Teoretyczne podstawy kompetencji zawodowych nauczycieli muzyki w edukacji szkolnej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.19251/rtnp/2021.13(16)

Słowa kluczowe:

nauczyciel, kompetencje, uczniowie, szkoła, muzyka

Abstrakt

Artykuł poświęcono problematyce kompetencji zawodowych nauczyciela muzyki. Przedstawiono stanowiska polskich i ukraińskich naukowców zajmujących się tym zagadnieniem. W literaturze specjalistycznej pojęcie kompetencji zawodowych rozpatrywane jest jako określona standardami edukacyjno-zawodowymi danego obszaru lub specjalizacji fachowa gotowość i przydatność nauczyciela do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych w działalności szkolnej. Kompetencje nauczyciela rozwijają się w procesie jego działalności zawodowej, przy stopniowym gromadzeniu doświadczenia zawodowego, sumiennym wykonywaniu swoich obowiązków, ciągłym rozwijaniu swojego warsztatu pracy, świadomości znaczenia i roli umiejętności interpersonalnych. Zgodnie ze współczesnymi wymogami społecznymi nauczyciel powinien być osobą aktywną, znakomicie posługującą się nowymi technologiami, skierowaną w swojej pracy na działania twórcze oraz na ciągłe doskonalenie własnych umiejętności.

Bibliografia

Bezemchuk L., Zabezpechennia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchyteklia muzyky v umowach mahistratury, Zbirnyk naukovykh prats, Zasoby navchalnoi ta nukovo-doslidnoi roboty, Kharkivskyi natsyonalnyi pedahohichnyi universitet im. H. Skovorody, Vyp. 37, 2012 s. 11-21.

Bielienka V., Vykhovatel ditei: stanovlennia fakhivtsia v umovakh navchannia, Cvitych, Kyiv 2006.

Goriszowski W., Kowolik P., Nauczyciel muzyki – jego rozwój zawodowy w aspekcie doradztwa psychopedagogicznego, [w:] H. Danek-Bobrzyk (pod red.), Zagadnienia pedagogiki muzycznej, Uniwersytet Śląski, Katowice 1993, s. 12-14.

Hrozan S., Kompetennishyj pidkhid jak skladova chastyna pidhotovky maibutnoho vchytelia muzyky do profesiinoi samorealizatsii, Naukovi Zapysky, Tsentralnoukrainskyj derzhavnyi pedahohichnyi uniwersytet imeni Volodymyra Vynnychenka, Seria: Pedahohichni nauky, Vypusk 132, s. 281-285.

Kwiatkowska H., Nowa orientacja w kształceniu nauczycieli: założenia i metody edukacji nauczycielskiej, Wyd. PWN, Warszawa 1988.

Marynin I. H., Kompetetnist vchytela muzyky – kierivnyka dytiachoho narodno- instrumentalnoho kolektywu: problema struktury ta zmistu, Zbirnyk naukovykh prats, Vypusk 16, nr 1, 2014, s. 298-303.

Masol L., Myropolska N., Rahozina V., Formuvannia bazo bazvyckh kompetetnostei uchniv zachalnoosvitnoi shkoly u systemi intratyvnoi osvity: posibnyk vchytelia, Pedahohichnaq dumka, Kyiv 2010, s. 232.

Oleksiuk O. M., Muzychna pedahohika: navch. Posibnyk, Universytet im. B.Hrichenka, Kyiv 2013, s. 248.

Poluboiaryna I. I., Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnich uchyteliv muzyky, Zhytomyr 2008, s. 21.

Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju wychowania, Warszawa, Wyd. WSiP, 1989.

Ziazun I., Pedahohichna maisternist, Vyscha shkola, Kyiv 1997.

Sacher W., Problemy wczesnoszkolnej edukacji muzycznej, [w:] Edukacja wczesnoszkolna. Rzeczywistość, pespektywy, Wyd. WSiP, Warszawa 1999.

Vvedenskyi V.N., Kompetetnost pedahoha kak vaznoe uslovye uspeshnosty eho proffyonalnoi deiatelnosty, Innovatsyy v obrazovanyy, nr 4, 2003, s. 21-31.

Volosenko A., Formuvannia prosesiinoi kompetetnosti yak vazhlyvyi chynnyk tvorchoi samorealizatsii miabutnoho vchytelia, Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, nr 6, 2012, s. 140-149.

##submission.downloads##

Opublikowane

2022-03-10