FARGO BRACI COENÓW JAKO LEKCJA ŚWIADOMEGO, ANALITYCZNEGO PODEJŚCIA DO INTERPRETACJI DUALIZMU FAKTU I FIKCJI W AMERYKAŃSKIEJ NARRACJI FILMOWEJ

Autor

  • Jakub Ligor Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku

Abstrakt

Streszczenie
W filmie Fargo Joel i Ethan Coen celowo zacierają granicę pomiędzy fikcją
a faktem manipulując widzem tak, by uwierzył, iż ma do czynienia z niemal dokumentalną
relacją rzeczywistych wydarzeń. Uważna publiczność dostrzeże jednakże, że pozory
realizmu okazują się być kolejną manifestacją typowej dla reżyserów skłonności do ekstremalnej
stylizacji swoich obrazów. Dwoistosć faktu i fikcji podkreślona zostaje tytułem
filmu, który sprytnie kwestionuje znaczenie miasta dla amerykańskiej historii, jak również
poprzez podważenie tradycyjnej ikonografii westernu oraz dekonstrukcję jednego
z kluczowych mitów narodowych – legendy o Paulu Bunyanie. Strategia tall tale (czyli
niestworzonej historii), którą de facto zastosowali reżyserzy, chcąc zadrwić z oczekiwań
widza, pozostaje w zaskakującej zbieżności z niektórymi technikami literatury postmodernistycznej,
która chętnie destabilizuje ontologiczną granicę pomiędzy światem fikcji
a światem realnym; jednocześnie zaś wyraża ona groteskowe poczucie pustki i bezsensu
sfery moralnej, społecznej i kulturowej narodu amerykańskiego, co staje się oczywiste po
rozszyfrowaniu licznych blefów

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA

Altman, Robert. 1971. McCabe i pani Miller. Burbank: Warner Home Video.

Biskind, Peter. 2000. “Joel and Ethan Coen” w Joel & Ethan Coen: Blood Siblings, pod red.

Woods, Paul A., 144-148. London: Plexus Publishing.

Cheshire, Ellen, i John Ashbrook. 2005. Joel and Ethan Coen. Harpenden: Pocket Essentials.

Coen, Joel i Ethan Coen. 1991. Barton Fink. Century City: 20th Century Fox.

Coen, Joel i Ethan Coen. 1994. Hudsucker Proxy. Burbank: Warner Home Video.

Coen, Joel i Ethan Coen. 1996. Fargo. Beverly Hills: MGM.

Defoe, Daniel. 1996. Moll Flanders. Mineola: Dover Publications.

Dorson, Richard M. 1977. American Folklore. Chicago: University of Chicago Press.

Ford, John. 1956. Poszukiwacze. Burbank: Warner Home Video.

Fowles, John. 2004. Kochanica Francuza. London: Vintage Books.

Jarmusch, Jim. 1995. Truposz. Santa Monica: Miramax.

Klady, Leonard. 2000. “Fargo” w Joel & Ethan Coen: Blood Siblings, pod red. Woods, Paul

A., 140-141. London: Plexus Publishing.

Luhr, William G. 2004. The Coen Brothers’ Fargo. Cambridge: Cambridge University Press.

McCarthy, Todd. 2000. “Fargo” w Joel & Ethan Coen: Blood Siblings, pod red. Woods, Paul

A., 142-143. London: Plexus Publishing.

McHale, Brian. 1987. Postmodernist Fiction. London: Routledge.

Robson, Eddie. 2003. Coen Brothers. London: Virgin Books.

Rowell, Erica. 2007. The Brothers Grim: The Films of Ethan and Joel Coen. Plymouth:

Scarecrow Press.

Sharrett, Christopher. 2004. “Fargo, or the Blank Frontier” w The Coen Brothers’ Fargo, pod

red. Luhr, William G., 55-76. Cambridge: Cambridge University Press.

Sterritt, David. 2004. “Fargo in Context: The Middle of Nowhere?” w The Coen Brothers’

Fargo, pod red. Luhr, William G., 10-32. Cambridge: Cambridge University Press.

Waugh, Patricia. 1984. Metafiction. The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction. London:

New Accents.

Woods, Paul A. 2000. Joel & Ethan Coen: Blood Siblings. London: Plexus Publishing.

##submission.downloads##

Opublikowane

2016-08-10

Numer

Dział

Articles