PROFESJONALNY KLUB SPORTOWY JAKO PODMIOT GOSPODARCZY NA POLU KONKURENCJI RYNKOWEJ. ZARYS KONCEPCJI MARKETINGOWEJ
Abstract
DOI: 10.19251/ne/2019.30(4)
Streszczenie
Transformacja systemowa, przez którą przeszła polska gospodarka oraz cały układ społeczno-gospodarczy i polityczny, powoli dobiega końca. Ciągle jeszcze poszukuje się skutecznych rozwiązań działania w takich obszarach jej funkcjonowania jak: oświata, służba zdrowia, kultura i kultura fizyczna, które współcześnie
decydują o jakości życia. Sektor sportowy będąc istotną częścią sektora usług społecznych staje się jednym z wyznaczników jakości poziomu życia obywateli Polskie i wymaga doskonalenia mechanizmów skutecznego działania
w tym obszarze. Z tej perspektywy funkcjonowanie Klubów Sportowych, jako ośrodków aktywności w obrębie kultury fizycznej, nabiera nowego wymiaru w sensie gospodarczym i społecznym. Celem artykułu jest przedstawienie marketingowej koncepcji zarządzania klubem, Rynkowe uwarunkowania klubu sportowego jako podmiotu gospodarczego włączonego w system konkurencji rynkowej w ramach całej gospodarki narzuca
te same metody działania i zachowania, które obowiązują w całym systemie gospodarczym. Jednocześnie sektor
sportowy poddany jest coraz silniejszym wpływom procesu jej globalizacji i wprowadza na rynek gospodarczy autonomiczne impulsy płynące z globalizacji związków i zależności między klubami sportowymi.
Słowa kluczowe: Profesjonalny klub sportowy, marketing w organizacji sportowej, komercjalizacja sportu i jej wpływ na zasady funkcjonowania profesjonalnego klubu sportowego, globalny marketing sportowy.
References
LITERATURA
Bednarczyk Małgorzata, Nessel Karolina. 2016. Przedsiębiorczość w sporcie.
Zasady i praktyka. Warszawa: CeDeWu.
Doktór Kazimierz. 2005. Zarys socjologii zarządzania sportem. Warszawa:
CeDeWu.
Kall Jacek. 2001. Silna marka: istota i kreowanie. Warszawa: PWE.
Klisiński Janusz. 2009. Finanse i marketing w sporcie. Poznań: WSEiA
w Bytomiu.
Kotler Philip, Armstrong Gary, Saunders John, Wong Veronica. 2002. Marketing.
Podręcznik europejski. Warszawa: PWE.
Morawski Mieczysław, Stosik Aneta. 2009. Zarządzanie kapitałem ludzkim
dla menedżerów sporcie. Wrocław: AWF Wrocław.
Mreła Krzysztof. 1983. Struktury organizacyjne. Analiza wielowymiarowa.
Warszawa: PWE.
Panfil Ryszard. 2004. Zarządzanie produktem klubu sportowego. Warszawa:
Wyższa Szkoła Edukacji w Sporcie.
Panfil Ryszard. 2012. Produkty sportowe. Identyfikacja, rozwój, dystrybucja.
Wrocław: WSZiC.
Perechuda Igor. 2012. Identyfikacja czynników wpływających na wartość klubu
sportowego jako przedsiębiorstwa. Nysa: Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie.
Porter Michael E. 2006. Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie
lepszych wyników. Gliwice: Helion.
Ryba Bogusław. 2000. Podstawy organizacji i zarządzania instytucjami sportowymi.
Warszawa: Placet.
Szulce Halina, Janiszewska Karolina. 2012. Zarządzanie marką. Poznań: Wydawnictwo
Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Urbanek Grzegorz. 2002. Zarządzanie marką. Warszawa: Polskie Wydawnictwo
Ekonomiczne.