Theoretical basics of competences professional music teachers in school education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19251/rtnp/2021.13(16)

Keywords:

teacher, professional abilities, students, school, music

Abstract

The article is dedicated to the issues of professional abilities of a teacher. The stances of Polish and Ukrainian scientists dedicated to the issue were presented. In the specialist literature the concept of professional abilities is considered as a defined, by the given field’s or specialty’s educational standards, readiness and usefulness of a teacher to realise educational tasks in the school activity. A teacher’s professional abilities are developed in the process of their professional activity, among the gradual gathering of experience, diligent carrying out of their duties, and constant development of their work-related abilities, awareness of meaning and the role of interpersonal skills. Correspondingly to the modern social requirements, a teacher should be an active person, with a perfect command of new technologies regarding pedagogics, focused in their work on creative activities and a constant improvement of their skills.

References

Bezemchuk L., Zabezpechennia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchyteklia muzyky v umowach mahistratury, Zbirnyk naukovykh prats, Zasoby navchalnoi ta nukovo-doslidnoi roboty, Kharkivskyi natsyonalnyi pedahohichnyi universitet im. H. Skovorody, Vyp. 37, 2012 s. 11-21.

Bielienka V., Vykhovatel ditei: stanovlennia fakhivtsia v umovakh navchannia, Cvitych, Kyiv 2006.

Goriszowski W., Kowolik P., Nauczyciel muzyki – jego rozwój zawodowy w aspekcie doradztwa psychopedagogicznego, [w:] H. Danek-Bobrzyk (pod red.), Zagadnienia pedagogiki muzycznej, Uniwersytet Śląski, Katowice 1993, s. 12-14.

Hrozan S., Kompetennishyj pidkhid jak skladova chastyna pidhotovky maibutnoho vchytelia muzyky do profesiinoi samorealizatsii, Naukovi Zapysky, Tsentralnoukrainskyj derzhavnyi pedahohichnyi uniwersytet imeni Volodymyra Vynnychenka, Seria: Pedahohichni nauky, Vypusk 132, s. 281-285.

Kwiatkowska H., Nowa orientacja w kształceniu nauczycieli: założenia i metody edukacji nauczycielskiej, Wyd. PWN, Warszawa 1988.

Marynin I. H., Kompetetnist vchytela muzyky – kierivnyka dytiachoho narodno- instrumentalnoho kolektywu: problema struktury ta zmistu, Zbirnyk naukovykh prats, Vypusk 16, nr 1, 2014, s. 298-303.

Masol L., Myropolska N., Rahozina V., Formuvannia bazo bazvyckh kompetetnostei uchniv zachalnoosvitnoi shkoly u systemi intratyvnoi osvity: posibnyk vchytelia, Pedahohichnaq dumka, Kyiv 2010, s. 232.

Oleksiuk O. M., Muzychna pedahohika: navch. Posibnyk, Universytet im. B.Hrichenka, Kyiv 2013, s. 248.

Poluboiaryna I. I., Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnich uchyteliv muzyky, Zhytomyr 2008, s. 21.

Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju wychowania, Warszawa, Wyd. WSiP, 1989.

Ziazun I., Pedahohichna maisternist, Vyscha shkola, Kyiv 1997.

Sacher W., Problemy wczesnoszkolnej edukacji muzycznej, [w:] Edukacja wczesnoszkolna. Rzeczywistość, pespektywy, Wyd. WSiP, Warszawa 1999.

Vvedenskyi V.N., Kompetetnost pedahoha kak vaznoe uslovye uspeshnosty eho proffyonalnoi deiatelnosty, Innovatsyy v obrazovanyy, nr 4, 2003, s. 21-31.

Volosenko A., Formuvannia prosesiinoi kompetetnosti yak vazhlyvyi chynnyk tvorchoi samorealizatsii miabutnoho vchytelia, Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, nr 6, 2012, s. 140-149.

Published

2022-03-10