DIAGNOSIS OF THE INTERNATIONAL ORGANIZATION USING THE SWOTTOWNS ANALYSIS ON THE EXAMPLE OF A UNIVERSITY

Authors

  • Andrzej Jagodziński Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku Wydział Nauk Społecznych https://orcid.org/0000-0001-9003-5554
  • Mariola Szewczyk-Jarocka Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku Wydział Nauk Społecznych https://orcid.org/0000-0001-9048-9513
  • Piotr Uździcki Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku Wydział Nauk Społecznych
  • Sylwia Lipińska Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku Wydział Nauk Społecznych

Keywords:

university, strategic analysis, opportunities and threats, strengths and weaknesses, environment of the organization

Abstract

DOI: 10.19251/ne/2020.32(7)

The aim of this article was to attempt to diagnose the internal condition of the “X” University using the SWOT-TOWS analysis, indicating the strengths and weaknesses of the business, as well as determining the opportunities and threats that may appear in its external environment. As a result of the analysis the authors came to the conclusion that the examined organizations houldadoptanaction strategy based on its strengths and opportunities. This combination was granted the highest score in terms of the sum of interactions and the sum of products. The obtained aggregate results also let draw the conclusion that the most desirable development option for the X University is the adoption of an aggressive strategy.

References

Bednarz P., Analiza miejsca firmy spin off w łańcuchu wartości. Planowanie strategiczne [w:] Bąk M., Kulawczuk P. (red.), Modele biznesowe budowy i rozwoju firm spin off na podbudowie szkoły wyższej, Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Warszawa 2010.

Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2017.

Kowal W., Opracowanie strategii marketingowej [w:] Kłeczek R., Kowal W., Woźniczka J., Strategiczne planowanie marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999.

Lake N., Planowanie strategiczne w firmie, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2005.

Michalak A., Techniki analizy SWOT stosowane w ocenie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa i doborze strategicznym, „Zeszyt Naukowy – Wyższa Szkoła Handlu i Usług w Poznaniu” 2007 nr 13.

Obłój K., Strategia organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.

Sosnowska A. Jurek – Stępień S., Zarządzanie strategiczne – wybór i realizacja strategii przedsiębiorstwa, Wydawnictwo NOVUM, Płock 2013.

Tesławski M., Projektowanie strategii marki, Wydawnictwo Słowa i Myśli, Lublin 2018.

Trzciński R., Zagraniczni studenci – czy potencjalni uczestnicy polskiego rynku pracy? [w:] Konieczna-Sałamatin J. (red.), Imigranci o wysokich kwalifikacjach na polskim rynku pracy, Wyd. iSEE i Fundacja „Nasz Wybór”, Warszawa 2015.

Published

2020-12-28

Issue

Section

Articles