The importance of asertivity in the professional activity of a psychologist

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/rtnp/2021.13(11)

Keywords:

assertiveness, assertive patient/client, assertive psychologist, assertiveness training, principles of assertive attitude

Abstract

Among the many important personality traits in the daily professional activity of a psychologist, assertiveness is of fundamental importance. The very term “assertiveness” is often overused and not always understood. However, it can be assumed that assertive behavior is a type of interpersonal behavior that expresses emotions, feelings, social attitudes, opinions or rights of a person. Assertiveness is an acquired skill that can be learned. An assertive person is also nonconformist. The issue of assertiveness is undertaken in the behavioral, cognitive and behavioralcognitive-phenomenological approach. Psychologists quite often use assertiveness training in their work. Assertiveness helps in gaining the skills of adequate communication, negotiation, open communication of emotions and feelings, and gaining personal respect for others. An assertive psychologist is capable of questioning, revising, and rejecting theories and concepts that are inconsistent with specific facts. Assertiveness plays a big role in the treatment of addicts. An assertive patient / client is able to achieve the ability to cope easier and faster, especially in difficult situations.

References

Bednarek D., 2016. Zawód psycholog. Regulacje prawne i etyka zawodowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Biela A., 2018. Idzi Radziszewski. Charyzmatyczny psycholog. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Chyrowicz B., 2008. Etyka psychologiczna: jeszcze jedna etyka? w: J. Brzeziński, B. Chyrowicz, W. Poznaniak, M. Topelitz-Winiewska (red.), Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Czyżowska D., 2005. Asertywność, w: J. Siuta (red.), Słownik psychologii. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.

Dobre obyczaje w nauce. Warszawa 1994: Komitet Etyki w Nauce przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk.

Dybowska E., 2014. Asertywność, w: J. Karbowniczek (red.), Mały leksykon pedagoga wczesnoszkolnego. Warszawa: Instytut Wydawniczy ERICA.

Giannantonio M., 2011. Być asertywnym. Kraków: eSPe.

Harris T. A., 2009. Ja jestem OK – Ty jesteś OK. Wyd. 1. Warszawa: REBIS.

Król-Fijewska M., 1993. Trening asertywności. Wyd. 1. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

Król-Fijewska M., Fijewski P., 2000. Asertywność menedżera. Wyd. 1. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Krzemionka D., 2017. (oprac.). Słownik pojęć psychologicznych. Kielce: Wydawnictwo CHARAKTERY.

Lewicka-Zelent A., Trojanowska E., Poziom asertywności wychowanków schroniska dla nieletnich, „Niepełnosprawność”, 2012, nr 8.

Lindeenfield G., 1994. Asertywność czyli jak być otwartym, skutecznym i naturalnym. Łódź: Wydawnictwo: RAVI.

Polskie Towarzystwo Psychologiczne. 1992. Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa. Warszawa.

Poprawa R., 2000. Co znaczy być asertywnym? w: B. Kaja (red.), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja. T 2. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, s. 106-121.

Poprawa R., 2001. Asertywność – osobisty zasób zmagania się ze stresem w relacjach interpersonalnych, w: G. Dolińska – Zygmunt (red.), Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Poprawa R., 2017. Główne założenia, zasady i procedury asertywnego radzenia sobie w życiu. Materiały do treningu. Wrocław: Instytut Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Reber A. S., 2000. Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe S.C. SHOLAR.

Salter A., 1949. Conditioned reflex therapy. New York: Creative Age Press.

Sęk H., 2005. Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Stepulak M. Z. 2007. Psycholog jako zawód zaufania społecznego. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Stepulak M. Z., 2014. Tajemnica zawodowa psychologa. Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji.

Stepulak M. Z., 2020. Asertywność, w: M. Z. Stepulak. Leksykon etyki zawodu psycholog. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, s. 39-42.

Stolarczyk B., 2010. Naucz ich, jak mają Cię traktować! Praktyczny podręcznik asertywności. Gliwice: Helion.

Townend A., 2002. Jak doskonalić asertywność. Wyd. 1. Poznań: Zysk i S-ka.

Twardowski J., 2007. Budzić nadzieję. Abecadło dziewięćdziesięciolatka. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR. Dom Wydawniczy Bellona.

Zubrzycka-Maciąg T., 2016. Asertywność, w: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, s. 120-124.

Zubrzycka-Maciąg T., 2001. Rozwijanie asertywności u uczniów, w: D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Strony internetowe

[Aneta, Wątor, 12 zasad asertywności, sukcespisanyszminka.pl/jak-być-asertywna-12-zasad/, [dostęp: 12.08.2021].

Published

2022-03-10