Diagnoza i ocena osiągnięć muzycznych uczniów na lekcjach muzyki w szkole podstawowej - wybrane wątki z badań własnych /Diagnosis and assessment of achievements in primary education music lessons - selected issues out of (author's) own research

Authors

  • Maciej Kołodziejski

Abstract

Streszczenie: Artykuł jest obszerną wersją wyników badań nad ocenianiem w powszechnej edukacji muzycznej. Ze względu na wielość i złożoność problemów związanych z czynnościami oceniania na lekcjach muzyki, głównie leżących po stronie zróżnicowanych zdolności muzycznych uczniów, a co za tym idzie uznaniowości, chwilowości, subiektywizmu, atrybucji i innych zmiennych zakłócających procesy oceniania, wątek ten stał się niezwykle interesujący i jednocześnie trudny do badania. Przedstawione wyniki stanowią asumpt do dalszych eksploracji badawczych w tym zakresie.

Słowa kluczowe: powszechna edukacja muzyczna, ocenianie, muzyka szkolna, pomiar zdolności i osiągnięć szkolnych.

Summary: The article is an extensive version of research on the (process of) assessment in general music education. Due to the plurality and complexity of problems related to the activities of assessment during the music lessons, mainly owing to the pupils' diversified musical aptitudes, and, consequently, to discretion, temporariness, subjectiveness, attribution and other variables disrupting the process of assessment, this very motif has became very intriguing and at the same time, difficult to be examined. The results presented do constitute the basis for further research explorations in this matter.

Keywords:general music education, assessment, music at school, measurement of school aptitudes and achievements.

.

References

Bibliografia

(Dz.U. z dnia 11 maja 2007 r.)

Bałachowicz, J., Dziecko jako podmiot działań nauczyciela, [w:] Diagnoza i terapia psychopedagogiczna w edukacji dziecka, red. E. Marek i J. Łuczak, Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, 2010.

Białkowski, A., Grusiewicz, M., Michalak, M., Edukacja muzyczna w Polsce. Diagnozy, debaty, aspiracje, Warszawa: Wydawnictwo Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich", 2010.

Denek, K., Ocenianie uczniowskich postępów w nauce, [w:] Ewaluacja i innowacje w edukacji, Konin: PWSZ 2007.

Ernst, K., Szkolne gry uczniów. Jak sobie z nimi radzić, Warszawa: WSiP 1991.

Gordon, E.E., Podstawowa Miara Słuchu Muzycznego i Średnia Miara Słuchu Muzycznego. Testy uzdolnień muzycznych dla dzieci w wieku 5-9 lat. Podręcznik, Warszawa: COPSA,

Gordon, E.E., The Aura/Visual Experience of Music Literacy. Reading & Writing Music Notation, GIA Publications Inc., Chicago 2004.

Guziuk, M., Konstruowanie narzędzi badawczych, [w:] Prace promocyjne z pedagogiki, red. W. Ciczkowski, Olsztyn: UWM 2000.

Jankowski, W., Prace Instytutu Pedagogiki Muzycznej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie na rzecz powszechnej edukacji muzycznej, „Wychowanie Muzyczne w Szkole", nr 1,1991.

Kamińska, B., Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży — ich poziom, rozwój i uwarunkowania, Warszawa: AMFC, 1997.

Klus-Stańska, D., Konstruowanie wiedzy w szkole, Olsztyn: UWM, 2000.

Kołodziejski, M., Kilka uwag o testowaniu zdolności muzycznych, [w:] Język muzyki dla osób (nie tylko) ze świata autyzmu. Studia-Refleksje-Doświadczenia, red. B. Pazur, Wydawnictwo Muzyczne Polihymnia, Lublin 2016.

Kołodziejski, M., Koncepcja Edwina E. Gordona w powszechnej edukacji muzycznej, Płock: PWSZ 2011.

Kołodziejski, M., Twórcze wykorzystanie strategii nauczania muzyki według Cheryl Lavender, [w:] Zeszyty Naukowe „Pedagogika", Tom 8, Kształcenie pedagogów: strategie, koncepcje, idee. In Zeszyty naukowe - Pedagogika. Tom 8, Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej 2008.

Konarzewski, K., Jak uprawiać badania oświatowe — metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP, 2000.

Kotarska, H., Standaryzowane testy zdolności i osiągnięć muzycznych, [w:] Z zagadnień zdolności percepcji i kształcenia muzycznego, Kraków: Akademia Muzyczna, 1987, s. 125-150.

Kozak, E., Zasady oceniania w szkole, „Edukacja i Dialog", nr 186,2005.

Lasocki, J.K. & Powroźniak, J., Wychowanie muzyczne w szkole, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1970.

Lavender, Ch., Making Each Minute Count, Milwaukke: Hal-Leonard, 1991.

Lipska, E., & Przychodzińska, M., Drogi do muzyki. Metodyka i materiały repertuarowe, WSiP, Warszawa 1999.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B., Trening twórczości, Gdańsk: GWP, 2012.

Przychodzińska, M., Metodyka wychowania muzycznego. Status i zakresy nauczania, „Wychowanie Muzyczne w Szkole", nr 1,1992.

Racinowski, S., Problemy oceny szkolnej, Warszawa: PZWS, 1966.

Retter, H., Komunikacja codzienna w pedagogice, GWP, Gdańsk 2005.

Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 843).

Sacher, W. A., Wczesnoszkolna edukacja muzyczna, Kraków: Impuls, 1999.

Shuter-Dyson, R., & Gabriel, C, Psychologia uzdolnienia muzycznego, Warszawa: WSiP, 1986.

Sloboda, J., Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki, Warszawa: AMFC, 2002.

Thernstrom, A., Testing and Its Enemies, „National Review" 52, no. 17. Mas-terFILE Premier, EBSCOhost (accessed January 1, 2013).

Tyszka, T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańsk: GWP 1999.

Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.) - art. 44b.

Weiner, A., Możliwości wykorzystania diagnostyki edukacyjnej w kształceniu muzycznym, [w:] Badania naukowe nad edukacją artystyczną i kulturową, red. W.A. Sacher, A. Weiner, Bielsko-Biała: Wyd.WSA,2011.

Published

2021-06-11

Issue

Section

Articles