SENS ŻYCIA W ANALIZIE EGZYSTENCJALNEJ I LOGOTERAPII. IMPLIKACJE PEDAGOGICZNE
DOI:
https://doi.org/10.19251/sej/2021.14.1(1)Słowa kluczowe:
sens, analiza egzystencjalna, logoterapia, pedagogikaAbstrakt
Problematyka sensu życia jest niezwykle ważna. Jest to zagadnienie, które warto podejmować, zwłaszcza w czasach obecnego kryzysu moralnego, który prowadzi do zagubienia sensu życia. W szybko zmieniającym się świecie poszerzają się kręgi osób poddających się uczuciom bezsensu życia, wzrasta ilość tzw. egzystencjalnych frustracji. Kryzys sensu życia i odczuwanie bezsensu rodzą się we współczesnych warunkach na skutek różnorodnych rozczarowań, ale także przede wszystkim na skutek negatywnych przemian w sferze wartości, norm i właściwego, pogłębionego rozumienia pojęcia osoby. Jednak z praktycznego punktu widzenia pozostaje ważny problem, jak zagadnienie sensu życia ożywić w wychowaniu, w działalności edukacyjnej, i w myśleniu pedagogicznym, jak — w ten sposób — pomóc ludziom wchodzić na drogę, która nie prowadzi do nicości, lecz ku pełni bytu i życia.
Propozycję taką próbuje przedstawić autor, dokonując próby odczytania pedagogicznych implikacji w analizie egzystencjalnej oraz w myśli twórcy koncepcji logoteorii i logoterapii Victora E. Frankla – psychiatry, psychoterapeuty i filozofa, twórcy „III Wiedeńskiej Szkoły Psychoterapii”.
Bibliografia
Adler, Alfred. 2013. Sens życia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Benner, Dietrich. 2005. Allgemeine Pädagogik. Eine systematisch-problemgeschichtliche Einführung in die Grundstruktur pädagogischen Denkers und Handelns, München- Weinheim: Juventa Verlag.
Bocheński, M. Józef. 1984, O sensie życia. Znak nr 2/32, s. 38-46.
Böckmann, Walter. 2001. Sinn-orientierte Leistungsmotivation und Mitarbeiterfűhrung. Ein Beitrag der Humanistischen Psychologie, insbesondere der Logotherapie nach Viktor E. Frankl. Zum Sinn-Problem der Arbeit. Stuttgart: Enke Verlag.
Chojniak, Arleta. 2003. Człowiek i sens. Frankla koncepcja autotranscendencji. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Dienelt, Karl. 2015. Pädagogische Antropologie. Eine Wissenschaftsteorie. Köln-Wiemar- Wien: A. Henn Verlag.
Fizzotti, Eugenio. 2011. Vuoto esistenziale e ricerca di senso. Roma: LAS.
Fizzotti, Eugenio. 2003. Alla ricerca del senso. Antropologia e logoterpia, San Cataldo- Caltanissetta nr 3, s. 34-52.
Frankl, Viktor E. 2016. Der Wille zum Sinn. Wien: Hogrefe Verlag.
Frankl, Viktor E. 1980. Der Mensch vor der Frage nach dem Sinn. Empirische und Klinische Befunde. W: Glaube und Wissen, red. Hubert Huber i Oskar Schatz, 54-91. Wien, Freiburg, Basel: Piper Verlag.
Frankl, Viktor E. 1981. Die Sinnfrage in der Psychotherapie. Műnchen: R. Pieper & Co. Verlag.
Frankl, Viktor E. 1987. Der Mensch vor der Frage nach dem Sinn. Eine Auswahl aus dem. Műnchen: R. Pieper & Co. Verlag.
Frankl, Viktor E. 1991. Der leidende Mensch. Anthropologische Grundlagen der Psychotherapie. Bern: Hans Huber Verlag.
Frankl, Viktor E. 2010. Wola sensu. Założenia i zastosowanie logoteratpii, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Heitger, Marian. 1983. Beiträge zu einer Pädagogik des Dialogs. Eine Einführung. Mit einem Beitrag von Ines M. Breinbauer. Wien: Franz Deuticke Verlag.
Heitger, Marian. 1997. Kritische Anfragen der Pädagogik an die Therapie. W: Pädagogik und Psychotherapie – Ihr gemeinsamer Dienst für eine gesündere Gesellschaft, red. Heinrich Rothbucher i Franz Wurst, 32-63. Salzburg: Brigg Pädagogik Verlag.
Heitger, Marian. 1991. Die Abrichtung des Menschen. Von der Gefahr Gegenwärtiger Pädagogik ihr Subjekt zu verlieren. Vierteljahresschrift für wissenschaftliche Pädagogik, nr 1. Jg. 62, s. 41-51.
Heitger, Marian. 2003. Lehrer sein heute. Innsbruck: Werkbund-Verlag.
Krąpiec, Mieczysław A. 2005. Człowiek jako osoba. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Kühn, Erwin. 2005. Pädagogik aus Verantwortung. Überlegungen zur Aktualität prinzipiengeleiteter Erziehung in der Schule. Frankfurt am Mein: Springer Verlag.
Längle, Alfred. 1999. Wege zum Sinn. Logotherapie als Orientierungshilfe. München: Piper Verlag.
Michalski, Jarosław. 2004. Edukacja i religia jako źródła rozwoju egzystencjalno-kognitywnego. Studium hermeneutyczno-krytyczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Michalski, Jarosław T. 2011. Sens życia a pedagogika. Impulsy myśli Viktora E. Frankla. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Nanni, Carlo. 2007. Introduzione alla filosofia dell’educazione. Profesione pedagogista teorico?. Roma: LAS.
Petzelt, Anton. 1991. Grundfragen der Erziehung. Wien: Lambertus Verlag.
Petzelt, Anton. 2002. Wissen und Haltung. Eine Untersuchung zum Begriff der Bildung. Freiburg: Quelle und Meyer Verlag.
Petzelt, Anton. 2003. Von der Frage. Ein Studie zum Begriff der Bildung. Freiburg: Quelle und Meyer Verlag.
Picchi, Mario. 2019. Progetto Uomo. Milano: Editrice La Scuola.
Popielski, Kazimierz. 2004. Noo-logoterapia. Elementy wprowadzenia. Lublin: Wydawnictwo Naukowe KUL.
Popielski, Kazimierz. 2008. Psychologia egzystencji. Wartości w życiu człowieka. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Śliwerski, Bogusław. 2011. Klinika akademickiej pedagogiki. Kraków: Wydawnictwo IMPULS.
Wicki, Bernerd. 1991. Die Existenzanalyse von Viktor E. Frankl als Beitrag zu einer anthropologisch fundierten Pädagogik. Bern– Stuttgart: Verlag Paul Haupt.
Wolicki, Marian. 2006. Człowiek w analizie egzystencjalnej Viktora Emila Frankla. Lublin: Wydawnictwo Naukowe KUL.