NAUCZYCIEL WOBEC WYZWAŃ EDUKACYJNYCH XXI WIEKU.
Abstrakt
Streszczenie
Artykuł ten jest odpowiedzią na pytania dotyczące zadań jakie musi wykonać
prawidłowo funkcjonujący - skuteczny nauczyciel XXI wieku. Bardzo istotne
jest, aby wciąż się dokształcał i gromadził materiały, które umożliwią mu przekazanie
uczniom wiedzy w przystępny sposób. Przedstawiona została również
rola nauczyciela – wychowawcy. Możliwe jest kształtowanie charakteru uczniów
dzięki odpowiednim predyspozycjom, stosowaniu zasad moralnych oraz wpajaniu
wychowankom swojej wiedzy o życiu, idei moralnych, etycznych oraz prawdy
i dobra. Opisane zostały również rozważania na temat funkcji edukacji w życiu
każdego człowieka.
Bibliografia
Bibliografia
Banach Czesław 2010. „ Myśli o potrzebie i sposobach reformowania edukacji
w Polsce ” W Dialog o edukacji wobec zmian w globalizującym się świecie pod red.
Karpińska Anna, s. 47 - 55. Białystok: Trans Humana.
Kawecki Ireneusz 2009. Rzecz o wiedzy nauczycielskiej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe
Uniwersytetu Pedagogicznego.
Kocór Maria 2010. „Oczekiwane kompetencje zawodowe nauczycieli” W Profesjonalizm
w opiece, wychowaniu i pracy socjalnej. Konteksty polsko-słowacko-czeskie
pod red. Gruca - Miasiak U., Tokarowa A., Lukac E., s. 181 - 190. Rzeszów: Wydawnictwo
Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Madalińska-Michalak Joanna i Góralska Renata 2012. Kompetencje emocjonalne
nauczyciela. Warszawa: Wolters Kluwers Polska SA.
Stawinoga Renata 2010. „Refleksyjny nauczyciel - partnerem ucznia w przestrzeni
edukacyjnej” W Dialog o edukacji pod red. Karpińska Anna, s. 406 – 413. Białystok:
Trans Humana.
Szempruch Jolanta. 2007. Planowanie rozwoju szkoły. Lublin: Trans Humana.
Rogalska - Marasińska Aneta (red.), 2009. Nauczyciel wobec szans i zagrożeń edukacyjnych
XXI wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.