KSZTAŁCENIE I DOSKONALENIE ZAWODOWE PRACOWNIKA SOCJALNEGO JAKO WYZNACZNIK PROFESJONALNEJ POMOCY WOBEC OSÓB WYKLUCZONYCH SPOŁECZNIE

Authors

  • Małgorzata Jagodzińska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku

Abstract

Streszczenie
Pracownik socjalny powinien posiadać umiejętności metodologiczne, społeczne,
umiejętności związane ze stosowaniem wiedzy z zakresu prawa, umiejętność wskazywania
kompetentnych instytucji, podejmowania decyzji i szybkiej interwencji socjalnej,
stosowania w praktyce wiedzy naukowej oraz umiejętność wykorzystania zdobyczy techniki
podczas wykonywania pracy zawodowej. Kompetencje uzyskane w wyniku edukacji
formalnej, poświadczone uzyskaniem dyplomu licencjata lub magistra pracy socjalnej
nie są wystarczające, konieczne jest permanentne doskonalenie warsztatu pracy poprzez
uczestnictwo w edukacji nieformalnej lub pozaformalnej.

References

BIBLIOGRAFIA

Dominiczak, Krystyna. 2013. „Edukacja ku zmianie w systemie świadczenia usług pomocy

i integracji społecznej” w Praca socjalna jako edukacja ku zmianie. Od edukacji do polityki,

pod red. Mendel, Maria, Skrzypczak Bohdan), Warszawa: ISP.

Józefczyk, Jarosław., 2013. „Wymiary edukacji instytucji pomocy społecznej i idea uczącej

się organizacji” w Praca socjalna jako edukacja ku zmianie. Od edukacji do polityki, pod red.

Mendel, Maria, Skrzypczak Bohdan), Warszawa: ISP.

Marynowicz-Hetka, Ewa. 2006. Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, Tom 1. Warszawa:

Wydawnictwo Naukowe PWN.

Okoń, Wincenty.1992. Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Okoń, Wincenty.1996. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie

„Żak.”

Półturzycki, Józef. 1991.Dydaktyka dorosłych. Warszawa.

Radlińska, Helena. 1935. Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego. Warszawa.

Rychliński Stanisław. 1932. Badanie środowiska społecznego. Podstawowe zagadnienia metodologiczne,

Warszawa.

Szpunar, Małgorzata. 2013. Edukacyjne konfrontacje rzeczywistości w pracy socjalnej – asystenci

rodzin wobec poczucia własnych kompetencji w Praca socjalna jako edukacja ku

zmianie. Od edukacji do polityki, pod red. Mendel, Maria, Skrzypczak Bohdan), Warszawa:

ISP.

Smolińska-Theiss, Barbara. Edukacyjny charakter pracy socjalnej – badanie i działanie

w Praca socjalna jako edukacja ku zmianie. Od edukacji do polityki, pod red. Mendel, Maria,

Skrzypczak Bohdan), Warszawa: ISP.

Witkowski, Lech. 2010. Praca socjalna i profesjonalizm pedagogiczny – o zarządzaniu humanistycznym.

Między filozofią edukacji i pedagogiką społeczną. Łódź: , Wydawnictwo Wyższej

Szkoły Edukacji Zdrowotnej i Nauk Społecznych.

Wódz, Kazimiera. 1998. Praca socjalna w środowisku zamieszkania. Katowice: Wydawnictwo

Śląsk.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 stycznia 2008 r. w sprawie

specjalności przygotowującej do zawodu pracownika socjalnego realizowanej w szkołach

wyższych, Dz. U. z 2008 roku Nr 27, poz. 158

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 kwietnia 2012 r. w sprawie

specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny, Dz. U. z dnia 8 maja 2012, poz.486

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Dz. U. z 2004roku Nr 64 poz. 593

Published

2016-08-10

Issue

Section

Articles