SYSTEMATYKA METOD OCENY JAKOŚCI DZIAŁALNOŚCI MARKETINGOWEJ ORGANIZACJI
Abstract
Summary
This study presents detailed systematics of quality assessment methods for marketing organizations
diving it into three groups: qualitative, quantitative and qualitative-quantitative (mixed)
methods. The first group includes methods such as: marketing audit, marketing excellence
evaluation and review oftheethical and social responsibility of the organization. The second
group is: sales analysis, market share analysis, impact analysis with marketing expenditures
on sales area, financial analysis, profitability and efficiency control, marketing effectiveness
ranking and observation on customer satisfaction. The last group includes methods: balanced
scorecard and marketing benchmark.
Approach towards assessing the quality of organization’s marketing activities requires using
one particular method. Due to big number of existing methods for assessing the quality
of marketing activities, a question arises: which one will allow us fully assess the activity.
Key words: systematics, methods of assessing the quality of an organization’s marketing
activities, qualitative methods, quantitative methods, qualitative and quantitative methods
(mixed).
References
Bibliografia
Charmaz K., Teoria Ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, PWN, Warszawa 2009.
Cooper R., Kaplan R. S., Profit Priorities from Activity-Based Costing, Harvard Business
Review 1991, no. 3, May - June, s. 130-135.
Curtis T., Marketing for engineers, scientists and technologists, John Wiley & Sons Ltd, Chichester 2008.
Dryl W., Dryl T., Kontrola marketingowa z wykorzystaniem audytu marketingowego jako
determinanta sukcesu współczesnych organizacji, [w:] Systemowe uwarunkowania sukcesu
organizacji, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Fundacja
Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot 2009.
Haas R. W., Business marketing, a managerial approach, South – Western College Publishing, Ohio 1995.
Have P., Understanding Qualitative Research and Ethnomethodology, SAGE Publications
Ltd, London 2004.
Hiam A., Specjalista ds. marketingu, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000.
Hutt M. D., Speh T. W., Zarządzanie Marketingiem, PWN, Warszawa 1997.
Jendrzejczak E., Tomczak A., Podstawy marketing dla inżynierów, Oficyna Wydawnicza Politechniki
Warszawskiej, Warszawa 2003.
Kaplan R. S., Norton D. P., Strategy maps: Converting intangible assets into tangible outcomes,
Harvard Business School Press, Boston 2004.
Kaplan R. S., Norton D. P., Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action, Harvard Business School Press, Boston 1996.
Kaplan R. S., Norton D. P., Putting the Balanced Scorecard to work, Harvard Business Review
, September – October, s. 2–16.
Kaplan R. S., Norton D. P., The Balanced Scorecard - Measures that Drive Performance,
Harvard Business Review 1992, January - February, s. 71-80.
Kotler Ph., Marketing, REBIS, Poznań 2005.
Kotler Ph., From sales obsession to marketing effectiveness, Harvard Business Review 1997,
November –December, s. 67–75.
Krupski R. (red.), Metody zarządzania przedsiębiorstwem w przestrzeni marketingowej, Wydawnictwo
Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2004.
Lambin J. J., Strategiczne zarządzanie marketingowe, PWN, Warszawa 2001.
Michalski E., Marketing. Podręcznik akademicki, PWE, Warszawa 2003.
Mruk H., Pilarczyk B., Szulce H., Marketing, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2005.
Mudie P., Cottam A. (1998), Usługi. Zarządzanie i marketing, PWN, Warszawa.
Pietraszewski M., Marketing i analiza działalności gospodarczej, eMPi2 Wydawnictwo M. Pietraszewski SC, Poznań 1992.
Przybyłowski K., Hartley S. W., Kerin R. A., Rudelius W., Marketing, Dom Wydawniczy ABC, Jugosławia 1998.
Sedlak K. (red.), Strategia w biznesie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1993.
Watson G., Benchmarking – Vom Besten lernen, Verlag Moderne Industrie, Landsberg/Lech 1993.