RELACJE MŁODYCH LUDZI (18-25) Z ICH RODZICAMI W CZASIE PANDEMII COVID-19

Autor

DOI:

https://doi.org/10.19251/sej/2021.13(12)

Słowa kluczowe:

COVID-19, relacje rodzinne, młodzież, drzewa klasyfikacyjne

Abstrakt

Relacje młodych osób z rodzicami ulęgają zmianie na przestrzeni wspólnego życia rodzinnego. Młode osoby gotowe do opuszczenia domu rodzinnego zazwyczaj posiadają już wypracowane wzorce komunikacji z rodzicami. Czas pandemii COVID-19 zmienił naturalny bieg wielu zachodzących w społeczeństwie procesów, w tym dynamikę relacji rodzinnych. Część młodych osób zmuszona została do powrotu do domu rodzinnego, a ich motywacja była zewnątrzsterowna, to mogło wpłynąć na jakość relacji między młodymi osobami a ich rodzicami. Podjęty w niniejszym artykule problem badawczy brzmiał: Jakie zmiany zachodzą w relacjach młodych osób z ich rodzicami w sytuacji powrotu do domu rodzinnego ze względu na pandemię COVID-19? Określamy zmienne warunkujące zależności dla cech jednostki takich jak poszerzanie i przyjmowanie pochodzące z kwestionariusza CEI-II. Pozostałe zmienne to: wiek, płeć oraz ocena relacji z rodzicami przed pandemią COVID-19 i w jej trakcie, czas spędzony na rozmowach z rodzicami przed pandemią i w jej trakcie, tematy -podejmowane w rozmowach z rodzicami, obszary konfliktowe w relacjach z rodzicami oraz pojawiające się emocje wobec rodziców. Narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankietowy. Badaną populację stanowiły osoby w wieku 18-25, a próba badawcza to 568 osób z całej Polski. Badanie przeprowadzone zostało metodą CAWI. Zastosowano miary zależności dla cech porządkowych, testy nieparametryczne (test Wilcoxona dla par obserwacji) oraz drzewa klasyfikacyjne w celu określenia klasyfikacji jakościowej relacji z rodzicem w kontekście uzyskiwania wysokich wyników w kategoriach poszerzania wiedzy i doświadczeń oraz przyjmowania niepewnego i nieprzewidywalnego charakteru życia codziennego. Główne wyniki badań prowadzą do rozstrzygnięcia wskazującego, że relacje młodych osób z matką w czasie pandemii, w subiektywnej ocenie, nieznacznie się pogorszyły, a relacje z ojcem nie uległy zmianie. Osoby, które uzyskują wysokie wyniki w kategorii poszerzanie mają lepsze relacje z rodzicami niż osoby o niskich i średnich wynikach.

Bibliografia

Bakiera, Lucyna. 2008. Rozwojowe współoddziaływanie pokoleń w rodzinie. Rodzice w wieku średnim i dorastające dzieci. Psychologia Rozwojowa, 13 (1), s. 25-37.

Berlyne Daniel. E. 1971. Aesthetics and psychobiology. New York: Appleton-Century-Crofts;

Duvall EM. 1977. Marriage and Family Development, Philadelphia.

Goldneberg, Herbert, Goldneberg, Irene, 2006. Terapia rodzin. Kraków.

Jaskulska, Sylwia. 2013. „Rytuał przejścia” jako kategoria analityczna. Przyczynek do dyskusji nad badaniem rytualnego oblicza rzeczywistości szkolnej. Studia edukacyjne nr 26. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 79-97.

Kaczmarek, Ł, et al. 2013. Who self-initiates gratitude interventions in daily life? An examination of intentions, curiosity, depressive symptoms, and life satisfaction. W: Personality and individual differences. Dostęp: 13.12.2020

https://www.academia.edu/11787820/Who_self_initiates_gratitude_interventions_in_daily_life_An_examination_of_intentios_curiosity_depressive_symptoms_and_life_satisfaction.

Kaczmarzyk, Marek. 2018. Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu. Słupsk: Dobra Literatura.

Kagitcibasi, Cigdem. 1996. Family and Human Development across Cultures: A View from the Other Side. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers

Karmolińska, Ewa. 2009. Młodzież ze środowisk zagrożonych marginalizacją wobec własnej przyszłości. Poznań-Leszno.

Karmolińska-Jagodzik, Ewa. 2019. Dialogi międzygeneracyjne. Komunikacja młodzież z rodzicami. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kashdan Todd B. et al. 2009. The Curiosity and Exploration Inventory-II: Development, Factor Structure and Psychometrics. Dostęp: 13.12.2020.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2770180/

Larose Daniel T. 2006. Odkrywanie wiedzy z danych. Wprowadzenie do eksploracji danych. Warszawa: PWN.

Liberska, Hanna. 2004. Perspektywy temporalne młodzieży. Wybrane uwarunkowania. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Nuttin Joseph. 1985, Future time perspective and motivation. Theory and research method. Leuven: Leuven University Press

Wysocka, Ewa. 2011. Kwestionariusz nastawień intrapersonalnych, interpersonalnych i nastawień wobec świata (KNIIŚ). Kraków: MEN. http://www.wybieramzawod.pl/public/poradniki/Podr_NIIS_ponadgim.pdf. Dostęp: 19.01.2021.

Serwis Rzeczypospolitej Polskiej. 2020. Od dziś wprowadzimy stan zagrożenia epidemicznego

https://www.gov.pl/web/koronawirus/od-dzis-wprowadzimy-stan-zagrozenia-epidemicznego. Dostęp: 10.12.2020

GUS. 2019. Szkolnictwo wyższe w roku akademickim 2018/2019. https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5488/8/6/1/szkolnictwo_wyzsze_w_roku_akademickim_2018_2019.pdf. Dostęp: 03.09.2020

##submission.downloads##

Opublikowane

2021-08-23

Numer

Dział

Articles