RZECZYWISTE PRZYGOTOWANIE PEDAGOGA SZKOLNEGO, W KONTEKŚCIE PROBLEMÓW MŁODZIEŻY PONADGIMNAZJALNEJ
Abstrakt
Streszczenie:
Celem niniejszego artykułu jest ukazanie typów problemów i trudności młodzieży
ponadgimnazjalnej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich zmianę i przeobrażenia,
jakie zaszły na przestrzeni kilku ostatnich lat. Tym samym zwrócenie uwagi na pracę pedagoga
szkolnego i jego efektywność w pokonywaniu trudności napotykanych w swojej
pracy zawodowej a także ukazanie aspektów realnego, a założonego przygotowania zawodowego
pedagoga szkolnego, odnoszącego się do pomocy młodzieży.
W pierwszej części zostaną nakreślone podstawowe pojęcia definiujące pedagoga
szkolnego i młodzież. Kolejnym aspektem będzie wyszczególnienie współczesnych
problemów młodzieży a także położenie nacisku na potrzebę zmian postawy, roli i zadań
pedagoga szkolnego wynikającą z konieczności niesienia bieżącej pomocy młodemu pokoleniu.
Artykuł zawiera także wnioski z własnych badań, dotyczących problemów młodzieży
ponadgimnazjalnej.
Bibliografia
Bibliografia
Borecka – Biernat D., (red.), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania
oraz możliwości ich przezwyciężania. Difin. Warszawa 2013.
Delgado J., Wyzwania dla kształcenia i szkoleń zawodowych w kontekście Strategii Europa
Pedagogika pracy 2010, nr 4.
Frąckowiak A., Krasnopolska J., Wołoszyn A., Pomoc pedagoga i psychologa w okresie nauki
szkolnej. Diagnoza niezbędną umiejętnością każdego pedagoga i psychologa. Słupsk 2008.
Kowalski R., Limber S., Agatston P., Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży. Wydawnictwo
Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2010.
Kozak S., Patologie fonoholizmu. Przyczyny, skutki i leczenie uzależnienia dzieci i młodzieży
od telefonu komórkowego. Difin. Warszawa 2013.
Kozak S., Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży.
Difin. Warszawa 2011.
Kuruliszwili S., (red.), Technologie informacyjne a zmiany współczesnej edukacji. Impuls.
Kraków 2014.
Nowacki T., Leksykon pedagogiki pracy. Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii
Eksploatacji. Radom 2004.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2007.
Pilch T., Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Wydawnictwo Akademickie „ŻAK”. Warszawa
Pyżalski J., Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży.
Impuls. Kraków 2012.
Rozporządzenie MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających
wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli nr 97 z dnia
marca 2009 (Dz. (Dz. Ust. z 2006 nr 97, poz. 674).
Żłobicka K., Żłobicki W., Jak być pedagogiem szkolnym? Edukacja i Dialog 2000, nr 122.