METODY I TECHNIKI TERAPEUTYCZNEGO ODDZIAŁYWANIA I WSPOMAGANIA DZIECI Z ZABURZENIAMI I DEFICYTAMI ROZWOJOWYMI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM I WCZESNOSZKOLNYM

Autor

  • Renata Biernat Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku

Abstrakt

Streszczenie
Nie wszystkie dzieci rozwijają się prawidłowo. Ważne jest więc jak najwcześniejsze
wykrycie deficytów w ich rozwoju i podjęcie systematycznej interwencji terapeutycznej.
Wspieranie rozwoju psychomotorycznego może mieć charakter indywidualny
lub grupowy. Powinno uwzględniać potrzeby i możliwości dziecka. Praca terapeutyczna
przyczynia się do wyrównywania deficytów poznawczych i społeczno-emocjonalnych.
O efektywności terapii z pewnością decydują trafnie dobrane metody i techniki pracy.
W niniejszym opracowaniu zaprezentowano podstawowe założenia kilku metod, których
skuteczność została potwierdzona w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi.

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA:

Bielska, Beata. 2001. „Malowanie rękami jako niekonwencjonalna forma ekspresji”. Szkoła

Specjalna 1: 31-35.

Błądek, Małgorzata. 2013. „Autyzm-problem wciąż nieznany”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze

: 16-20.

Błeszyński, Jacek. 2005. Rodzina jako środowisko osób z autyzmem. Aspekt wychowawczo-

-terapeutyczny. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Bobkowicz-Lewartowska, Lucyna. 2000. Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii.

Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Brudnowska, Aniela, Cylkowska-Nowak, Mirosława. 2008. „Kobiety, zdrowie i choreoterapia-

wświetle badan własnych” w Arteterapia w edukacji i rozwoju człowieka, pod red.

Siemież, Małgorzata i Tomasz, 67-73. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Dąbrowska-Jabłońska, Iwona. 2008. Terapia trudności w uczeniu się w: Terapia dzieci i młodzieży.

Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, pod red. Dąbrowska-Jabłońska, Iwona,

-134. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Gozdecka, Renata. 2004. „Metoda aktywnego słuchania muzyki z wykorzystaniem instrumentów

perkusyjnych”. Wychowanie Muzyczne” 5: 285-286.

Gruszczyk –Kolczyńska, Edyta, Zielińska, Ewa. 2000. Wspomaganie rozwoju umysłowego

trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP

Jędrzejczyk, Iwona. 2013. „Zajęcia muzyko-terapeutyczne”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze

: 21-22.

Kaja, Barbara. 2001. Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska im. Kazimierza

Wielkiego.

Kephart, Newell, 1970. Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: PWN.

Kęska, Lidia. 2007. „Życie jest ruchem, a ruch życiem…” Wychowanie Muzyczne 5: 58-61.

Kielar-Turska, Maria. 2008. „Zaburzenia w zachowaniu” w Encyklopedia Pedagogiczna XXI

wieku, tom VII, pod red. Pilch, Tadeusz, Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”, s. 684-685.

Knill, Marianne, Knill Christopher. 2009. Programy Aktywności. Świadomość Ciała, Kontakt

i Komunikacja. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Konieczna, Ewelina. 2007. Arteterapia w teorii i praktyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza

„Impuls”.

Kuleczka-Raszewska, Maria, Markowska, Dorota. 2012. Uczę się poprzez ruch. Program

terapii dla dzieci autystycznych i z niepełnosprawnością sprzężoną. Gdańsk: Wydawnictwo

HARMONIA.

Kulisiewicz, Beata. 2011. Witaj piesku! Dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych

potrzebach edukacyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kulmatycki, Lesław. 2002. Lekcja relaksacji. Wrocław: AWF.

Lato, Renata. 2000. „Nowatorskie rozwiązania metodyczne w muzykoterapii dzieci” w Innowacje

pedagogiczne w edukacji muzycznej dzieci i młodzieży, pod red. Kataryńczuk-Mania,

Lidia, 53-59. Zielona Góra: WSP.

Lech, Anna. 2004. „Terapia plastyką”. Nowe w szkole. 4: 11-13.

Lipska, Ewa, Przychodzińska, Maria. 1991. Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa:

WSiP.

