DZIAŁANIA O CHARAKTERZE BIBLIOTERAPEUTYCZNYM REALIZOWANE W RAMACH ĆWICZEŃ ZE STUDENTAMI KIERUNKU PEDAGOGIKA W PAŃSTWOWEJ WYŻSZEJ SZKOLE TECHNICZNO-EKONOMICZNEJ W JAROSŁAWIU

Autor

  • Beata Jagieła

Abstrakt

Tematem niniejszego artykułu jest wykorzystanie biblioterapii rozwojowej, jako
narzędzie pracy z młodymi ludźmi. Poprzez pryzmat ich własnych spostrzeżeń
(test), zostanie naświetlona osobotwórcza funkcja kontaktu z literaturą. Literatura
piękna bowiem bez wątpienia wywiera wpływ na człowieka, zwłaszcza na początku
jego podróży przez życie, nakreśla jego priorytety, wytycza azymut życiowych
celów i poszukiwań. Dzięki niej człowiek zdobywa esencjonalną wiedzę o otaczającym
świecie i ludziach wzbogaconą niejednokroć o gotową puentę. Udział
literatury w rozwoju osobowości człowieka jest niepodważalny i nie do przecenienia.
Czy jednak współcześni młodzi ludzie wystarczająco doceniają jego rolę?
Czy obecna kultura oparta o nieskomplikowany, lapidarny przekaz obrazkowy nie
odsunęła kontaktu z książką na plan dalszy? Jeśli tak, to czy istnieją narzędzia
pozwalające ten proces odwrócić? Autorka artykułu postara się odpowiedzieć na te
pytania w oparciu o praktykę działań o charakterze biblioterapeutycznym, realizowanych
w ramach zajęć z przedmiotu Arteterapia ze studentami III roku kierunku
Pedagogika Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno - Ekonomicznej w Jarosławiu,
których celem jest kształtowanie pozytywnych postaw w stosunku do literatury,
jako do narzędzia samopoznania i pogłębiania wiedzy o świecie.

Bibliografia

Bibliografia

Binkermajer, Aleksander. 1971. Encyklopedia wiedzy o książce. Wrocław: Zakład

Narodowy im. Ossolińskich.

Dykcik, Władysław. 2001.,,Poszukiwanie nowatorskich i alternatywnych koncepcji

indywidualnej rehabilitacji oraz społecznej integracji osób niepełnosprawnych

aktualnym wyzwaniem praktyki edukacyjnej”: Nowatorskie i alternatywne metody

w praktyce pedagogiki specjalnej, pod red. Władysława Dykcika i Barbary Szymkowiak.

Poznań: WNUAM.

Jagieła, Beata. 2012. Arteterapia z wykorzystaniem plastyki. Próba klasyfikacji form,

metod i technik przez pryzmat działalności Specjalistycznego Psychiatrycznego Zespołu

Opieki Zdrowotnej im. prof. Antoniego Kępińskiego w Jarosławiu. Jarosław:

Wydawnictwo PWSTE w Jarosławiu.

Janicki, Andrzej. 1990.,,Znaczenie sztuki dla zdrowia psychicznego”: Arteterapia,

pod red. Hanek L., Pasella M. Zeszyt Naukowy nr 57. Wrocław: Wydawnictwo Akademii

Muzycznej.

Konieczyńska, Zuzanna. 1990.,,Arteterapia i psychorysunek w terapii klinicznej”:

Arteterapia, pod red. Hanek L., Pasella M. Zeszyt Naukowy nr 57. Wrocław: Wydawnictwo

Akademii Muzycznej.

Krzemińska, Wanda. 1973. Literatura piękna a zdrowie psychiczne, Warszawa: Państwowy

Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Kulczycki, Marian, 1990.,,Arteterapia i psychologia kliniczna”: Arteterapia, pod

red. Hanek L., Pasella M. Zeszyt Naukowy nr 57. Wrocław: Wydawnictwo Akademii

Muzycznej.

Molicka, Maria. 2002. Bajkoterapia. O lekach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań:

Media Rodzina.

Społeczeństwo. Edukacja. Język TOM 1

Szulc, Wita. 2001. Sztuka w służbie medycyny. Od antyku do postmodernizmu, Poznań:

Wydawnictwo AM.

Tomasik, Ewa. 1997.,,Biblioterapia jako metoda pedagogiki specjalnej”, Wybrane

zagadnienia z pedagogiki specjalnej, pod. Red. Tomasik Ewy. Warszawa: WSPS.

Wojciechowski, Andrzej. 1992.,,Wspólny świat twórczości”, Zeszyty Artystyczne

PWSSP, nr 6.

##submission.downloads##

Opublikowane

2016-07-08

Numer

Dział

Articles