WZAJEMNE GRUPOWE OCENIANIE JĘZYKA MÓWIONEGO W SIECI ZA POMOCĄ ELEKTRONICZNYCH SYSTEMÓW WSPIERANIA PODEJMOWANIA DECYZJI

Autor

  • Przemysław Krakowian Katedra Języka Angielskiego i Językoznawstwa Stosowanego, Uniwersytet Łódzki

Abstrakt

Streszczenie
Chociaż nacisk na rozwijanie umiejętności mówienia w języku obcym według Europejskiego
Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ) wydaje się być powszechnym
trendem w całej Europie, miejsce i uwaga jaką poświęca się umiejętnościom mówienia
w znakomitej większości szkół europejskich jest mniejsza niż na to zasługują. Składa
się na to szereg rozmaitych czynników, z których jeden dotyczy faktu, że umiejętności
językowe nabywane są powoli, wymagają czasu i wysiłku, a jednocześnie brak wyraźnych
efektów wydatkowanych nakładów pracy, oraz wreszcie nie sprzyja temu taka konstrukcja
materiałów do nauczania, gdzie zwraca się uwagę na takie składniki i komponenty
nauczania, które są bardziej namacalne. Aplikacja internetowa przedstawiona poniżej stanowi
ciekawy sposób na uporanie się z tym problemem, pozwalając nauczycielom na
wspólne, grupowe i wzajemne dokonywanie ocen umiejętności mówienia w środowisku
internetowym. Głównym założeniem tej aplikacji jest networking między nauczycielami
z rozmaitych instytucji edukacyjnych w celu stworzenia wspólnoty eksperckiej, która
pozwoli na walidację ocen języka mówionego i stanowić będzie dla nich narzędzie za
pomocą, którego będą dzielić się materiałami audio i wideo zawierającymi wyczerpujące
oceny wypowiedzi ustnych w języku obcym. Ten artykuł ma na celu zaprezentowanie tej
aplikacji, jej wewnętrznej logiki oraz podstaw procedury tworzenia adnotowanych próbek
języka mówionego w środowisku internetowym przy udziale społeczności eksperckiej,
której wysiłki stanowić mają gwarancję trwałości funkcjonowania takiego systemu oceniania
języka mówionego.
Słowa kluczowe: ocenianie mówienia, ocenianie przez sieć, testowanie wspomagane
komputerowo, elektroniczne systemy wspierania podejmowania decyzji, banki wiedzy

Bibliografia

Bibliografia

Bachman, Lyle and Adrian Palmer. Language Assessment in Practice. Oxford: Oxford University,

Brindley, Geoff. “Language assessment and teacher development.” Paper presented at the International

Conference on Teacher Education, City Polytechnic of Hong Kong, April 17–19,

http://www.mq.edu.au/about_us/faculties_and_departments/faculty

_of_human_sciences/linguistics/linguistics_staff/honorary_staff/associate_professor_geoff_

brindley/papers (access date November 5, 2015).

Brooks, Lindsay. “Interacting in pairs in a test of oral proficiency: Co-constructing a better

performance.” Language Testing, 26(3) (2009): 341–366.

Hildreth, Paul M. and Chris Kimble. Knowledge Networks: Innovation Through Communities

of Practice. Hershey: Idea Group Inc. (IGI), 2004.

Meeker, Heather J. The Open Source Alternative: Understanding Risks and Leveraging Opportunities.

Hoboken, New Jersey: John Wiley and Sons, 2008.

Saint-Onge, Hubert and Debra Wallace. Leveraging communities of practice for strategic

advantage. Burlington: Butterworth-Heinemann, 2003.

Stiggins, Richard. “Assessment crisis: The absence of assessment for learning.” Phi Delta Kappan

(10), (2002): 758–765 https://www.pdkintl.org/kappan/k0206sti.htm (access date

November 5, 2015)

Wenger, Etienne, Richard Arnold McDermott and William Snyder. Cultivating communities of

practice: a guide to managing knowledge. Boston: Harvard Business Press, 2002.

Wenger, Etienne. Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. Cambridge: CUP,

[www 1] http://webcef.eu

[www 2] http://filolog.uni.lodz.pl/krakowian/course_files/missingcd.iso

##submission.downloads##

Opublikowane

2016-08-11

Numer

Dział

Articles