Samuel Beckett a Irlandia
Abstrakt
DOI: 10.19251/sej/2018.8(4)
Artykuł omawia wybrane zagadnienia dotyczące związków Samuela Becketta z Irlandią. Urodzony w tym kraju słynny Noblista, spędził we Francji większość swego życia twierdząc, że woli Francję w okresie wojny od Irlandii w czasie pokoju. Jego niechęć do kraju wyraziła się nie tylko tym, że go opuścił na stałe, ale również w postawie w momencie otrzymania nagrody Nobla, kiedy to kategorycznie sprzeciwił się, aby w związku z nieobecnością na uroczystości, nagrodę odebrał w jego imieniu Ambasador Irlandii, co było zwyczajową regułą. Mimo niechęci Becketta do kraju ojczystego, w jego twórczości dają się zauważyć pewne elementy irlandzkości, z których najważniejsze to upodobanie do narracji, cecha typowa dla dramaturgii irlandzkiej, postaci niektórych kobiet czy też rodzime nazwy geograficzne oraz odniesienia do tradycji kulturowych.
Słowa kluczowe: Beckett, Irlandia, Francja, dramat, narracja, kultura
Bibliografia
Bibliografia:
Ackerley, C. J., Gontarski S. E. 2006. (red.) The Faber Companion to Samuel Beckett.A Reader’s Guide to His Works, Life and Thought. London: Faber & Faber.
Bair Deirdre. Samuel Beckett. 1980.A Biography. New York and London: Harcourt Brace Jovanovich.
Beer Ann. 1996. Beckett’s Bilingualism. W The Cambridge Companion to Beckett, red. John Pilling. Cambridge: Cambridge University Press. 209-211.
Beckett Samuel. 1984. All That Fall. W Collected Shorter Plays. London, Boston: Faber & Faber. 9-39.
Beckett Samuel. 1983. Censorship in the Saorstat. W Disjecta. Miscellaneous Writings and a Dramatic Fragment. London: John Calder. 84-88.
Beckett Samuel. 1983. Dante… Bruno, Vico… Joyce. W Disjecta. Miscellaneous Writings and a Dramatic Fragment. London: John Calder. 19-33.
Beckett Samuel. 1973. En attendant Godot.Paris: Les Editions Minuit.
Beckett Samuel. 1988. Którzy upadają. W Dzieła dramatyczne. tłum. Antoni Libera. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. 429-469.
Beckett Samuel. 2009. The Letters of Samuel Beckett. 1929-1940. red. Martha Dow Fehsenfeld and Lois More Overbeck. Cambridge: Cambridge University Press.
Beckett Samuel. 1987. Proust and Three Dialogues with George Duthuit. London: John Calder.
Beckett Samuel. 1999. Proust. W Wierność przegranej. wybór i opracowanie Antoni Libera. tłum. Antoni Libera. Kraków: Wydawnictwo Znak. 31-89.
Beckett Samuel. 1999. Dante… Bruno, Vico… Joyce. W Wierność przegranej. wybór i opracowanie Antoni Libera. tłum. Antoni Libera. Kraków: Wydawnictwo Znak. 5-30.
Beckett Samuel. 1983. Recent Irish Poetry. W Disjecta. Miscellaneous Writings and a Dramatic Fragment. London: John Calder. 70-76.
Beckett Samuel. 1969. Waiting for Godot. London: Faber and Faber.
Bryden Mary. 1998. Samuel Beckett and the Idea of God. Houndmills and London: MacMillan Press.
Butler Lance St John. 1992. A Mythology with which I Am Perfectly Familiar: Samuel Beckett and the Absence of God. W Irish Writers and Religion, red. Robert Welch. Gerrards Cross, Buckinghampshire: Colin Smythe. 169-184.
Cronin Anthony. 1996. Samuel Beckett. The Last Modernist. London: Harper Collins Publishers.
Deane Seamus. 1984. Introduction. W Selected Plays of Brian Friel. London: Faber & Faber.
Driver Tom. 1961. “Beckett by the Madelaine.” Columbia Forum. Vol. 4, no. 3 (Summer): 21-25.
Gierow Karl Ragnar. 2011. “Presentation Speech.”. (Accessed 24. V 2011).
Grene Nicholas. 2003. The Spaces of Irish Drama. W Kaleidoscopic Views of Ireland. red. Munira H. Mutran & Laura P. Z. Izarra. Sao Paulo: Humanitas, Universitade de Sao Paulo. 53-73.
Harrington John P. 2004. Samuel Beckett and the Countertradition. W Cambridge Companion to Twentieth Century Irish Drama. red. Shaun Richards. Cambridge: Cambridge University Press. 164-176.
Harrington John P. 1991. The Irish Beckett. W Modern British Drama. New York, London: Norton & Company. 545-560.
Kearney Richard. 2006. Navigations; Collected Irish Essays 1976-2006. Syracuse, New York: Syracuse University Press.
Kenner Hugh. 1983. A Colder Eye. The Modern Irish Writers. New York: Knopf.
Kilroy Thomas. 2006. The Early Plays. W Cambridge Companion to Brian Friel. red.Anthony Roche. Cambridge: Cambridge University Press. 6-17.
Knowlson James. 1996. Damned to Fame. The Life of Samuel Beckett. New York: Simon & Schuster.
Knowlson James. 1992. Samuel Beckett’s Theatrical Notebooks. Krapp’s Last Tape.London: Faber and Faber.
Libera Antoni. 1988. Wstęp i objaśnienia tłumacza. W Samuel Beckett. Dzieła dramatyczne. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Mercier Vivian. 1977. Beckett/Beckett.Oxford: Oxford University Press.
McDonald Rónán. 2009. The Cambridge Introduction to Samuel Beckett. Cambridge: Cambridge University Press.
Morin Emilie. 2009. Samuel Beckett and the Problem of Irishness. London: Palgrave Macmillan.
Morrison Kristin. 1983. Canters and Chronicles. The Use of Narrative in the Plays of Samuel Beckett and Harold Pinter. Chicago & London: The University of Chicago Press.
Shenke, Israel. 1976. An Interview with Beckett (1956). W Samuel Beckett. The Critical Heritage. red. Lawrence Graver and Raymond Federman. London: Routledge and Kegan Paul, 146-149.
Szczawińska Weronika. 2004. „Opowiadać, żeby żyć”. Dialog 5: 67-76.
Uchman Jadwiga. 1984. The Identity of Godot - An Unsolved Puzzle? W Studies in English and American Literature. red. Maria Edelson, Irena Janicka-Świderska, Jolanta Nałęcz-Wojtczak, Philip Sturgess and Adela Styczyńska. Warszawa-Łódź: PWN. 45-48.
Whitelaw Billie. 1996. . . .Who He. An Autobiography. London: Hodder and Stoughton.
Woodthorpe Peter. 2006. On the British Premiére of „Waiting for Godot”. W Beckett Remembering. Remembering Beckett. Uncollected Interviews with Samuel Beckett & Memories of Those Who Knew Him. red. James Knowlson and Elizabeth Knowlson. London: Bloomsbury. 121-124.
Worth Katharine. 1978. The Irish Drama of Europe from Yeats to Beckett. Atlantic Highlands: Humanity Press.
Zeifman Hersh. 1975. Religious Imagery in the Plays of Samuel Beckett. W Samuel Beckett. A Collection of Criticism. red. Ruby Cohn. New York: McGraw-Hill. 85-94.