OUTSOURCING JAKO ŹRÓDŁO ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTWA

Autor

  • Joanna Cecelak

Abstrakt

Key words: outsourcing, definitions of outsourcing, types of outsourcing, benefits
and risks of this method, market of outsourcing in Poland.
Summary
The basic problem for companies during the global financial crisis is to maintain
financial liquidity. The high fluctuation of market conditions forces the companies
to conform to such changes that will ensure continuity of their business. One way
to look for savings in companies is the outsourcing mechanism, which means separating
in whole or in part certain tasks, functions and processes that are necessary
for proper functioning of a company, but are not a part of its core business activity.
This solution aids at reducing operating costs, imposes a more effective control
mechanism as well as presents a possibility to focus on the core business activity.
This paper presents a definitional approach towards outsourcing, indicates potential
areas of outsourcing usage, marks benefits and risks associated with separating
certain areas and transferring them to an outside company. Furthermore, it includes
an analysis of outsourcing market in Poland in 2012.

Bibliografia

Bibliografia:

Alexander M., Young D., Strategic Outsourcing, Long Range Planning, 1996,

Vol. 29, No. 1.

Brzeziński J., Jabłońska A., Outsourcing usług windykacyjnych [w]: J. Grzywacza,

S. Kowalskiego (red.), Gospodarka rynkowa w warunkach kryzysy, Wyd. Państwowej

Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, Płock 2012.

Budzbon P., Outsourcing – prawdy i mity, Gazeta MSP, Nr 1-2 (81-82)/2009.

Dominguez L. R., Outsourcing krok po kroku dla menadżerów, Wyd. Wolters Kluwer

Polska, Warszawa 2009.

Kłos M., Outsourcing – koncepcja wzmocnienia konkurencyjności, [w]: T. Bernat

(red.), Przedsiębiorstwo i państwo – wybrane problemy konkurencyjności, Katedra

Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007.

Kłos M., Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach, Wyd. CeDeWu, Warszawa

Kochańska-Mierzejewska B., Korzyści z outsourcingu, Gazeta MSP, Nr 1(58)/2007.

Kochańska-Mierzejewska B., Na kryzys....outsourcing, Gazeta MSP, Nr

(83)/2009.

Kołodziejczak M., Outsourcing w restrukturyzacji przedsiębiorstw [w]: K. Ciejpa-

-Znamirowski, M. Pawlak (red.), Współczesne przedsiębiorstwa i systemy finansowe

w procesie zmian innowacyjnych, Studia i Materiały Instytutu Zarządzania

i Marketingu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Wyd. KUL, Lublin

Lendzion J. P., Stankiewicz – Mróz A., Wprowadzenie do organizacji i zarządzania,

Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.

Ogólnopolskie Badanie Rynku Outsourcingu 2012, Randstad Payroll Solutions, Warszawa 2012.

Oleńki J., Strategie outsourcingu informacyjnego w sektorze publicznym

[w]: J. Oleński, G. Bliźniuk, J. S. Nowak (red.), Informatyka i administracja, Polskie

Towarzystwo informatyczne – Oddział Górnośląski, Katowice 2005.

Orzechowska-Przybyła K., System usług zewnętrznych, Gazeta MSP, Nr 7-8(87-

/2009.

Trocki M., Outsourcing. Metoda restrukturyzacji działalności gospodarczej,

Wyd. PWE, Warszawa 2001.

Zasada Z., Outsourcing jako sposób na zarządzanie nieruchomością przemysłową

[w]: J. Szabłowski (red.), Rozwój przedsiębiorstw – szanse i zagrożenia,

Wyd. Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Siedlcach, Siedlce 2008.

##submission.downloads##

Opublikowane

2017-03-24

Numer

Dział

Articles