OPINIE UCZNIÓW SZKÓŁ ŚREDNICH NA TEMAT ZJAWISKA KOREPETYCJI

Autor

  • Mariola Szewczyk-Jarocka
  • Anna Nowacka

Abstrakt

Key words: tutoring, education, students of secondary schools,
opinions
Summary
The phenomenon of tutoring has been known for years and it is
not about to be extirpated soon. Extra-curricular market is trending
upwards, which can be easily observed. This tendency has
a positive as well as a negative aspect. The positive side of tutoring
phenomenon is that parents set great store on education of their
children.. The negative aspect constitutes an unequal access to
education and also the class-ridden society.Children coming from
poorer families and less educated ones - fall behind. The authors of
this paper carried out the research on tutoring in grey area of education.
The tested group embraced 250 learners of secondary schools.
The students represented the Maria Dabrowska III Secondary
School in Plock, the Krzywicki Economic School Team in Plock and
Higher Technical School Team in Plock. The aim of the paper was
to present selected opinions of students from secondary schools
on tutoring phenomenon and the authors drew proper conclusions
on the basis of certain literature studies , analyses and own study.

Bibliografia

Bibliografia:

Bray M., Korepetycje – cień rzucany przez szkoły, ABC Wolters Kluwer Business,

Warszawa 2012.

Bray M., The shadow education system: private tutoring and its implications for planners,

UNESCO International Institute for Educational Planning, Paris 1999.

Nowacka A., Szewczyk – Jarocka M., Korepetycje jako przykład pracy nierejestrowanej

– badania własne, „Pieniądze i Więź” 52/2011.

Nowacka A., Szewczyk-Jarocka M., Korepetycje jako szara strefa edukacji we

współczesnej gospodarce otwartej – badania własne [w:] J. Grzywacz, S. Kowalski

(red.), Przedsiębiorstwo w otoczeniu gospodarczym. Przestępczość gospodarcza,

Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, Płock 2011.

Nowacka A., Szewczyk – Jarocka M., Studenci Państwowej Wyższej Szkoły

Zawodowej w Płocku wobec problemu szarej strefy edukacji, [w:] J. Grzywacz, S.

Kowalski (red.) Bankowość i rozwój lokalny w gospodarce rynkowej, Nauki Ekonomiczne,

tom XV, Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku,

Płock 2012.

Putkiewicz E., Korepetycje – szara strefa edukacji, Analizy i Opinie, Instytut

Spraw Publicznych, nr 56 12/2005

Putkiewicz E., Korepetycje – szara strefa edukacji, Instytut Spraw Publicznych,

Warszawa 2005

Szewczyk – Jarocka M., Nowacka A., Zjawisko korepetycji jako kluczowy problem

szarej strefy edukacji szkolnictwa średniego, [w:] J. Grzywacz, S. Kowalski (red.),

Gospodarka rynkowa w warunkach kryzysu, Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, Płock 2012

##submission.downloads##

Opublikowane

2017-03-29

Numer

Dział

Articles