KOREPETYCJE A RYNEK PRACY NIEREJESTROWANEJ – KOMUNIKAT Z BADAŃ WTÓRNYCH
Abstract
Streszczenie:
Problem „pracy na czarno” w szkolnictwie, mimo upływu lat nie stracił nic ze
swojej aktualności. Zjawisko korepetycji jest powszechne, ale często ignoruje
się jego skalę i problematyczność. Występuje ogromny rozdźwięk pomiędzy
ich istnieniem w szarej strefie edukacji a pomijaniem ich w publicznej debacie.
Jednym ze sposobów omijania przepisów jest prowadzenie korepetycji i wiąże
się to z nieprzestrzeganiem Ordynacji Podatkowej. Zatem możemy pokusić
się o stwierdzenie, iż korepetycje, od których nie odprowadzamy podatków są
szarą strefą edukacji.
Słowa kluczowe: korepetycje, uczniowie, szkolnictwo średnie, praca na
czarno.
References
Bibliografia
• Bray Mark. 2012. Korepetycje – cień rzucany przez szkoły. Warszawa: Wolters
Kluwer Business.
• Kupisiewicz Czesław. 2000. Dydaktyka ogólna. Warszawa: Oficyna Wydawnicza
„Graf Punkt”.
• Mróz Bogdan. 2002. Gospodarka nieoficjalna w systemie ekonomicznym. Warszawa:
Oficyna Wydawnicza SGH.
• Nowacka Anna, Szewczyk-Jarocka Mariola. 2011. Korepetycje jako szara strefa
edukacji we współczesnej gospodarce otwartej – badania własne. W Przedsiębiorstwo
w otoczeniu gospodarczym. Przestępczość gospodarcza, red. Jacek Grzywacz,
Sławomir Kowalski. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły
Zawodowej w Płocku.
• Nowacka Anna, Szewczyk-Jarocka Mariola. 2012. „ Korepetycje jako problem
systemu edukacji w Polsce” Zarządzanie i Edukacja. Warszawa: Dwumiesięcznik
Szkoły Wyższej im. Bogdana Jańskiego. Nr 82-Maj/Czerwiec.
• Nowacka Anna, Szewczyk-Jarocka Mariola. 2012. „Studenci Państwowej Wyższej
Szkoły Zawodowej w Płocku wobec problemu szarej strefy edukacji”. Zeszyty
Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne. Płock: Wydawnictwo Państwowej
Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. Tom XV.
• Putkiewicz Elżbieta. 2005. „Korepetycje – szara strefa edukacji”. Analizy i Opinie.
Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. Nr (56)12:2.
• Smuga Tadeusz (red.). 2005. Metodologia badań szarej strefy na rynku usług turystycznych.
Warszawa: Instytut Koniunktur i Cen Zagranicznych.
• Szewczyk-Jarocka Mariola, Nowacka Anna. 2012. Korepetycje – współczesny
problem szkolnictwa średniego w Polsce. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej
Szkoły Zawodowej w Płocku.
• Szewczyk-Jarocka Mariola, Nowacka Anna. 2013. „Korepetycje – Aktualny problem
szkolnictwa ponad gimnazjalnego. Badania w Płocku”. Notatki Płockie.
/234:41.
• Szewczyk-Jarocka Mariola, Nowacka Anna. 2012. Zjawisko korepetycji jako
kluczowy problem szarej strefy edukacji szkolnictwa średniego. W Gospodarka
rynkowa w warunkach kryzysu. red. Jacek Grzywacz, Sławomir Kowalski. Płock:
Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku.
• Wiśniewski Maciej. 2014. Korepetycje jako szara strefa edukacji na przykładzie
Zespołu Szkół Nr 1 w Sierpcu. PWSZ Płock (praca licencjacka).
• Przyczyny pracy nierejestrowanej, jej skala, charakter i skutki społeczne, pod red.
M. Bednarskiego, E. Kryńskiej, K. Patera, M. Walewskiego, Raport przygotowany
na zlecenie Departamentu Rynku Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
w ramach projektu „Przyczyny pracy nierejestrowanej, jej skala, charakter i skutki
społeczne” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wykonawcy projektu: Instytut Badań i Spraw Socjalnych, Centrum Badania
Opinii Społecznej (CBOS), CASE – Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych,
Millward – Brown SMG/ KRC,
• Ustawa z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym
od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. 1998, Nr 144,
poz. 930 z poź. zm).
• Ustawa z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych
(Dz. U. 1991, nr 80, poz. 350 z późn. zm.)
• [www1] http://www.e-korepetycje.net/artykuly/rozliczenie-dochodow-z-korepetycji,
dostęp 22.11.2015