DYNAMIKA I STAN RYNKU TELEFONII STACJONARNEJ W POLSCE

Autor

  • Paweł Kaczmarczyk

Abstrakt

Keywords: fixed network telephony (landline telephony), telecom operator, subscriber
group, category of connexion.
Summary
The purpose of this article is to analyze the changes and the current state of the
Polish market of fixed network telephony (landline telephony). The article has confirmed
the thesis that a systematic decrease in demand has been observed on the
Polish landline telephony market since 2005.
The theoretical part describes the transformation of the Polish telecommunication
market based on its demonopolization and liberalization. For the purpose of conducting
the quantitative research the annual statistical data relating to Poland was
used; these data included: the quantity of fixed network telephone subscribers in
total and the quantity of fixed telephone subscribers per 100 inhabitants, value of
the fixed network telephony market, the number of lines/links according to technology,
the structure of revenues and the structure of traffic volume according to the
selected criteria. Some of the analyses were complemented with data originating
from other European Union countries.

Bibliografia

Bibliografia:

Babis H. (red.), Rynek usług telekomunikacyjnych, Wolters Kluwer Polska,

Warszawa 2011.

Babis H., Wolska G. (red.), Przeobrażenia na rynku łączności i kierunki jego

rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007.

Ciesielski B., Wpływ integracji z Unią Europejską na rozwój konkurencji w polskim

sektorze usług telekomunikacyjnych, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania

POU, Nr 3 (53), Wydawnictwo PRET SA, Warszawa 2011.

Goliński J. (red.), Współczesne aspekty informacji, tom 2, Wydawnictwo SGH,

Warszawa 2010.

Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Wydawnictwo

Bernardinum Pelpin, Gdańsk 1993.

Klimczak B., A. Matysiak (red.), Mikroekonomia. Studia przypadków, Wydawnictwo

Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu,

Wrocław 2006.

Kubicka J. (red.), Funkcjonowanie i rozwój korporacji wielonarodowych

w wybranych sektorach usługowych i produkcyjnych, cz.1, Wydawnictwo

Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2008.

Kwiecień A., Zarządzanie reputacją przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2010.

Mruk H., Analiza rynku, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa

Pałasz L., Organizacja i analiza rynku, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin

Sułkowski Cz. (red.) Rozwój i funkcjonowanie gospodarki, Wydawnictwo

Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007.

Wrzosek W., Funkcjonowanie rynku, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne,

Warszawa 2002.

Analiza substytucji usług głosowych w Polsce i pozostałych krajach Unii Europejskiej,

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Warszawa, grudzień

Informacja o wynikach kontroli realizowania przez Prezesa Urzędu Komunikacji

Elektronicznej zadań w zakresie regulacji rynku usług telekomunikacyjnych,

NIK Departament Komunikacji i Systemów Transportowych, Warszawa

Roczne raporty o stanie rynku telekomunikacyjnego z lat 2004 – 2011, Urząd

Komunikacji Elektronicznej, Departament Strategii i Analiz Rynku Telekomunikacyjnego,

Warszawa.

Roczniki statystyczne, Łączność – wyniki działalności z roku 2003, 2005, 2007,

, 2011, Główny Urząd Statystyczny, Departament Handlu i Usług, Warszawa.

Dz. U.: Nr 86, poz. 504 z późn. zm., Nr 60, poz. 310, Nr 73, poz. 853 z późn. zm.,

Nr 113, poz. 1070, Nr 171, poz. 1800 z późn. zm., Nr 267, poz. 2258 z późn. zm.,

Nr 86, poz. 554, Nr 102, poz. 587.

##submission.downloads##

Opublikowane

2017-03-24

Numer

Dział

Articles