Interaktywne nauczanie języka angielskiego w edukacji wczesnoszkolnej
Abstrakt
W obecnych czasach dzieci funkcjonują
na dwóch płaszczyznach. Realnej, na
którą składa się bezpośredni kontakt z druga
osobą, i wirtualnej, w sieci. Nie trzeba dodawać,
ze płaszczyzna wirtualna dla większości
młodych ludzi jest bardziej atrakcyjna.
W związku z powyższym komputer stał się
nieodzownym narzędziem służącym jako
forma rozrywki, pomoc w nauce, relaks. Coraz
częściej zastępuje kontakt z rówieśnikami.
Praca z komputerem nie sprawia uczniom
żadnego kłopotu, a środowisko online jest ich
naturalnym środowiskiem. Dlatego nauczyciele,
zwłaszcza języków obcych, decydują
się na korzystanie z interaktywnych środków
dydaktycznych, gdyż dzięki temu nauka jest
przyjemnością i świetną zabawą dla ucznia,
nauczyciela, a także rodziców.
W artykule podkreślam, kluczową
rolę interaktywnych środków w edukacji,
gdyż oddziałują one na wiele zmysłów, łącząc
w sobie obraz i dźwięk oraz zmuszają odbiorcę
do aktywności, a przede wszystkim łączą
naukę języka obcego z zabawą oraz wymieniam
zalety i wady ich stosowania. Co więcej,
prezentuję niektóre interaktywne materiały
w nauce języka angielskiego w edukacji
wczesnoszkolnej podkreślając, iż różnorodność
ćwiczeń, wspaniała grafika i animacje
oraz tematy z kręgu zainteresowań dziecka
czynią nowoczesne metody nauczania języków
obcych niezwykle atrakcyjnymi i efektywnymi.
Słowa kluczowe: interaktywność,
metody, nauczanie języka angielskiego, edukacja
wczesnoszkolna, technologie informacyjno-
komunikacyjne.
Bibliografia
Bibliografia:
Brześkiewicz Zbigniew. 2005. Jak łatwo i skutecznie uczyć się języków obcych. Warszawa:
Studio Astropsychologii.
Chudak Sebastian. 2003. „World Wide Web jako Źródło interesującego i wartościowego
materiału na lekcje języka niemieckiego”. Języki Obce w Szkole, nr 3.
Cwanek-Florek Ewa. 2003. „Multimedialne programy dydaktyczne w nauczaniu języka
niemieckiego”. Języki Obce w Szkole, nr 2.
Daniel Alina. 2013. Technologie informacyjne i komunikacyjne w edukacji. Rzeszów:
PBW
Florkiewicz-Borkowska Marta. 2010. Wykorzystanie TIK na lekcjach niemieckiego na
II etapie edukacyjnym. W Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego
w przedszkolach i szkołach. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Hofman Agata. 2009a. Dzieci sieci – technologie informacyjno-komunikacyjne – jak
nie zgubić wartości i przygotować dzieci do funkcjonowania w społeczeństwie
przyszłości. W Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki,
red. Dorota Sikora-Banasik. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia
Nauczycieli.
Hofman Agata. 2009b. Interdyscyplinarne nauczanie języka angielskiego z zastosowaniem
technologii informacyjnej, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Jaros Izabela. 2003. „Gry i zabawy z wykorzystaniem tablicy multimedialnej”. Języki
Obce w Szkole, nr 2.
Jaros Izabela, Raulinajtys Anna. 2009. Środki dydaktyczne wykorzystywane w nauczaniu
dzieci. W Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki,
red. Dorota Sikora-Banasik. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia
Nauczycieli.
Jung Lothar. 2001. 99 Stichwörter zum Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Ismaning:
Max Hueber Verlag.
Kupisiewicz Czesław. 2005. Podstawy dydaktyki. Warszawa: WSiP.
Martin Daniel. 2009. Activities for Interactive Whiteboar. London: Helbling Languages.
Szałek Marek. 2004. Jak motywować uczniów do nauki języka obcego? Poznań: Wagros.
Szczepanik Agnieszka. 2013. „TIK w edukacji wczesnoszkolnej”. Trendy, nr 2.
Tokarz Dominika. 2012. „Wykorzystywanie narzędzi TIK na lekcjach języka angielskiego
na przykładzie projektów e-Twinning”. Języki obce w szkole, nr 4.
[www 1] https://quizlet.com/ (dostęp: 17.08.2017)
[www 2] http://pl.padlet.com (dostęp: 12.08.2017)
[www 3] www.livebinders.com/ (dostęp: 15.08.2017)