Dylematy współczesnego nauczyciela wychowania fizycznego na Ukrainie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.19251/rtnp/2021.13(8)

Słowa kluczowe:

wychowanie fizyczne, uczniowie, szkoła, nauczyciele, Ukraina

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest problematyce współczesnego wychowania fizycznego na Ukrainie. W pierwszych dekadach XXI w. w organizacji wychowania fizycznego w systemie edukacji szkolnej na Ukrainie, w porównaniu z sytuacją z lat 90. XX wieku, zaszło szereg zmian. Rozpoczęto modernizację bazy sportowej większości szkół, więcej uwagi zaczęto poświęcać organizacji sportu szkolnego; coraz większego znaczenia zaczęły nabierać alternatywne formy i metody prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w szkole. Niestety, nadal nauczyciele wychowania fizycznego na Ukrainie znajdują się w wyjątkowo trudnej sytuacji, której przyczyną jest między innymi: niski poziom aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży szkolnej; bierna postawa rodziców wobec wychowania fizycznego i rekreacji ruchowej dzieci w czasie wolnym od zajęć. Priorytetem ukraińskiego wychowania fizycznego pozostaje integracja oświaty ukraińskiej z europejską przestrzenią oświatową.

Bibliografia

Bohdanova H.N. 2013, Kharaterystyka pedahohichnykh umov pidvshchennia rivnia profesiinoi kompetentnosti vchytelia fizychnoi kultury, Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenki, nr 2 (251), t. 2, s. 18-24.

Drozdova K.V., Podhorna V.V. 2019, Osoblyvosti dialnosti vchytelia fizychnoi kultury v umovach novoi ukrainskoi shkoly, seriia: Pedahohichni Nauky, visnyj Natsionalnoho uniwersytetu Chernihivsky lo;ehium im. T.H. Shevchenka, Naukovyi chasopys, Vyp. 1, c. 147-151.

Ivanii I. 2013, Kompetentnisnyi pidkhid do profesiinoi pidthotovky vchytela fizychnoi kultury, Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdrovia u suchasnomu suspilstvi, Zbirnyk naukovyvh prats volynskoho natsionalnnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, nr 1 (21), s. 42-46.

Ivashkovskyi V.V., Ostapenko O.I.,Tymczyk M.V. 2014, Fizychne vykhovannia uchniv pochatkovykh u pozaklasnii roboti zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv, Natsionalna Akadedimiia Pedahohichnykh nauk Ukrainy Instytut problem Vykhovannia, Imeks-LTD, Kirovohrad, ss. 172.

Kostiuk Y.S. 2013, Suchasni pidkhody schchodo modernizatsii urokiv fizychnoi kultury uchniv osnovnoi malokomplektnoi shkoly, yaki prozhyvaiut v silskii mistsevosti, Visnyk Zaporizkoho natscionalnoho universytetu , №3,. s. 247-253.

Mameshyna M.A., I.P.Masliak I.P., Zhuk V.O. 2015, Stan ta problemy fizychnoho wykhonyvannia w oblasnykh zahalnoosvitnikh navchalnykh zakładach, Slobozhanskyi Naukowo-Sportyvnyi Visnyk, № 3 (47), , s. 52-57.

Moiseiev O.S. 2017, Suchasni pidkhody do provedennia urokiv fizychnoi kultury v zahalnoosvitnii shkoli, Pedahohichnyi Almanakh, Vyspusk 34, s. 62-71.

Osadets M.M., Slobozhaninov A.A., Voloshchuk A.O. 2018, Suchasni problem vykhovannia shkolariv, Molodyi vchenyi, nr 3.3(55.3), , s. 71-73.

Pavlenko V.O. 2017, Maisternist vchyctelia fizychnoi kultury v umovakh reformuvannia serednoi osvity, Osnovy pobudovy trenuvalnoho protsesu v tsyklichnych vysadakh sportu,, s. 178-183.

Polkovenko O.V., Tymchyk O.V. 2018, Fizychne vykhovannia uchniv u konteksti suchasnoi pedahohichnoi nauky, Molodyi vchenyi, № 4.3 (56.3), , с. 65-68.

Samsutina N.M. 2014, Metodychni zasady formuvannia profesinykh funtsiomalnykh kompetetnosti maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury, Berdiansk, s. 190.

Sorokolit, N., Rymar O., Solovei A. 2018, Stanovlennia shkilnoho fizychnoho vykhonyvannia v Ukraini v period nezalezhnosti, Sportyvnyi visnyk Prydniprovia, nr 2, , s. 135-138.

Shyjan B.M. 2002, Teoria i metodyka fizychnoho vykhovannia shkolariv, t. 2, Bohdan, Ternopil, s. 248.

##submission.downloads##

Opublikowane

2022-03-10