Lisowska, Elżbieta. 2008. Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną. Kielce:

Wszechnica Świętokrzyska.

Ławrowska, Romualda. 1988. Muzyka i ruch. Warszawa: WSiP.

Matusiak, Aleksandra. 2011. „Muzykoterapia jako istotne narzędzie wspierania rozwoju

dziecka” w Wspomaganie rozwoju dziecka z ryzyka dysleksji, pod red. Rudzińska-Rogoża,

Aneta, 85-104. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Mickiewicz, Janina. 2011. Dysleksja rozwojowa. Podstawy diagnozy i terapii. Toruń: Towarzystwo

Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Stowarzyszenie Wyższej Użyteczności

„DOM ORGANIZATORA”.

Minczakiewicz, Elzbieta, Maria. 2001. Jak pomóc w rozwoju dziecka z zespołem Downa.

Poradnik dla rodziców i wychowawców. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Miosga, Lucyna. 2006. Pomóż mi być. Komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną

i głęboką niepełnosprawnością umysłową. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Montanari, Lara. 2003. Poznajemy język ciała: techniki animacji oraz gry i zabawy dla dzieci

i młodzieży. Kielce: Jedność.

Naprawa, Renata, Maternicka Kornela, Tanajewska, Alicja. 2007. Indywidualne Programy

Edukacyjno-Terapeutyczne dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

w stopniu umiarkowanym. Gdańsk: Wydawnictwo HARMONIA.

Perzanowski, Tadeusz. 2013. „Najczęstsze błędy w postępowaniu z rodzicami dzieci autystycznych”.

Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. 5: 27-31.

Piszczek, Maria. 1997. Terapia zabawą. Terapia przez sztukę. Warszawa: CM PP-P MEN.

Płocka, Weronika. 2012. „Muzykoterapia”. Wychowanie w Przedszkolu.3: 36-39.

Przyrowski, Zbigniew. 1998. „Dysfunkcje w zakresie integracji sensorycznej i deficyty fragmentaryczne

w zespole mózgowego porażenia dziecięcego” w Wychowanie i nauczanie dzieci

z mózgowym porażeniem dziecięcym, pod red. Mazanek, Ewa, 41-60. Warszawa: WSiP.

Rajska, Danuta. 2008. „Twórcza terapia”. Wychowawca 5: 28-29.

Sienkiewicz-Wilowska, Julia, Anastazja. 2012. „Terapeutyczna funkcja muzyki”. Wychowanie

w Przedszkolu 3: 24-28.

Szabatowski, Artur. 2008. „Zabawy i działania plastyczne” w Arteterapia w edukacji i rozwoju

człowieka, pod red. Siemież, Małgorzata i Tomasz, 216-219. Wrocław: Dolnośląska

Szkoła Wyższa.

Szymajda, Agnieszka. 2008. „Wspieranie podmiotowości dziecka z niepełnosprawnością

w procesie terapii muzycznej” w Arteterapia w edukacji i rozwoju człowieka, pod red. Siemież,

Małgorzata i Tomasz, 59-66. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Tomkiewicz-Bętkowska, Aleksandra, Krztoń, Alicja. 2008. ABC pedagoga specjalnego. Kraków:

Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Torłop, Justyna. 2008. „Proces kreatywny w psychoterapii tańcem i ruchem- nośnik zmiany

i integracji” w Arteterapia w edukacji i rozwoju człowieka, pod red. Siemież, Małgorzata

i Tomasz, 40-46. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Uchyła-Zroski, Jadwiga. 2000. „Muzyka i muzykowanie” w Dziecko w świecie sztuki, pod

red. Dymara, Bronisława, 119-132. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Wiatrowska, Leokadia. 2009. Kłopoty z emocjami dzieci. Ścieżki zmian. Toruń: Wydawnictwo

Adam Marszałek.

Wiśniewska, Marta. 2010. Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.

Poradnik dla rodziców i terapeutów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Wolska-Długosz, Małgorzata. 2007. „Terapia pedagogiczna” w Encyklopedia pedagogiczna

XXI wieku , t.VI, pod red. Pilch, Tadeusz, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Zieliński, Paweł. 2011. Relaksacja w teorii i praktyce pedagogicznej. Częstochowa: Akademia

im. Jana Długosza.

##submission.downloads##

Opublikowane

2016-08-09

Numer

Dział

Articles