SYSTEMATYKA METOD POKREWNYCH MOŻLIWYCH DO ZASTOSOWANIA W OCENIE JAKOŚCI DZIAŁALNOŚCI MARKETINGOWEJ ORGANIZACJI
Abstract
Streszczenie:
W literaturze przedmiotu istnieje wiele metod służących ocenie jakości działalności
marketingowej organizacji (np. audyt marketingowy, czy kontrola
rentowności marketingu). Są też takie, które można do tej oceny zaadaptować.
A zatem celem niniejszego artykułu jest identyfikacja metod pokrewnych
możliwych do zastosowania w ocenie jakości działalności marketingowej
organizacji. Stąd też w opracowaniu przedstawiono systematykę tych metod
w podziale na dwie odrębne grupy: służące do wspomagania wyborów wielokryterialnych
oraz do porównywania wielowymiarowych obiektów.
Słowa kluczowe: marketing, metody, wielokryterialność, porównywanie,
wielowymiarowość.
References
Bibliografia:
• Berekoven Ludwig, Eckert Werner, Ellenreider Peter. 1999. Marktforschung. Methodische
Grundlagen und Praktische Anwendung. 8. Auf. Wiesbaden.
• Dobrowolska Anna. 2002. Ocena jakości procesu logistycznego przedsiębiorstwa
przemysłowego. Rozprawa doktorska, Instytut Organizacji i Zarządzania Politechniki
Wrocławskiej. Wrocław.
• Galanc Tadeusz, Jaśniewicz Zygmunt, Mikuś Jan. 1989. „O pewnej metodzie prognozowania
ilościowego stanów obiektów technicznych”. Prace Naukowe i Prognostyczne
Politechniki Wrocławskiej nr 4.
• Gierszewska Grażyna, Romanowska Maria. 2002. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa.
Warszawa: PWE.
• Gramacki Jarosław, Gramacki Artur. 2008. Wybrane metody redukcji wymiarowości
danych oraz ich wizualizacji. XIV Konferencja PLOUG. Szczyrk.
• Hellwig Zygmunt. 1990. Taksonometria ekonomiczna, jej osiągnięcia, zadania
i cele. W Taksonomia – teoria i jej zastosowania. Kraków: Wydawnictwo Akademii
Ekonomicznej.
• Jajuga Krzysztof (red.). 1999. Ekonometria. Metody i analiza problemów ekonomicznych.
Warszawa: PWN.
• Jankiewicz-Siwek Anna. 1996. Syntetyczne miary oceny zdolności kredytowej
przedsiębiorstw (propozycja dla banków). W Ekonometryczne modelowanie danych
finansowo-księgowych. red. Edward Nowak, Mirosław Urbanek. Lublin:
UMSC.
• Kauf Sabina. 2004. Badania rynkowe w sferze marketing i logistyki. Opole: Wydawnictwo
Uniwersytetu Opolskiego.
• Kindlarski Edward. 1988. Jakość wyrobów. Warszawa: PWN.
• Kolman Romuald. 1973. Ilościowe określanie jakości. Warszawa: PWE.
• Kramer Teodor. 1994. Podstawy marketingu. Warszawa: PWE.
• Kral Zygmunt. 1997. „Ocena realizacji przedsięwzięć”. Badania Operacyjne i Decyzje
nr 3
• Kral Zygmunt. 1993. „Metoda oceny planów przedsięwzięć”. Badania Operacyjne
i Decyzje nr 3.
• Krodkiewska-Skoczylas Elżbieta. 1997. Syntetyczna ocena jakości. W Społeczna,
ekonomiczna i konsumencka ocena jakości. red. Tadeusz Wawak. Kraków: Wydawnictwo
EJB.
• Krzanowski Wojtek. 2000. Principles of Multivariate Analysis: A User’s Perspective.
Oxford: Oxford University Press.
• Lisiecka Krystyna. 1997. Ocena rynkowej jakości produktów a wynik finansowy.
W. Społeczna, ekonomiczna i konsumencka ocena jakości. red. Tadeusz Wawak.
-188. Kraków: Wydawnictwo EJB.
• Meffert Heribert. 1992. Marketingforschung und Käuferverhalten. 2. Aufl..
Wiesbaden.
• Mynarski Stefan (red.). 1992. Badanie przestrzenne rynku i konsumpcji. Przewodnik
metodyczny. Warszawa: PWN.
• Siedlecka Urszula, Siedlecki Juliusz. 1994. Taksonomiczna analiza standardów
życia w Polsce. W Zastosowanie metod taksonomicznych w gospodarce. Taksonomia
zeszyt 1. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
• Sobczyk Mieczysław. 1995. Syntetyczny miernik jakości środowiska naturalnego.
W Klasyfikacja i analiza danych. Problemy teoretyczne. Taksonomia zeszyt 2.
Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
• Strahl Danuta (red.). 1998. Taksonomia struktur w badaniach regionalnych. Wrocław:
Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu.
• Thompson Arthur, Strickland Alonzo. 1996. Strategic Management. Concepts and
Cases. Boston: Irwin Professional Publishing.