Gangnam Style jako satyryczne narzędzie komentowania problematycznych kwestii
Abstrakt
Gangnam Style bezprecedensowo
ośmiesza egoizm, konsumpcjonizm i życie
w luksusie, łamiąc społeczno-kulturowe normy.
Parodie teledysku, głównie z regionu Bliskiego
Wschodu, stanowią kreatywną formę
wyrażania frustracji dotyczącej religii, społeczeństwa
i polityki. Teledysk sprzyja nierespektowaniu
tabu, zachęca do krytykowania
i ośmieszania konkretnych osób i nieodpowiednich
zachowań.
Słowa kluczowe: Gangnam Style,
glokalizacja, aktywna publiczność, Bliski
Wschód, Brazylia
Bibliografia
Bibliografia:
Błąd Łukasz. 2013. Satyra polityczna w festiwalowych i telewizyjnych programach grup
kabaretowych w latach 1989-2007. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Borges de Castilho Virgine. 2014. „South Korean Pop Style: The Main Aspects of Manifestation
of Hallyu in South America”. Kwave Brazil nr 5.
Dąbrowska Anna. 2009. Tabu w języku i kulturze. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu
Wrócławskiego.
Katzenstein Peter. 2005. A World of Regions: Asia and Europe in the American Imperium.
New York: Cornall University Press.
Khazzoom Aziza. 1999. „Western Culture, Ethnic Labeling and Social Closure: The
Background of Ethnic Inequality in Israel”. Tłum. Levkowitz Alon. Israely
Sociology nr 1.
Kim Bok-rae. 2015. „Past, Present and Future of Hallyu (Korean Wave)”. American
International Journal of Contemporary Research nr 5.
Klimowicz Mieczysław. 1990. Literatura oświecenia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo
Naukowe.
Levkowitz Alon. 2012. „Korea and the Middle East Turmoil: A Reassessment of South
Korea-Middle East Relations”. Korean Journal of Defense Analysis nr 24.
Livingstone Sonia. 2004. „The Challenge of Changing Audiences: Or, What is the Audience
Researcher to do in the Age of the Internet?”. European Journal of Communication
nr 19.
Lyan Irina, Levkowitz Alon. 2015. „From Holy Land to ‘Hallyu Land’: The Symbolic
Journey Following the Korean Wave in Israel”. The Journal of Fandom Studies
nr 3.
Mateja Magdalena. 2014. Satyra polityczna w mediach. Wolność słowa a tabu śmierci.
W W nowomedialnej przestrzeni: dziennikarze, celebrycie, politycy, red. Jeziński
Marek, Mateja Magdalena, Wojtkowski Łukasz. Toruń: Wydawnictwo Naukowe
Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Robertson Roland. 1995. Glocalization: Time-Space and Homogeneity-Heterogeneity.
W Global Modernities, red. Featherstone Mike, Lash Scott i Robertson Roland.
London: SAGE Publications Limited.
Shifman Limor. 2013a. Memes in Digital Culture, Massachusetts: The MIT Press Essential
Knowledge Series.
Shifman Limor. 2013b. „Memes in a Digital World: Re-Consoling with a Conceptual
Troublemaker”. Journal of Computer Mediated Communication nr 18.
Szatrawska Izabela. 2010. Dyskretny urok zakazanego. Tabu w mediach. W Dyskretny
urok zakazanego, red. Godzic Wiesław. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie
i Profesjonalne.
Tuk William. 2012. The Korean Wave: Who are Behind the Success of Korean Popular
Culture?. Leiden: Leiden University.
Zaremba Maciej. 2012. „Memy Internetowe (2010-2011)”. Media i Społeczeństwo nr 2.
[www1] https://www.youtube.com/watch?v=9FtZkVRkusQ (dostęp: 03.07.2017).
[www2] https://www.youtube.com/watch?v=2Sar5WT76kE (dostęp: 03.07.2017).
[www3] https://www.youtube.com/watch?v=O_8EbkV8aV8 (dostęp: 03.07.2017).
[www4] http://www.koreatimesus.com/korean-dramas-find-new-market-in-central-south-
americas/ (dostęp: 03.07.2017).
[www5] https://www.youtube.com/watch?v=mL_I0efTdf8 (dostęp: 03.07.2017).
[www6] https://www.youtube.com/watch?v=7lYaZZd0GIU (dostęp: 03.07.2017).
[www7] https://www.youtube.com/watch?v=CNhTEK4OoU8 (dostęp: 03.07.2017).
[www8] https://www.youtube.com/watch?v=eYMh09vPwdM (dostęp: 03.07.2017).
[www9] https://www.youtube.com/watch?v=3zr2gzdPl3M (dostęp: 03.07.2017).
[www10] https://www.youtube.com/watch?v=4ubOaIhlRX0 (dostęp: 03.07.2017).
[www11] https://www.youtube.com/watch?v=RMh3R3ki41o (dostęp: 03.08.2017).
[www12] https://www.youtube.com/watch?v=K6uHeIW3niw (dostęp: 03.07.2017).