Bankowość mobilna i terminalowa jako przykład usług bankowości elektronicznej zagrożonej bezpieczeństwem w opinii klientów banków spółdzielczych – badania własne
Abstract
DOI: 10.19251/ne/2017.25(13)
Obecnie możemy o każdej porze dnia i z dowolnego miejsca korzystać ze zdobyczy technologii, zwłaszcza informatycznych. Bez czasochłonnej wizyty w banku możemy się ubezpieczyć, założyć lokatę lub dokonać comiesięcznych opłat za rachunki.
Produkty i usługi bankowe dostarczane są przy wykorzystaniu najróżniejszych kanałów przepływu informacji z zastosowaniem urządzeń elektronicznych. Nowoczesne usługi świadczone w bankach spółdzielczych obejmują:
- bankowość internetową,
- bankowość mobilną,
- bankowość terminalowa,
- bankowość telefoniczną,
- karty płatnicze i bankomaty,
- usługi biometryczne stosowane w bankomatach,
- przekazy Western Union.
Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie czy występuje czy raczej nie występuje zależności pomiędzy bankowością mobilną oraz bankowością terminalową jako usługą bankowości elektronicznej zagrożenie bezpieczeństwa w opinii klientów banków spółdzielczych. Autorka stara się odpowiedzieć na pytanie czy faktycznie w ocenie klientów występuje zagrożenie bezpieczeństwa przy korzystaniu z bankowości mobilnej i bankowości terminalowej, czy raczej w ocenie większości ankietowanych nie ma takiej tendencji tzn. transakcje nie są zagrożone w większości przypadków, ponieważ banki oferują nowoczesne, bezpieczne rozwiązania informatyczne.
Słowa kluczowe: bankowość mobilna, bankowość terminalowa, usługi bankowości elektronicznej, banki spółdzielcze, badania własne, opinii klientów
References
Literatura
Gospodarowicz Andrzej. 2005. Bankowość elektroniczna. Warszawa: Polskie
Wydawnictwo Ekonomiczne.
Grzywacz Jacek. 2016. Bankowość elektroniczna w przedsiębiorstwie. Warszawa:
Oficyna Wydawnicza SGH.
Górnisiewicz Mateusz, Obczyński Radosław, Pstruś Mariusz. 2014. Bezpieczeństwo
finansowe w bankowości elektronicznej – przestępstwa finansowe związane
z bankowością elektroniczną. Komisja Nadzoru Bankowego. Warszawa: CEDUR.
Koźliński Tomasz. 2013. Zwyczaje płatnicze Polaków. Raport NBP. Warszawa,
dostęp online: http://www.nbp.pl/systemplatniczy/zwyczaje_platnicze/zwyczaje_
platnicze_Polakow.pdf
[www 1] Raport ZBP, Bankowość internetowa i płatności bezgotówkowe III
kwartał 2015 r, dostęp online: http://zbp.pl/public/repozytorium/wydarzenia/images/
grudzien_2015/konf/Netbank_Q3_finalna.pdf, dostęp: 06.11.2016.
[www 2] http://www.czasnafinanse.pl/produkty-finansowe/konta/artykuly/bankowosc-
mobilna, dostęp: 2.02.2017
[www 3] http://www.wiecjestem.us.edu.pl/bankowosc-elektroniczna-bankowosc-
mobilna, dostęp: 27.02.2017