowszu”

– raport zbiorczy. Publikacja przygotowana w ramach projektu badawczego

„Kształcenie ustawiczne jako kształcenie powszechne”. Projekt zrealizowany został

w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX. – 2011.

Strony internetowe:

www.kariera.com.pl

www.rynekpracy.pl

www.kluczdokariery.pl

www.kadryinfor.pl

Published

2017-03-29

Issue

Section

Articles