„Skok w dorosłość”

Autor

  • Małgorzata Pietrzak Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku

Abstrakt

Niniejszy artykuł traktuje o zmianie
hierarchii wartości młodych ludzi związanej
z ich dojrzewaniem. Skok w dorosłość
to osiąganie dojrzałości płciowej, fizycznej,
psychicznej, prawnej i głównie społecznej.
Przewartościowanie hierarchii wartości wyznawanej
przez młodych ludzi związane z ich
dojrzewaniem, a więc skokiem w dorosłość,
zbadano na przykładzie wybranych grup społecznych
tj. licealistów i studentów.
Analizę porównawczą przeprowadzono
na podstawie badań dotyczących stosunku
do wartości przeprowadzonych wśród
płockiej młodzieży licealnej (647 badanych
licealistów w 2006 roku) oraz w grupie studentów
PWSZ w Płocku (137 studentów
w roku 2016).
Na podstawie przeprowadzonych
badań wykazano, że wartości allocentryczne
i prospołeczne są niezmiennie priorytetowe
niezależnie od wieku rozwojowego badanych.
Osiąganie dojrzałości przewartościowuje hierarchię pozostałych badanych wartości. Wraz z osiąganiem dojrzałości społecznej wartości związane z pracą i edukacją dominują u studentów nad przyjemnościowymi – ważnymi dla licealistów. Interesujące są szczegółowe analizy stosunku do poszczególnych wartości zmieniające się wraz z wiekiem ankietowanych. Nastąpił wyraźny wzrost aprobaty dla wartości obywatelskich, edukacyjnych, rodzinnych, związanych z pracą, z władzą wśród studentów w porównaniu do licealistów, spadek ocen nastąpił dla wartości przyjemnościowych i materialnych. Najmniejsza różnica, w opiniach licealistów i studentów, wystąpiła w wartościach allocentrycznych, prospołecznych i kulturalnych. Czynnikami determinującymi rozkład odpowiedzi były: wiek badanych, a więc etap osiągniętej dojrzałości oraz w przypadku licealistów, dodatkowo, profil ich klasy.

Słowa kluczowe: hierarchia wartości,
dojrzałość, wartości allocentryczne, wartości
prospołeczne, wartości przyjemnościowe,
wartości związane z pracą, wartości związane
z edukacją, wartości związane z władzą, wartości
związane z kulturą, wartości obywatelskie,
wartości rodzinne, wartości materialne.

Bibliografia

Brückner Aleksander. 1989. Słownik etymologiczny języka polskiego. Warszawa:

Wydawnictwo Wiedza Powszechna.

Dydycz Antoni. 2010. Pacyfik - Powrót do wartości warunkiem bezpieczeństwa. W Bezpieczeństwo

człowieka a wartości t. II. Aspekty społeczne i polityczne, red. Edward

Jarmoch, Andrzej W. Świderski, Izabela A. Trzpil. Siedlce: Wydawnictwo Akademii

Podlaskiej.

Fatyga Barbara (red.). 2005. Biała Księga młodzieży polskiej. Dwie prawdy o aktywności.

Warszawa: MENiS.

Filipek Agnieszka. 2010. Wartości i ich związek z poczuciem bezpieczeństwa w opinii

studentów. W Bezpieczeństwo człowieka a wartości t. II. Aspekty społeczne i polityczne.

red. Edward Jarmoch, Andrzej W. Świderski, Izabela A. Trzpil. Siedlce:

Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.

Gdula Anna. 2010. „O bezpieczeństwo człowieka jako wartości”. Doctrina. Studia społeczno-

polityczne 7.

Hejnicka-Bezwińska Teresa. 1991. Orientacje życiowe młodzieży. Bydgoszcz: Wydawnictwo

WSP.

Jaczewski Andrzej. 2005. Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Warszawa:

Wydawnictwo Akademickie Żak.

Jan Paweł II. 1994. Przemówienie do uczestników Kongresu Teologów Europy środkowo-

wschodniej w czasie pielgrzymki do Polski. Warszawa: Biuletyn Salezjański

Nostra.

Jarmoch Edward. 2010. Rodzina kolebką wartości. W Bezpieczeństwo człowieka a wartości

t. II. Aspekty społeczne i polityczne, red. Edward Jarmoch, Andrzej W. Świderski,

Izabela A. Trzpil. Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.

Kozaczyński Waldemar. 2007. Edukacja ekologiczna jako stymulator świadomości ekologicznej

społeczności lokalnych. W Czynić świat bardziej bezpiecznym t. II., red.

Agata Cudowska, Jerzy Kunikowski. Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.

Krzyżanowski Leszek J. 1999. O podstawach kierowania organizacjami inaczej: paradygmaty,

modele, metafory, filozofia, metodologia, dylematy, trendy. Warszawa:

PWN.

Kubiak Mariusz. 2007. Świat wartości – światem człowieka. W Czynić świat bardziej

bezpiecznym t. II., red. Agata Cudowska, Jerzy Kunikowski. Siedlce: Wydawnictwo

Akademii Podlaskiej.

Kunikowski Jerzy. 2007. Teoretyczno-metodologiczne podstawy wychowania obronnego.

W Czynić świat bardziej bezpiecznym t. II., red. Agata Cudowska, Jerzy

Kunikowski. Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.

Lewowicki Tadeusz. 1987. Aspiracje dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Łobocki Mieczysław. 2004. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków:

Oficyna Wydawnicza Impuls.

Łobocki Mieczysław. 2007. W trosce o wychowanie w szkole. Kraków: Oficyna Wydawnicza

Impuls.

Mariański Janusz. 1989. Wprowadzenie do socjologii moralności. Lublin: Wydawnictwo

katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Molesztak Aldona. 2007. Zagrożenia człowieka w kontekście odpowiedzialności.

W Czynić świat bardziej bezpiecznym t. I, red. Agata Cudowska, Jerzy Kunikowski.

Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.

Szymański Mirosław J. 2002. Kryzys i zmiana. Studia nad przemianami edukacyjnymi

w Polsce w latach dziewięćdziesiątych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii

Pedagogicznej.

Szymański Mirosław J. 2004. W poszukiwaniu drogi. Szanse i problemy edukacji w Polsce.

Kraków: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.

Szymczak Mieczysław. 1978. Słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo

Naukowe PWN.

Trzpil Izabela Aldona. 2007. Czynić świat odpowiedzialnym. W Czynić świat bardziej

bezpiecznym t. I, red. Agata Cudowska, Jerzy Kunikowski. Siedlce: Wydawnictwo

Akademii Podlaskiej.

Wiśniewska Ewa. 2015. „Praca w hierarchii wartości studentów (na przykładzie Państwowej

Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku)”. Społeczeństwo Edukacja

Język, tom 3.

##submission.downloads##

Opublikowane

2017-10-18

Numer

Dział

Articles