KSZTAŁCENIE I DOSKONALENIE ZAWODOWE PRACOWNIKA SOCJALNEGO JAKO WYZNACZNIK PROFESJONALNEJ POMOCY WOBEC OSÓB WYKLUCZONYCH SPOŁECZNIE
Abstrakt
Streszczenie
Pracownik socjalny powinien posiadać umiejętności metodologiczne, społeczne,
umiejętności związane ze stosowaniem wiedzy z zakresu prawa, umiejętność wskazywania
kompetentnych instytucji, podejmowania decyzji i szybkiej interwencji socjalnej,
stosowania w praktyce wiedzy naukowej oraz umiejętność wykorzystania zdobyczy techniki
podczas wykonywania pracy zawodowej. Kompetencje uzyskane w wyniku edukacji
formalnej, poświadczone uzyskaniem dyplomu licencjata lub magistra pracy socjalnej
nie są wystarczające, konieczne jest permanentne doskonalenie warsztatu pracy poprzez
uczestnictwo w edukacji nieformalnej lub pozaformalnej.
Bibliografia
BIBLIOGRAFIA
Dominiczak, Krystyna. 2013. „Edukacja ku zmianie w systemie świadczenia usług pomocy
i integracji społecznej” w Praca socjalna jako edukacja ku zmianie. Od edukacji do polityki,
pod red. Mendel, Maria, Skrzypczak Bohdan), Warszawa: ISP.
Józefczyk, Jarosław., 2013. „Wymiary edukacji instytucji pomocy społecznej i idea uczącej
się organizacji” w Praca socjalna jako edukacja ku zmianie. Od edukacji do polityki, pod red.
Mendel, Maria, Skrzypczak Bohdan), Warszawa: ISP.
Marynowicz-Hetka, Ewa. 2006. Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, Tom 1. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Okoń, Wincenty.1992. Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Okoń, Wincenty.1996. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie
„Żak.”
Półturzycki, Józef. 1991.Dydaktyka dorosłych. Warszawa.
Radlińska, Helena. 1935. Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego. Warszawa.
Rychliński Stanisław. 1932. Badanie środowiska społecznego. Podstawowe zagadnienia metodologiczne,
Warszawa.
Szpunar, Małgorzata. 2013. Edukacyjne konfrontacje rzeczywistości w pracy socjalnej – asystenci
rodzin wobec poczucia własnych kompetencji w Praca socjalna jako edukacja ku
zmianie. Od edukacji do polityki, pod red. Mendel, Maria, Skrzypczak Bohdan), Warszawa:
ISP.
Smolińska-Theiss, Barbara. Edukacyjny charakter pracy socjalnej – badanie i działanie
w Praca socjalna jako edukacja ku zmianie. Od edukacji do polityki, pod red. Mendel, Maria,
Skrzypczak Bohdan), Warszawa: ISP.
Witkowski, Lech. 2010. Praca socjalna i profesjonalizm pedagogiczny – o zarządzaniu humanistycznym.
Między filozofią edukacji i pedagogiką społeczną. Łódź: , Wydawnictwo Wyższej
Szkoły Edukacji Zdrowotnej i Nauk Społecznych.
Wódz, Kazimiera. 1998. Praca socjalna w środowisku zamieszkania. Katowice: Wydawnictwo
Śląsk.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 stycznia 2008 r. w sprawie
specjalności przygotowującej do zawodu pracownika socjalnego realizowanej w szkołach
wyższych, Dz. U. z 2008 roku Nr 27, poz. 158
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 kwietnia 2012 r. w sprawie
specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny, Dz. U. z dnia 8 maja 2012, poz.486
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Dz. U. z 2004roku Nr 64 poz. 593