PLAN OPERACYJNY JAKO ELEMENT BIZNESPLANU SALONU I SKLEPU KOSMETYCZNEGO ,,KAŻDY MOŻE BYĆ PIĘKNY SP. Z O.O.”
DOI:
https://doi.org/10.19251/ne/2021.33(4)Słowa kluczowe:
konkurencja, biznesplan, przedsiębiorca, przychodyAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie podstawowych i praktycznych elementów, z których składa się plan operacyjny w biznesplanie. Oprócz zestawienia bezpośredniej i pośredniej konkurencji można dostrzec, także politykę cenową, dystrybucję, reklamę, planowane przychody, misję, wizję oraz strategię wybraną dla danego przedsiębiorstwa. Są to kluczowe elementy, dzięki którym przedsiębiorca jest w stanie podjąć decyzję o opłacalności swojego nowopowstałego przedsiębiorstwa. Autorzy opracowali własny plan operacyjny biznesplanu na przykładzie salonu i sklepu kosmetycznego. Ww. plan jest planem działań i powinien opisywać wszystkie czynności, których wykonanie jest konieczne do wdrożenia wybranej przez przedsiębiorstwo strategii. Plan działalności operacyjnej jest bardzo ważnym elementem biznesplanu. Przedsiębiorca dokonuje porównania swojego przedsiębiorstwa na tle konkurencji. Ponadto musi się zastanowić jaki zaoferuje asortyment i po jakiej cenie. Niewątpliwie biznesplan jest zasadniczym dokumentem decyzyjnym, przydatnym zarówno w codziennej działalności przedsiębiorstwa, jak i w przełomowym okresie jego istnienia.
Bibliografia
Barrow, C. Barrow, P. Brown, P. (2004). Biznesplan w małej firmie, Onepress Wydawnictwo Helion. Poznań.
Brigham, E. F. Daves, P. R. (2002). Intermediate Financial Management. Thomson, Mason.
Ingram, M. (2000). Zasady i techniki sporządzania biznesplanów. Akademia Ekonomiczna w Katowicach. Katowice.
Opolski, K., Waśniewski, K. (2017). Biznesplan. Jak go budować i analizować? CeDeWu. War¬szawa.
Reszka, G. (2015). Biznesplan w zarysie. Poradnik dla osób planujących założenie działalności gospodarczej. Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie. Warszawa.
Samborska, A. Sowula, S. (2012). Jak założyć firmę i prowadzić działalność gospodarczą. Cen¬trum Rozwoju Edukacji EDICON sp. z o.o. Poznań.
Skrzypek, J. T. (2012). Biznesplan Model najlepszych praktyk. Poltex. Warszawa.
Szewczyk-Jarocka, M. Makowska, D. Uździcki, P. Lipińska, S. (2020). Plan finansowy jako element biznesplanu na przykładzie salonu i sklepu kosmetycznego – “Każdy może być piękny sp.zo.o” – stadium przypadku. Nauki Ekonomiczne. Tom XXXII. Wydawnictwo Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku. Płock.
Śliwa, J. Pawlicka, G. (2002). Finanse przedsiębiorstwa. Teoria i praktyka. IPIS. Warszawa.
Tokarski, A., Tokarski, M., Wójcik, J. (2013). Biznesplan w praktyce. CeDeWu. Warszawa.
Tokarski, A., Tokarski, M., Wójcik, J. (2017). Profesjonalny Biznesplan. CedeWu. Warszawa.