ROLA I ZNACZENIE KOMUNIKACJI W ORGANIZACJI – RAPORT Z BADAŃ

Authors

  • Barbara A. Sypniewska

Abstract

Key words: interpersonal communication, communication within an organization,
formal and informal communication, sources of information acquiring, job satisfaction,
income satisfaction, interpersonal satisfaction, satisfaction with contacts with
superiors.
Summary
Communication within an organization is an issue which is frequently analyzed
in the specialist literature. The authors pay particular attention to its significance
and the role it plays in the proper functioning of each organization. The present
paper presents the results of the author’s study relating to the communication in the
organization, and especially the function of the formal and informal communication.
The research target was the identification of sources from which the employees
learn what is going on at work, defining the role which communication plays in
the organization as well as checking - depending on the preferred source of the
information - the satisfaction in the inter-personal relations, income satisfaction and
general job satisfaction as well as satisfaction with contacts with superiors.
A working hypothesis was formulated that the form of the information source
from which employees get to know what is happening in their working environment
significantly influences their general job satisfaction, income satisfaction, interpersonal
relations and contacts with their superiors. Additionally a few specific
arguments were presented which were positively verified. Generally the reseach
has proved that communication within the organization plays significant role and
that it considerably affects the general job satisfaction.

References

Bibliografia:

Adler N. J.: International Dimensions of Organizational Behavior. Boston 1986.

Armstrong M.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna

Cross R., Prusak L.: The People Who Make Organizations Go-or Stop. “Harvard

Business Review” 2002 nr 6 czerwiec.

Dance F.E.: The Concept of Communication. “Journal of Communication” 1970

nr 20.

Dembińska-Cyran I.: Podstawowe narzędzia komunikacji marketingowej w CRM.

W: Zarządzanie relacjami z klientem. I. Dembińska-Cyran, J. Hołub-Iwan, J. Perenc.

Warszawa: Difin 2004.

Gray J. L., Starke F. A.: Organizational Behavior. Concepts and Applications. New

York: Appr. Press 1988.

Karpowicz E.: Komunikacja w nowej roli. W: Szkice z zarządzania zasobami ludzkimi.

(red.) H. Król. Warszawa: WSPiZ 2002.

Lesika R. V.: A General Semantics Approach to Communication Barriers

In Organizations W: Organizational Behavior. (red.) K. Davis, McGraw-Hill.

Nowy Jork.

Morgan P. I.: Organizational Behavior and Management. Dubuque 1989.

Obłój K.: Mikroszkółka zarządzania. Warszawa: PWE 1994.

Pearce C. G., Figgins R., Golen S. P.: Principles of Business Communication: Theory,

Application and Technology. New York: John Wiley 1984.

Pocztowski A.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: PWN 2007.

Potocki A.: Komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie. Kraków 2001.

Ross R.: Speech Communication. Englewood Cliffs 1983.

Sikorski C.: Relacje komunikacyjne (w): Metody organizacji. Zarządzania. Kształtowanie

relacji organizacyjnych. Red. W. Błaszczyk. Warszawa 2006.

Stankiewicz J.: Komunikowanie się w organizacji. Wrocław: Astrum 1999.

Stoner J., Freeman R., Gilbert D.: Kierowanie. Warszawa: PWN 1999.

Szaban J.: Miękkie zarządzanie. Warszawa: WSPiZ 2003.

Szczupaczyński J.: Anatomia zarządzania organizacją. Warszawa: Międzynarodowa

Szkoła Menedżerów 2002

Zalewska M.: Komunikowanie się jako podstawa relacji społecznych. W: Metody organizacji

i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych. Red. W. Błaszczyk.

Warszawa 2006.

Published

2017-03-27

Issue

Section

Articles