ISTOTA I ZNACZENIE ETYKI W BIZNESIE

Authors

  • Anna Matuszewska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Kaliszu

Abstract

DOI: 10.19251/ne/2017.26(27)

W szeroko pojętej działalności gospodarczej coraz większego znaczenia nabiera prowadzenie biznesu z uwzględnieniem wartości etycznych. Przestrzeganie prawa, okazywanie szacunku kontrahentom oraz pracownikom, dbałość o dobro całego społeczeństwa oraz o środowisko naturalne – to tylko niektóre wartości etyczne, których przestrzeganie często decyduje o powodzeniu bądź klęsce danej organizacji. Wiedza z zakresu etyki coraz bardziej zyskuje na prestiżu, gdyż współczesna gospodarka wymaga nie tylko wiedzy ekonomicznej i technicznej. Podczas Ogólnopolskiego Kongresu Etyki i Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, który odbywał się w 2009 r. w Warszawie, przyjęto Deklarację, której zapisy dotyczą traktowania etycznego wymiaru w gospodarce i biznesie w sposób podobny do tego, jak traktowany jest wymiar etyczny w badaniach naukowych, medycynie czy innych zawodach zaufania publicznego

Etyka biznesu wpisana w strategię firmy to doskonałe założenie i mocny atut jej wizerunku. Firma działająca odpowiedzialnie powinna wprowadzić i świadomie posługiwać się standardami etycznymi we wszystkich swoich działaniach, gdyż biznes nie ogranicza się tylko do pomnażania zysków, ale niezwykle ważne są także wartości pozaekonomiczne.

Słowa kluczowe: etyka, etyka biznesu, kodeks etyki, zasady etyki zawodu zrównoważony 

References

Literatura

Adamczyk Jadwiga. 2009. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Teoria i praktyka. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Bembenek Bogusław. 2009. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw Doliny Lotniczej w świetle badań empirycznych. W Społeczna odpowiedzialność biznesu.

Uwarunkowania, kontrowersje, dobre i złe praktyki, red. Zdzisław Pisz, Magdalena Rojek-Nowosielska. Prace Naukowe Uniwersytetu Wrocławskiego: 42.

Bogle John C. 2009. Dość. Prawdziwe miary bogactwa, biznesu i życia. Warszawa: PTE.

Brzeziński Stanisław. 2012. „Czynniki kształtujące orientację rynkowej odpowiedzialności społecznej”. Marketing i Rynek: 11.

DeMartino George F., McCloskey Deirdre N. 2016. The Oxford Handbook of Professional Economic Ethics. Oxford University Press.

Gasparski Wojciech. 2008. Responsible Management Education. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Gasparski Wojciech. 2012. Biznes, Etyka, Odpowiedzialność. Warszawa: Wydawnictwa Profesjonalne PWN.

Gasparski Wojciech. 2017. Biznes, Etyka, Odpowiedzialność. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN.

Myśliwiec Grzegorz. 1999. Elementy etyki gospodarowania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.

Penc Józef. 2010. Kultura i etyka w organizacji. Aspekty pragmatyczne i strategiczne. Szczytno: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie.

Voss Grażyna. 2016. Kształtowanie norm etycznych a odpowiedzialność zawodowa księgowych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego w Bydgoszczy.

Wells Joseph T. 2006. Nadużycia w firmach, Vademecum, zapobieganie i wykrywanie. Warszawa: Lexis Nexis.

Encyklopedia Popularna PWN. 2004. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

Published

2017-12-21

Issue

Section

Articles