REFLEKSJE NAD CZYTANIEM I NAUCZANIEM WSPÓŁCZESNEJ PROZY AFRO-AMERYKAŃSKIEJ

Autor

  • Izabella Penier Uniwersytet Łódzki

Abstrakt

Streszczenie
Niniejszy esej ma na celu zaprezentowanie zmian, jakie w ostatnich dekadach
zaszły w metodologii badań nad literaturą afro-amerykańską, na przykładzie badań
własnych autorki dotyczących w szczególności pisarek tak zwanego Drugiego Amerykańskiego
Renesansu, których powieści począwszy od lat osiemdziesiątych cieszą się
ogromnym zainteresowaniem w amerykańskich kręgach czytelniczych. Autorka opisuje
jak, teoria Czarnego Atlantyku sformułowana przez brytyjskiego badacza Paula Gilroya
oraz inne teorie postkolonialne, które mają coraz większy wpływ na badaczy zajmujących
się literaturą murzyńską w USA, doprowadziły do zrewidowania jej dotychczasowych
założeń badawczych oraz pozwoliły jej spojrzeć bardziej krytycznie nie tylko na
swoje dotychczasowe publikacje ale również na same powieści będące przedmiotem jej
badań. Esej ukazuje więc jak teoria wpływają na naszą percepcję i interpretację literatury
oraz, w konsekwencji, również na nasze praktyki dydaktyczne.

Bibliografia

BIBLIOGRAPHY

Bhabha, Homi. 1994. The Location of Culture. New York: Routledge.

Christian, Barbara. 1985. “Trajectories of Self-Definition: Placing Contemporary Afro-American

Women’s Fiction.” Conjuring. Black Women, Fiction, and Literary Tradition. Eds. Marjorie

Pryse and Hortense J. Spillers. Bloomington: Indiana University Press.

Culler, Jonathan. 1992. “In Defense of Overinterpretation.” Interpretation and Overinterpretation.

Ed. Stefan Collini. Cambridge: Cambridge University Press.

Eco, Umberto. 1996. “The Author and His Interpreters.” Lecture at The Italian Academy

for Advanced Studies in America. http://www.themodernword.com/eco/eco_author.html

(25.06.2013)

Gates, Henry Louis Jr. 2000. “Canon-Formation, Literary History, and the Afro-Americn

Tradition: from the Seen to the Told.” Falling into Theory: Conflicting Views on Reading

Literature. Boston & New York: Bedford/St. Martin’s.

González Echevarría, Roberto. “Isla a su vuelo fugitiva: Carpentier y el realismo mágico.”

Revista Iberoamericana 40, 86 (1974): 35.

Kenan, Randall. Let the Dead Bury Their Dead. New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1992.

Marshall, Paule. Praisesong for the Widow. New York: Plume Books, 1983.

Morrison, Toni. 1981. Tar Baby. New York: Alfred A. Knopf.

Naylor, Gloria. 1988. Mama Day. New York: Vintage Books, A Division of Random House,

INC.

Penier, Izabella. 2008. Magical Realism in Literary Quest for Afro-American Identity. Łódź:

Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomiczno Humanistycznej w Łodzi.

Richter, David H. 2000. Falling into Theory: Conflicting Views on Reading Literature. Boston

& New York: Bedford/St. Martin’s.

Said, Edward. 1993.Culture and Imperialism. New York: Knopf/Random House.

Selden R., Widdowson P. A Reader’s Guide to Contemporary Literary Theory. Third Edition.

New York, London, Toronto, Sydney, Tokyo, Singapore: Harvester Wheat Sheaf, 1993.

##submission.downloads##

Opublikowane

2016-08-10

Numer

Dział

Articles